Jump to content

Vannvarmer, gassfyrt. Erfaringer?


Slogen

Recommended Posts

Hei,

 

Har fulgt med på dette forumet en tid, og det virker som dette er stedet for å finne svar på det meste.

 

Jeg skulle gjerne hørt med noen som har erfaring med å varme vann (oppvask/dusj) med hjelp av en gassvarmer. Har funnet noen tråder hvor slike har blitt omtalt, men det er uklart om det er noe som er på markedet i dag og som er beregnet for båt.

Vil gjerne også høre hvor disse varmerene eventuellt er plassert, og hvilken løsning som er valgt for å få ut eksosen (gjennom skutesiden eller egen røkhatt).

Vår båt er av typisk layout for størrelsen med 2 lugarer akter og en forut. 2 "bad" hvor det aktre har vannpumpen i et skap bak toalettet.

 

Etter noen års bruk og relativt mye i naturhavn har vi konkludert at egentlig det eneste som vi har ønske om å forbedre ombord er tilgang til varmtvann for oppvask og dusj.

 

Har også vurdert å bruke et "honda aggregat" jeg har liggende, men med referanse til en annen pågående tråd mhp støy fra disse er ikke det så fristende.....

Redigert av Slogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har vurdert det same sjølv, og har sett at det er vassvarmarar godkjent for båt.

Eit enklare, men truleg dyrare i høve til levetid, er Webasto eller Eber vassvarmarar.

Dersom båten alt har varmtvasstank oppvarma av motoren sitt kjølevatn er det òg ein ekstra komplikasjon å kopla ein vassvarmar inn på sløyfa. Det kan løysast ved å kjøpa ein tank med to kjølesløyfer.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Har sett løsninger i to engelske båter jeg har vurdert, en Broom og en Cleopatra. Begge hadde løsning hvor varmeren (gassflammen) varmet opp vannrørret og ga "instant" varmtvann i ønsket mengde. Virket som de var veldig effektive. Gassen ble åpnet og antent når du åpnet på varmtvannskranen. Antakelig mer gass/varme jo mer du vred på varmtvannskrana, så ikke så nøye etter. Har lekt med tanken om slikt anlegg i vår båt, men ikke sjekket hvor og hvordan.

 

"Eksos". som Slogen nevner, kan ikke være noe virkelig problem. De færreste av oss har skorstein på gasskomfyren og vi er fortsatt friske og raske. :-)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Den mariniserete "instant" vannvarmeren som Dessalator Scandinavia As forhandler gir 4000 liter varmtvann på 10 kg gass, den kan plasseres hvor som helst i båten da den har egen eksosslange.

Finnes også modeller som tilknyttes varmtvannsløyfe og 6 eller 8 radiatorer for oppvarming av båten, maks forbruk av disse modellene er 1,4 kg gass pr.time, varmeren gir 55000 btu - demonstreres på "Øppna varv" i neste uke på standen til Marintec Sweden.

Link to post
Share on other sites

Har gassvarmer som jeg kun bruker når jeg ikke ligger på landstrøm eller har gått for motor, altså typisk uthavn eller underveis-utstyr for seilbåt. Meget effektiv. Deilig å slippe motor bare for å lage varmtvann. Varmer opp røret/vannet direkte når det tappes, og er effektiv nok til både dusj og oppvask. Eksos er ikke noe problem. Vår henger fritt på badet, og varmluften som produseres går rett opp i en åpnet ventil. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Mange gode tilbakemeldinger her. Det ser ut som om det er to typer; en som har integrert varmtvannstank og en som varmer vannet direkte. Vil tro at den direkte typen er mest plasseffektiv. Truma har typen med tank etter som jeg finner ut av på nettet. Den typen som Dessalator forhandler fikk jeg ikke opp noen informasjon om.

Skhuds: Hvilken produsent er det du har, og hvem er forhandler?

Link to post
Share on other sites

Slogen, anlegget var installert da jeg kjøpte båten brukt. Båten er fra 1983, og anlegget ser ut til å være verftsmontert, så norsk forhandler er det nok tvilsomt om jeg finner. Litt produktutvikling bør vel også ha foregått på 30 år, så dagens løsninger er nok mer elegante! Men jeg skal i båten i kveld, så jeg kan sjekke produsent osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde gass til det meste i forrige båt og savner det. En liten ulempe var at det ble litt vanskelig å regulere varmtvannet på blandebatterine med varming ved forbruk. Vi fikk oss mang en overraskelse i dusjen inntil vi ble vandt til justeringene på kjelen. Denne var fra 84 og reguleringen på dagens modeller er sikkert bedre.

Link to post
Share on other sites

For egen del ville jeg vurdery en som varmer opp en varmesløyfe som varmer opp båtens større varmtvannstank. Den varer jo et døgn - minst - av gangen, og jeg kunne satt på gassvarmeren når det passet meg. Og så stengt av gassen til neste gang jeg ville ha gassen åpen igjen. Jeg vil ikke ha en ordning med gassen permanent åpent. Skrur den av i dag etter hver gang komfyren har vært i bruk, og det planlegger jeg å fortsette med. Men jeg ble veldig interessert i muligheten til å varme opp varmtvannstanken via en gass-mulighet.

Link to post
Share on other sites

Slogen: Sjekket produsent av mitt system, og det er laget av tyske Junkers. De lagde skikkelige fly under krigen, og det er tydelig at de også leverer kvalitet på varme- og vannsystemer. Ut fra litt googling så virker det som at de fortsatt er store i Tyskland. Ser ut til at de i dag er en del av Bosch-systemet, så mulig det går an å finne forhandler den veien?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...