Sjeldenutpå Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 I våre dager hender det nok at mange som lukker øynene og nyter lyden av en god gammel tøff....tøfff...tøff.... skøyte som siger rundt holmen. For fleire generesjoner siden var det sikkert nok av de som forbannet det bråket også. Så lenge kjøringen er aktsom må en godta det som er av støy. Skulle det opfattes å være uaktsomt så meiner eg at det må være lov å rusle over til formynderene , å gjerne ta med kaffikoppen, og ta en prat om grunnlaget for forskjellig oppfattning. Kanskje begge parter oppnår litt forståelse. Ønsker en totalt stillhet så er det større sjanse for trygg hjerterytme på høyfjellet ved et fiskevann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Vel, det er opp til hver tjenestemann, og ettersom jeg stadig møter de i tjenesteoppdrag vil ikke jeg uttale meg om fornuftnivået ombord der Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Som intruktør til Båtførerpørven kan jeg bli lettere irritert over ulovlig, men ellers forsiktig jollekjøring, men jeg har ikke noe problem med å riste av meg det. Men når kjøringen blir en plage for andre, eller kjøringen blir uforsvarlig, da mener jeg toleransen må være lav. Men det ender vel stort sett med at jeg blir irritert, kjefter litt på kjærringa men ellers holder kjeft. Kanskje noen av dere som har sagt fra, og fått konstruktiv respons fra "motparten" kan fortelle deres historier, så får vi noen tips om hvordan man kan si fra på en konstruktiv måte. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
tkb Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Ungene må få lære seg båtbruk med glede som fortegn. Men dersom det blir for vilt, øker risikoen for skader.. Vi som jobber med høyspent, og har lærlinger med oss, har et enormt ansvar for å lære dem at sikkerhet kommer foran effektivitet, resultat og andre mål. Egentlig direkte overførbart til alt annet her i livet... Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Gjentar det jeg skrev i en tidligere tråd: Jeg har en sønn på 12, som nå har sin første sommer med motor på jolla. Hvis jeg da hadde sagt til ham som så: "hør her, gutten min, når du nå skal ut og kjøre rundt på motorisert redskap for første gang: det er noen regler der ute, men når vi ikke er enige i de reglene, så driter vi litt i dem!" Hadde det vært god lærdom med på veien mot voksenlivet? Hadde jeg gitt jolla en 9,9, eller for den saks skyld en 6HK, hadde vært nettopp det budskapet jeg hadde gitt ham. Så han kjører med en 3,5HK, og har det gøy. I lovlig redskap. Og lærer at regler følger vi. Og kanskje kan lærdommen sitte i den dagen det er viktigere regler som han må forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) slettet Redigert 14.August.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
oslofjord Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Hvis propeller svirrer mellom badene bør leken stoppes, men la nå ungdommen kose seg om det så betyr litt lyd og småbølger. Redigert 14.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Vi var sikkert heldige, eldstegutten holdt på verdien av å ro til lenge etter at jeg ønsket påhengs på jollen. Han rodde fra båt til båt i havnen, observerte det meste. Tvillingene som er 20 måneder yngre hadde ikke noe valg, ble med på roingen. Nå kjører eldstegutten trailer med ørten hundre hestekrefter, vi liker å tro at han har beholdt sin sikkerhetstenkning. Tvillingene? Fjellklatring og andre risikosporter. Men alle tre har fått med seg godt båtvett, helt sikkert ikke vår generasjons fortjeneste! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Pondu_s Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Det hender at en irriterer seg grønn over ungdommer som kjører villmann men jeg var iallefall ikke stort bedre selv og ser ikke det store problemet med at en 13-15åring kjører en jolle med 10hk så framt de har godt gradene fra robåt og opp å vet hva de gjør. Det som er betydelig mer skremmende er stupfulle ungdom på vei hjem i jolla fra byen til hytta,dette er noe jeg har sett mye av og vet om konkrete tilfeller i nær vennekrets som har vært i alvorlige ulykker,dette er endel år siden. I dag så kommer de gjerne i en 14"musling med 70hk+ i bekmørket med båten full av folk og gassen i bånn. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg synes reglene er helt klare, og kan ikke forstå at noen ikke klarer å se at en gummibåt med 9,9 er ulovlig. Om man velger å følge loven eller ikke får stå for egen regning, men ulovlig er det helt klart etter lovens bokstav. Om mn klarer å begrense seg til under ti knop er man kanskje på rette siden etter lovens hensikt, men pr def fortsatt ulovlig. Det er kanskje litt som å bære kniv offentlig, det er ikke lov, men det slås sjeldent ned på. (spesielt om den er av sølv og benyttes den syttende mai) Det krever pedagogiske evner å forklare poden slikt, og det blir vel fort slik at far formidler et budskap om at regler man synes er tullete kan man la være å følge. Litt som å begrense seg til å kun ta med 6 øl fra Sverige til Norge..... Man får de barna man fortjener. