Anders_Aa Startet 13.August.2012 Link til dette innlegget Startet 13.August.2012 Hei, testet toppfarten på min Sting 430 med 40 e-tec istad, ved hjelp av GPS-måler på telefonen. Ble skuffet da den bare viste 28 knop, da jeg regnet med at det gikk litt fortere. Kom da til å tenke stålpropell, og om jeg kunne tjene flere knop på å bytte til det? Jeg veit det finnes flere varianter osv., men hvor mange knop kan jeg regne med, hvis jeg bytter til stålpropell? Har sett på Raker 2, og jeg har lest at den skal være bra, men også dyr. Hva koster en slik propell? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Kan fort bli mye penger for lite økning i farten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) hvor mange knop du evt tjener kommer helt an på hvor godt den propellen du har nå, passer til båt / motor. Har du hørt hva produsent anbefaler? ser at båten er ganske bred: http://www.watersupp...px?pageid=62529 , det kan begrense toppfarta noe. Til sammenligning så fikk jeg som mest 31 knop på min Bella 440R m/ Yamaha F40, en noe smalere båt med omtrent samme vekt. Redigert 13.August.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ExUaToR Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg har en Bella 490r m mariner 50 hk firetakt, og den gjør 29 knop med orginalpropell, men har tenkt til å kjøpe meg en stål propell og da har jeg hørt at ballistic er billig og bra i test :) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_Aa Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 hvor mange knop du evt tjener kommer helt an på hvor godt den propellen du har nå, passer til båt / motor. Har du hørt hva produsent anbefaler? ser at båten er ganske bred: http://www.watersupp...px?pageid=62529 , det kan begrense toppfarta noe. Til sammenligning så fikk jeg som mest 31 knop på min Bella 440R m/ Yamaha F40, en noe smalere båt med omtrent samme vekt. Ja, vi hadde en Bella 440r tidligere med eldre Evinrude-motor, og i forhold til den, føler jeg Stingen går fortere. Var det standard aluminium propell du hadde? Har ikke hørt med produsent/forhandler nei, og det er standard aluminums-propell som sitter på. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hei, Jeg har 19 fots daycruiser med standard alu propell og 100hk Yamaha. Har hørt med forhandler idag, og han sa at hvis jeg eventuelt bytter til stålpropell med samme pitch eller kuppet propell med høyere pitch vil jeg merke økt akselerasjon, mindre drivstofforbruk i marsjfart og eventuelt 1 eller 2 knop ekstra på maksfart, men han kunne ikke garantere noe angående farten. Du merker nok ikke mye fart, men hør med forhandler som meg. Hva er anbefalt RPM for motoren din på maks fart? Hvis den allerede er på maks kan du nok ikke tjene mye, og ifølge det jeg har lest er det noe forskjell mellom stål og alu propell med pitchen, så du må også prøve deg frem slik at du ikke går over maks anbefalt RPM for motoren. Selv mangler jeg 300 RPM på 36 knop, derfor var det jeg spurte forhandleren min om dette for det meste. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Anders_Aa Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg når 5500 RPM, men den skal være god for 6000. Jeg får ta meg en tur innom forhandler etterhvert, og høre der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.