Åsabu Startet 13.August.2012 Link til dette innlegget Startet 13.August.2012 http://www.bt.no/nyh...ot-2748993.html Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Og hvilke endringer har kommet fra EU som gjør denne nye praksisen lovlig? Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Quaoar Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Sett opp mot tråden med Pershing 62 i høy fart tett på andre kjøretøy og mye annet, så blir dette så veldig veldig dumt. Leste en dom fra 1-2 år siden, hvor rettsapparatet så vidt klarte å enes om en definisjon på vannscooter. Til slutt kom man frem til at det var "håndtak med gass" og ikke ratt, vannjet og at man sitter over fribordet. Vil ikke dette treffe også f.eks. Williams rib'er? Men men... Fint å se at politiet får mulighet til å "slå ned på" noe skikkelig problematisk og hemmende for samfunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 All bruk av vannscooter i Norge er forbudt, med mindre kommunen i forskrift gitt i medhold av småbåtloven, har regulert bestemte og avgrensede områder for slik bruk. All bruk av vannscooter skal nå straffes, uavhengig av om vannscooteren er produsert i eller utenfor EØS-området. Reglene trådte i kraft 1. juli 2012. Alle straffesaker som gjaldt bruk før 1. juli 2012, og som ikke allerede er avgjort, og som gjaldt bruk av scooter helt eller delvis produsert innenfor EØS, skal henlegges. KILDE: POLITI.NO Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Herlig, jeg elsker at lover og regler håndheves Så får man jobbe politisk for å endre dem hvis man mener de må det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Og hvilke endringer har kommet fra EU som gjør denne nye praksisen lovlig? Så vidt jeg kan lese av denne tråden og innlegget så har det ikke kommet endringer fra EU av den grunn at EU ikke har noe med dette å gjøre, men derimot riksadvokaten og vannscooter direktivet som ble gjeldende 1. juli 2012. Greit at reglene er tydeliggjort, så vet de som bruker vannscooter hva som gjelder, og de har kun selv selv å takke om de blir tatt og bøtelagt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
-stig- Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Men HVORFOR skal disse taes? jeg skjønner det bare ikke... en 1seters winrace eller whatever er akkurat like støyende og "ubrukelig" til annet enn lek. det er slikt som irriterer meg noe helt grenseløst i dette landet som aldri får nok regler eller skatt/avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Som allerede foreslått av andre så er det bare å engasjere seg politisk od slik sett få til en endring på lover og regler og alt det andre man bruker sin energi på å irritere seg over. At kampen for fri flyt av vannscootere vil bli noen kampsak av betydning i noe politisk parti stiller jeg meg dog tvilende til. Fint at politiet/påtalemyndighetene slår til mot lovbrudd. Ve,l selvfølgelig skal mine to ekstra flasker, 15 km/t over fartsgrensen og lettere skattesnyteri unntas fra den regelen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Åsabu Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Lå i uthavn i helgen utforbi Askøy i Hordaland. Stille og fredlig havn. Bortforbi oss lå 2 båter hvorav den ene hadde med seg vannscooter. Den kjørte de med fra tidlig morgen til sen kveld innimellom holmene hvor alle båtene lå i en sinnsyk fart. Den gikk nok 50-60 knop. Utrolig risikofylt kjøring. Hvorfor skal de på død og liv kjøre innimellom holmene? Jeg har ikke noe problem med Vannscooter hvis de hadde kjørt ute i leden langt vekke fra holmen. Problemet er at veldig mange på vannscooter mister gangsynet i sin lek med scooteren. Jeg skulle ønske at politiet hadde stoppet dem og gitt de en kraftig bot. Det de kaller for lek anser jeg som livsfarlig og uvettig kjøring. God at reglene nå er fastsatt. Uenig eller ikke. Det har nå i en periode vært vill vest på sjøen med Scootere i påvente av en avklaring av reglene. Redigert 14.August.2012 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Er ganske teit og forby vannscootere helt bare fordi det er noen som kjører svin. Blir jo det samme som at dem skal forby motorsykkler? Kan dem ikke heller bare bøtelegge dem som kjører for fort osv da? så kan dem lovlydige som viser hensyn få kose seg med vannscooterene sine. leste for ei tid tilbake en som hadde bygd om vannscooteren sin til ein liten båt og da var det plusseli greit, det er også "vannscootere" man monterer påhengsmotor bakpå og det er jo små ribber på samme størelse med vannjett, eller andre småbåter som også går fort, når det er lov ser eg ikke noen grunn til at vannscooter ikke skal vere lov, viss unskyldningen er støy så bråker nye 4 takt vannscootere ingenting, snekka mi bråker mer en dem. Redigert 14.August.2012 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Nå er det vel ikke så mange som drar på kosetur med en vannscooter... men mulig det finnes en prosent eller to som gjør det... Vannscooter er og blir et leketøy bygget for høy fart. Derfor blir de fleste også brukt til dette.. gjerne nært land.. Det er vel også slik at mange av disse førerne liker oppmerksomhet når de er ute og leker, derfor brukes de ofte der hvor folk er.. men bevares det finnes sikker noen hederlige unntak.. Har bodd noen år der det ikke finnes restriksjoner på bruk av vannscooter, og jeg har ennå tilgode å se noen på kosetur.. men mye uvettig og livsfarlig kjøring har jeg sett.. Redigert 14.August.