tom-ass Startet 13.August.2012 Link til dette innlegget Startet 13.August.2012 Hei. Har TV ombord, riks-tv innebygd i apparatet, antenne på targabøyla på min Nidelv 26. På hjemlige trakter har det aldri vært noe problem med mottakforhold, men nå i ferien syns jeg det rett og slett er elendig. Mulig at jeg ikke har det beste utstyret, men kan nevne følgende: På svai innerst i Sandspollen: Ingen signaler. Innerst longside i Stavern: Ingen signaler. På molo'n i Risør: Dårlige signaler, hakkete. Hankø Marina: ingen signaler. Andre som opplever det samme? Eller har noen ide om hva som er feil ombord i min båt? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Lars H. Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Hvilken type TV er det du har? Det er forskjell på følsomheten på de forskjellige merkene. Hvilken antenne er det du har? Det er kvalitetsforskjell på antennene. Er kontakter og kabling i 100% god stand? Det skal ikke mye til før en dårlig forbindelse i en kontakt gir problemer når signalet er svakt. Har du tatt fullstendig nytt kanalsøk på de stedene du nevner? Senderen hjemme der du har godt mottak rekker sikkert ikke til de stedene du nevner. Dette var bare noen tanker om hva som kunne være problemet. Har du forresten sjekket om andre båter i de samme posisjonene også har problemer? Lars H. Redigert 13.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jori Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hei, se denne tråden jeg startet for noen dager siden, kanskje vi kunne samkjørt de? https://baatplassen.no/i/topic/94384-samletraad-havner-med-gode-og-daarlige-tv-signal/ Jeg er forøvrig enig med TS, mye dårlige forhold, det samme har også Keyfreak erfart tydeligvis i den tråden. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Opplevde problemer langs sørlandskysten de siste tre ukene. Tror noe av årsaken ligger i litt korrosjon på kontakter o.l. Skal gås over. Samtidig hadde to andre båter samme problemer som meg i Kragerø, så er ikke helt sikker. Når jeg søkte opp i Stavern, hvor det ifølge dekningskart skal være gode signaler med mange alternative sendere, så skrudde jeg litt opp og ned på antenneforsterkeren og fant ut at dersom jeg ikke skrudde helt opp fikk jeg greie signaler. Kanskje det at jeg skrudde litt opp og ned fjernet litt korrosjon..... Har Glomex antenne og forsterker. TVen er en Samsung LED TV med innebygd dekoder. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
tom-ass Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Jeg har dobbeltkontrollert og sett over kabler og koblinger sikkert 50 ganger. Søker på nytt hver gang jeg har flyttet meg. Hadde Andersson TV til i dag, nå Finlux, kjøpt i dag, virket i Tønsberg i dag tidlig, virker ikke i Hankøsundet nå. Antenne er Ohmega type rund, ser maken ut som nesten alle andre. Rød diode lyser, så den får strøm. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
olpi Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Det et noen plasser her ute som er litt opp og ned. Usikker på Hankø, men like ved er det slik. Holder ofte å flytte seg litt. Ligget ikle langt unna, men har ikke 12V ledningen til dekoder med nå. Generelt har jeg imidlertid sett at Grundig sine dekoder virker bedre enn flere TV' er med innebygget dekoder når tilkoblet samme antenne. Redigert 13.August.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hankø: klokkeklare signaler. selv innerst i Fjällbacka og uti Gluppö. Få deg skikkeli antenne. Glomex Polaris. Ga oss ett nytt TV liv ombord, selvom den drar litt strøm Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Hadde Glomex på forrige båt. Da fungerte brodern' s triax bedre selv med Sagem dekoder. I havna hos oss opplever mange varierendene forhold. Der er detnhelt klartnhos meg med antennen jeg har nå. Tror det er Triax. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Har Glomex med antenneforsterker og 22" Grundig Led tv - fungerer utrolig bra! Jeg har hatt andre løsninger før og mitt intrykk er at Grundig er bra enten som TV med innebygget dekoder eller hvilken som helst TV med Grundig ekstern dekoder... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 jeg har også Grundig 22" LED med biltema sin båt / campingbil antenne. Funker godt stortsett over alt. Men en bekjent av meg hadde et Finlux med status glomex antenne, og fikk ikke inn en drit noe sted. Så koblet han av antenneforsterkeren, og har etter det fått inn TV på alle de steden han ikke fikk inn før... Ikke vet jeg, høres rart ut. Men da jeg sjekket selv på min antenne, hadde jeg glemt å koble på antenne forsterkeren..... Skader ikke å forsøke ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Glomex Polaris. Ga oss ett nytt TV liv ombord, selvom den drar litt strøm Det strømtrekket klarer nok de fleste uten agregatet ditt Bitteliten. Men at det er en god antenne, er nok annerkjent, selv om den kanskje blir litt stor på båten til trådstarter. Og obs, dette er en retningsvirkende antenne som må rettes inn mot beste sender med en fjernbetjening. Selv har jeg en 25cm rundtmottakende Glomex antenne som fungerer bra, selv om nok 35cm antennen er bedre. Er det vanskelige forhold, setter jeg opp en 