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Framtia Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Du har helt rett. Samme kan man si om å være noen km over fartsgrensa på vei inn motorveien til Oslo. Skulle barna ende opp som kriminelle så slipper en i hvertfall å spekulere på hva som gikk galt Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pondu_s Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Helt riktig det Akvanauten det er en del tullete regler i dette landet,og det er minst like viktig å lære poden at hodet kan brukes til andre ting en å bære caps og solbriller. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jeg synes reglene er helt klare, og kan ikke forstå at noen ikke klarer å se at en gummibåt med 9,9 er ulovlig. Om man velger å følge loven eller ikke får stå for egen regning, men ulovlig er det helt klart etter lovens bokstav. Om mn klarer å begrense seg til under ti knop er man kanskje på rette siden etter lovens hensikt, men pr def fortsatt ulovlig. Feil ! Gummijolle med 9,9 er ikke ulovlig så sant den er begrenset til å ikke gjøre mer enn 10 knop. Ikke noe hokuspokus som politiet godkjenner. Dette har til og med vært på tv i beste sendetid hvor tv2 var med politiet i oslofjorden og de stoppet en ung gutt i egen jolle med 9,9 som de brautende mente var ulovlig... Far i nabobåt slo jekket de raskt ned da båten ikke kunne gå raskere enn de 10 knopene...de ble ønsket god tur videre... Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Joda, Bukt, jeg er enig med deg der. Dersom båten ikke kan gå over 10 knop er alt i orden. Det er bare ikke så mange gummibåter med 9,9 som er begrenset til dette. Poenget er at båtn skal være under åtte meter, undder ti hesters motor og ikke kunne gå over ti knop. Alle tre må overholdes. De aller aller fleste gummibåter med ti hester gjør mer enn ti knop, men tv2 fant tydeligvis en av de få som ikke gjør det. Egentlig er vi enige. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
bukt Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Poenget er at båtn skal være under åtte meter, undder ti hesters motor og ikke kunne gå over ti knop. Alle tre må overholdes. De aller aller fleste gummibåter med ti hester gjør mer enn ti knop, men tv2 fant tydeligvis en av de få som ikke gjør det. Egentlig er vi enige. Vi er vel det da ;) en enkel sak iallefall å ha gummijolle bak båten som kan dra et par voksne i plan til butikken og samtidig være lovlig for barna i båten. Er bare å lage en sperring av gassspjeldet som raskt kan monteres/demonteres etter hvem som skal benytte jollen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jolla skal være motorisert for å kunne frakte min familie til land ved feks brann. En elektrisk motor, eller 3,5 hk er ikkje egnet til annet en lek. Vi har heller ikkje tenkt å ha to påhengser med oss, og bytte om i full fart når ekstra kraft ønskes. Barna får opplæring i fornuftig bruk. Men at de ikkje skal får lov å kjøre over 10 knop i åpnere farvann er tåpelig. Eg har ingen betenkelighet med å oppdra mine barn til å forstå at mange av vårt samfuns regler er tåpelige. Vi har av og til prat om hvordan tingenes tilstand er, eller burde vert. At mange ser ut til å tro at man da lærer barna at "alle" regler er lov å bryte, er bare litt komisk. Trisk at man tilleger sine egne arvinger å være ikke-tenkende. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marulf Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Grisekjøring med jolle hører ikke hjemme noe sted, men det er viktig at alle som er på båttur skal ha det gøy og trives. Jollekjøring er en viktig faktor for mange. Unge som voksne. Kjøring med tube, vannski etc likeså. Sjøliv er mer enn en stille og rolig lun vik. Skal vi få våre unge med må det skje noe, ellers blir det kjedelig i lengden. Registrerer at mange klager over "amatører" som setter seg i en stor båt og drar på tur uten nødvendige kunnskaper og ferdigheter for å håndtere fartøyet. Ofte er det de samme som klager over de unge som kjører rundt i joller og lager skvulp, liv og røre midt i middagsluren.. Min påstand er at jollekjøring er den beste måten å lære å håndtere en båt på. Selv syntes jeg det var noe av det som gjorde det gøy å dra på båtferie som barn/ung, og jeg er nå ivrig pådriver for å få mine barn til å da ut så ofte de kan i den korte tiden det faktisk