kipp36 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) blir litt skremt av at folk snakker om lek og morro som sjenanse...Hadde noen klaget til meg fordi ungene hadde hatt det gøy på en forsvarlig måte,hadde jeg ikke giddi og brydd meg en gang.Idiot kjøring ja,men hvis ungene leker på rette tiden av døgnet og ikke på natta+forsvarlig kjøring osv ser ikke jeg helt problemet,da ligger vel vedkommene på feil sted...(da burde de ta båten på kranbil og sette den faen i voll på vidda)Det samme mener jeg om innkjøring av strøm,agregat osv...min fulle støtte på rette tiden av døgnet.Rart og folk gidder og bry seg egentlig.... Redigert 19.August.2012 av hanto1978 (see edit history) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Homborsund båt Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Ønsker virkelig at ungene får lov til å lære seg å mestre båt i ung alder! Da må de få lov til å prøve seg litt. Men klart at voksne må ha oppsyn med dem, på lik linje som ellers i samfunnet! Gummijolla er gjerne det første motoriserte redskap de får håndtere, og de har i utgangspunktet ingen som helst erfaring. De må gjøre alle de samme feilene som vi har gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Det er et interessant perspektiv i et demokrati Ja, det er jo slik et demokrati fungerer i motsetning til et diktatur! Når nok mennesker mener at en lov er urimelig osv. så fremtvinger det endringer! Dersom ikke mange nok har noen innvendinger vil det sannsynligvis aldri skje noe. Norges Lover har nå snart 3.500 sider med mer eller mindre generelle lover. I tillegg er det tusenvis av forskrifter og andre reguleringer. Det sier seg selv at det er en meget stor andel av dette som forlengst er gått ut på dato. Hvordan ser du for det at det blir endringer om ikke nok mennesker (les: velgere) etterspør dette? Ja, og da er det vel hverken jeg (du) eller myndighetene som skal bestemme hva de skal tenke og mene? Jeg har ikke noe problem med at myndighetene bestemmer etter gjeldende lovverk. Men det går an å ha to tanker i hodet og fremdeles si til sine barn at ting oppfattes som urimelig, umoderne etc. og jobbe for at slike reguleringer endres. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Vil ikke ungene lære seg å mestre båt hvis man følger gjeldende regler? Hva med oss som startet med en gammel færing uten motor for så å få bruke motorbåten når vi klarte å sette i gang 5-9 Sabb semidiesel? Vi har nå klart oss noenlunde vi også. Det er opp til foreldrene å legge til rette for at båtbruk skjer i lovlige former. At man lærer barna ikke å følge lover og regler som ikke passer en selv inngår ikke i min barneoppdragelse. Men det er ikke det samme som at en selv aldri har gjort noe man vet er galt. Men barna skal ikke tro at slikt er riktig å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 hmmm det handler mer om at den som fører båten er moden for å håndtee den redskapen de kjører. har selv blitt kjørt på av en 40fot sunseeker i 30 knop. ikke å anbefalle. lå med motorstopp i en 14 jolle kjenner at man lever da=) sett en del grisekjøring og sist var det en 50fot i nærmest lime mang3 knop på vei inn i sundet som er 100m bred og brygger hele veien. føreren var godt voksen og blåste veldig rødt sa svartemaia. godt de mister lappen på bil en god stund også så det svir litt. =) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 (redigert) Ja, det er jo slik et demokrati fungerer i motsetning til et diktatur! Når nok mennesker mener at en lov er urimelig osv. så fremtvinger det endringer! Dersom ikke mange nok har noen innvendinger vil det sannsynligvis aldri skje noe. Norges Lover har nå snart 3.500 sider med mer eller mindre generelle lover. I tillegg er det tusenvis av forskrifter og andre reguleringer. Det sier seg selv at det er en meget stor andel av dette som forlengst er gått ut på dato. Hvordan ser du for det at det blir endringer om ikke nok mennesker (les: velgere) etterspør dette? Jeg skjønner at du ikke skjønner dette med demokrati Det er lovgivende forsamling som bestemmer hvilke lover som skal gjelde. Det er ikke du som bestemmer hvilke lover som skal gjelde deg. Det siste kalles anarki, og har ingenting med demokrati å gjøre. Selv om jeg er helt sikker på at du er uenig i det Det hjelper jo ikke på gyldigheten av en lov at du sier at du jobber for å endre den. En lov er gyldig inntill den er opphevet, og det kreves et flertall i lovgivende forsamling å endre loven. Men det er klart - lever man helt i sin egen verden kan man lage sine egne regler - men de fleste som gjør det ender jo opp med et relativt omfattende behandlingsopplegg etterhvert.. Redigert 21.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Jeg finner det underlig at enkelte båtfolk på BP synes å mene at har du båt, så har du også en særlig rett til selv å avgjøre hvilke lover som man må følge og hvilke man ikke er bundet av. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Mange som henger seg opp i støy og bråk. Jeg har nevnt det før, og er for "svak" til å unngå temaet, og det jeg er mest redd for er manglende evne til å gjøre det riktige når noe uforutsett skjer. Tenker ikke da på velt, bølger, tom for bensin uten årer, eller annet som bare går utover føreren, men hva føreren på 7-8-9 år gjør om han vikler seg inn blant badende barn! Har føreren da vett nok til å følge med i alle krinkler og kroker rundt båten, tenke seg at noen kanskje nettopp har dykket litt, og plutselig popper opp for ny luft rett bak eller foran båten/jolla ? Som regel er jollebarna mer opptatt av hvor de skal, eller hvor jollevennene er, enn å følge med rundt seg! Har sett dette mange ganger. De er jo bare barn, og kan ikke forvente å være like oppmerksomme som de (fleste) voksne. Dette gjelder selvsagt alle motorer, fra 0,1hk og oppover. Sørg for at jollene kjører rolig og rett ut et sted der de ikke kan gjøre skade på andre enn seg selv. La meg slippe å være redd for mine barn, og meg selv, når vi bader. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Hadde selv en episode for to år siden i uthavn. Poden til en av båtene i sundet ble sendt i vår retning for "morrokjøring", fordi foreldrene tydelig vis selv ville slippe støyen og bølgene. Etter noen minutter fikk jeg oppmerksomheten til poden og vinket han bort til meg der jeg ba han heller kjøre rundt sin egen båt. Han gjorde som han fikk beskjed om, men etter 10 minutter var han tilbake ved vår båt. Da satte jeg meg i egen jolle og halvplanet rundt båten der poden var hjemmehørende helt til opphavet hans skrek og lurt på hva jeg driver med. Jeg ropte tilbake at det er det samme som poden deres holder på med borte ved vår båt. Det ble slutt på jollekjøringen. Etter min mening kan unger gjerne få kjøre så mye jolle som de vil, men da så lenge det ikke er til sjenanse for andre, hverken med hensyn til støy eller bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Jente-11-omkom-da-bat-traff-bru-3016896.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.