5-elements Yagii retningsvirkende pinneantenne fra Biltema med forsterker til noen få hudrelapper som nok matcher Polaris-antennen godt på vei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Polaris antenna stilles enkelt inn ved å bruke signalstyrke diagnosen i tuneren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 mitt intrykk er at Grundig er bra enten som TV med innebygget dekoder eller hvilken som helst TV med Grundig ekstern dekoder... Jeg er nesten enig. Grundig har gode dekodere. Jeg har Grundig TV med innebygget dekoder, og trodde at det var like bra som med min eksterne Grundig dekoder. Men det stemmer ikke helt. Den eksterne dekoderen er et lite hakk bedre, så jeg bruker den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Polaris antenna stilles enkelt inn ved å bruke signalstyrke diagnosen i tuneren. Ja da, ja da, men den er kostbar, stor og retningsvirkende. Redigert 13.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Lokal støy kan også ødelegge for mottak, har du en analog radio ville du ofte kunne høre slik støy. Dette har jeg opplevd i flere havner. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Så på Maritim side sider nå. Den mest aktuelle antennes må være Glomex Tv-Antenne Compact Uten Bypass. Varenummer: 9551-00. Passe stor og passe pris. Men hva betyr dette bypass-greiene? Og er dette ei OK antenne? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Lokal støy kan også ødelegge for mottak Jeg har tatt ut alt av ladere, skrudd av radio, VHF, bredbånd, plotter, nettbrett og telefon i mine forsøk på å få inn tv-signaler. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
olpi Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 j.... Men en bekjent av meg hadde et Finlux med status glomex antenne, og fikk ikke inn en drit noe sted. Så koblet han av antenneforsterkeren, og har etter det fått inn TV på alle de steden han ikke fikk inn før... Ikke vet jeg, høres rart ut. Var samme med min gamle Glomex. Antenna fungerte fint på gamle analoge signaler (før Riks TV). Med digitale signaler fungerte best når pot meter med bryterfunksjon var avslått. Skrudde man opp så ble signalet forsterket,. Så på dekoder at de ble forsterket, men tv bildet ble dårligere Antennen skulle væee like bra både til analoge og digirale signaler iflg Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Tenkte kjøpe en ny TV med innebygget dekoder. Tenkte LED TV for lavt effektforbruk og kanskje også lavere vekt. Hva må jeg se etter mht dekoder og korleser for at RiksTV kort/cam modul skal være kompatibelt. Hvilke TV anbefales for god følsomhet, lavt strømforbruk, godt bilde og god lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Skilpadden Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hei - jeg har benyttet både Grundig's og Samsungs LCD-skjermer med innebygget mottaker og DVD-spiller uten problem - sammen med Glomex antenne i mastetoppen (seilbåt). Du må kjøpe en TV som er RiksTV-godkjent. De fleste modellene fra Samsung og Grundig er det. Stort sett får vi inn gode signaler, selv om det er steder der vi ikke får inn alt (for eksempel Drøbaksundet). Vi var i Hankøsundet i sommer - kan ikke huske at det var noe problem å få inn TV der. Dersom det er støy på anlegget ditt, kan du risikere at forsterkeren også forsterker støyen - da er det bedre uten. En forsterker bør sitte nærmest mulig antennen - nettopp for å unngå at den forsterker støy som kommer inn gjennom kabelen. Jeg antar din forsterker sitter i antennen - i tilfelle bør ikke dette være noe problem? Det er også viktig at det er færrest mulige skjøter på kabelen og at disse er riktig skjermet. Bruk koblinger som er laget for koaks-kabler (BNC plugg eller tilsvarende). Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Takk for svar. Jeg er 99% sikker på at det er antenna som er problemet hos meg. Koblingen inn i antenna var helt løs og kunne vris rundt, ikkje braa. Fikk inn tv i Skjærhalden i går, mens jeg vred på pluggen. Signalene kom og gikk. Her hadde dem ingen antenne inne i båtbutikken, så fikk ikke ny. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hva mer en loddebolt ? Er antenna støpt slik at du ikke kommer til ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tom-ass Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg har ikke med loddebolt på ferie faktisk, men har med visakortet. Har nå ny Glomex V9125 i eske her. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Roger jo Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Det er bare en plass i Norge som vi har hatt dårlige signaler og det er inne i Risør. Ligger nå rett på utsiden av Mollösund. Den lille Grundigboksen DTR 8820 og Glomex 35cm antenne og Rrikstv pakke. Tok et kalalsøk nå og det datt inn 126 kanaler fra 3 land nå er det landsskytterstevne ser jeg. Det borger for fint for i morgen også, de fleste kanaler fra Danmark og Norge detter nok ut når det blir mørkt. Redigert 15.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Du nevner at du ikke får signaler innerst i Sandspollen noe de fleste andre også opplever. Pollen er svært vanskelig uten retningsantenne. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.