er sesong for slikt. Selvsagt skal man vise hensyn, bruke vett og respektere regelverket, men å tøye litt grenser i kontrollerte former kan være nyttig det også.. Når det er sagt ber jeg dem alltid å kjøre sakte nær land og andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Jolla skal være motorisert for å kunne frakte min familie til land ved feks brann. Vi har heller ikkje tenkt å ha to påhengser med oss, og bytte om i full fart når ekstra kraft ønskes. Barna får opplæring i fornuftig bruk. Men at de ikkje skal får lov å kjøre over 10 knop i åpnere farvann er tåpelig. Eg har ingen betenkelighet med å oppdra mine barn til å forstå at mange av vårt samfuns regler er tåpelige. Vi har av og til prat om hvordan tingenes tilstand er, eller burde vert. At mange ser ut til å tro at man da lærer barna at "alle" regler er lov å bryte, er bare litt komisk. Trisk at man tilleger sine egne arvinger å være ikke-tenkende. Støtter den , man blir ikke kriminell ol av å få god opplæring i bruk og samtidig bruke hodet... Kriminell kan man bli selv med de mest lovlydige foreldre kombinert med bra oppvekst... Ikke videre redd for at litt jollekjøring over 10 knop utaskjærs sender ungene på "skråplanet" ;) ville heller da vært mer bekymret for hvor man har bosatt seg og da hvilket sosialt lag ungene omgåes grunnet foreldrenes valg av bosted... Miljøet man utsetter barna sine for spiller stor rolle for utfallet . Bor man på beste vestkant er sannsynligheten mindre for at barna havner på tryne enn på verste østkant med mye grums... komisk er et bra ord der ja;) Redigert 17.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Eg har ingen betenkelighet med å oppdra mine barn til å forstå at mange av vårt samfuns regler er tåpelige. Vi har av og til prat om hvordan tingenes tilstand er, eller burde vert. At mange ser ut til å tro at man da lærer barna at "alle" regler er lov å bryte, er bare litt komisk. Trisk at man tilleger sine egne arvinger å være ikke-tenkende. Vel talt! Det er et utall regler i alle samfunn som er utdaterte, urimelige, usaklige, urealistiske og mange andre u-ord. Dette var sikkert en fornuftig regel den gang den ble innført i forrige århundre, men like sikkert er at det den står foran en revisjon. Og mine barn forstår utmerket godt at de skal kjøre hensynsfullt under alle forhold, uansett om båten har en toppfart på 13 knop istedetfor 10.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Å lære opp sine barn til å "forstå" at mange av samfunnets regler er tåpelige synes jeg var en merkelig holdning. Når det er sagt så har jeg latt mine barn kjøre båt, og båttyper, som de ikke hadde lov til å kjøre så jeg er ikke mere katolsk enn paven. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 For min del handler det mer om å få ungene til å "forstå" at de skal følge reglene selv om reglene kan føles urettferdige/rare/utdaterete... Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Å lære opp sine barn til å "forstå" at mange av samfunnets regler er tåpelige synes jeg var en merkelig holdning. Jeg regner med at du ikke mener det der når du tenker etter.... Her kommer du med selve kjerneideologien i mange regimer du ikke vil ønske å bo i. Men for all del; du er kanskje langt på venstresiden i politikken, hva vet jeg. Mine barn skal bli selvstendige tenkere, og ikke en nikkende idiot som tror at myndighetene har rett uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Det er et interessant perspektiv i et demokrati Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Mine barn skal bli selvstendige tenkere, ... Ja, og da er det vel hverken jeg (du) eller myndighetene som skal bestemme hva de skal tenke og mene? I enkeltes øyne befinner jeg meg helt klart langt ute på venstresiden, har blitt påstått av flere her, men partiet jeg stemmer på går fortsatt under et navn som normalt brukes om det motsatte av venstre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Los Endos Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 For å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet er jeg overrasket over hvor mange som synes det er greit at en 11 åring (ikke 12,13,14 eller 15) får kjøre rib med 15 hk. Tragisk innstilling synes jeg. Det er faktisk en grunn til at vi har aldersgrenser for båtkjøring. En 11 åring er et barn, og har ikke like gode vurderingsevner som voksne. Om aldersgrensene er riktige kan sikkert diskuteres. Har sett mange større barn utpå i sommer som kanskje er 14-15 år som har kjørt joller raskere enn 10 knop, men det har vært kontrollert, og ikke til sjenanse for noen. Men å lære barna at regler ikke er til for å følges. Vel, det sier vel ganske mye om foreldrene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.