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Proxor Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 jau men som sagt, gi bot osv til dem som ikke kan holde seg innenfor reglene som ellers gjelder alle andre båter og ikke straff dem som ikke kjører svin. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Mye greiere å forby de så kan man heller fortsette å reise til sydligere strøk og leie en slik en for en times tid og få tilfredsstilt sitt behov. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vilma Benita Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Jeg konstaterer at det ikke er gitt noen begunnelse for at man nå gjeninnfører/vekker til live et regelverk som vi har dom mot oss i EU. For de som ikke har fått det med seg, EU har noe med denne saken å gjøre fordi det er konkurransevridende å forby en type fartøy bare på grunn av dens utseende. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Sydvesten Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 (redigert) Vannscootere er da ikke forbudt, de kan selges i bøtter og spann til hvem som helst her i kongeriket... Begrunnelsen du søker om innskjerping av småbåtlovens §40 kommer vel fra Riksadvokaten sitt direktiv publisert i juli 2012.. Redigert 22.August.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vilma Benita Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Begrunnelsen du søker om innskjerping av småbåtlovens §40 kommer vel fra Riksadvokaten sitt direktiv publisert i juli 2012.. Nei. Jeg gjør et siste forsøk på stille spørsmålet mitt: Norge har en EU dom mot seg på grunn av restriksjonene som er satt på bruk av vanscooter. Hvilke endringer (hos EU) medfører nå at slike restriksjoner er lovlige? Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Mouche Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Kan du vise til dommen i original tekst som dokumenterer at EU har overprøvd Norges rett til å nekte BRUK av vannscooter på definerte områder, eller kun rett til å BRUKE disse på definerte områder? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 (redigert) Regner med du henviser til saken fra 2003 hvor en person klaget inn vannscooterforbudet i småbåtlovens forbud mot bruk av vannscooter, og EØS-avtalens artikkel 11 lyder: "Kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom medlemsstatene" . Det siste er jo løst, siden import er fullt lovlig, og den første er "løst" med at det kommunene definerer områder der vannscooter eventuelt kan brukes..Så jeg tror nok at Riksadvokaten har sitt på det tørre i denne saken.. Er det ikke denne saken du henviser til, så hadde det vært fint med en link til dommen fra EØS domstolen Redigert 24.August.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Vilma Benita Svart 26.August.2012 Link til dette innlegget Svart 26.August.2012 Ja, det stemmer Sydvesten. Det ser ut til at jeg husket feil i forhold til dom fra EU, men det endrer ikke konklusjonene likevel. Her er noen artikler som beskriver situasjonen: http://www.ba.no/nyheter/article5955969.ece http://www.nettavisen.no/motor/article2655994.ece http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=707802 Oppsummert kan det se ut til at Sverige og Italia har fått dommer der EU klargjør at generelle bruksbegrensninger i utgangspunktet ikke er tillatt. Norge har iallfall siden 2010 ventet på avklaring fra EFTA domstolen, og i påvente av denne avklaringen har riksadvokatens instruks til norske politimestre vært at saker som omhandler scooter produsert helt eller delvis innen EU/EØS skal etterforskes som normalt, men at påtaleavgjørelse må avvente EFTA. Dette har man altså endret i sommer, uten at jeg kan se at EFTA har kommet med sin avklaring. Med det må vel Norge forvente å få EU i strupen etterhvert. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Mouche Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 Nå er jo alle linkene her fra tiden godt før juli 2012? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vestkystseiler Svart 27.August.2012 Link til dette innlegget Svart 27.August.2012 "Kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom medlemsstatene" . Det siste er jo løst, siden import er fullt lovlig, og den første er "løst" med at det kommunene definerer områder der vannscooter eventuelt kan brukes..S Jeg har mistanke om at "løsningen" med at kommunene definerer områder der vannscooter kan brukes, m.a.o at det i utganspunktet er forbudt å bruke vannscooter, er nettopp det som menes med "alle tiltak med tilsvarende virkning" (som importrestriksjoner) og som skal være forbudt. Det hadde vært noe helt annet dersom restriksjonene i bruken var basert på støy, utslipp av eksos etc. Men det er de ikke. EØS kan med full rette påstå at loven er konkurransevridende. På grunn av bruksrestriksjonene er det svært sannsynlig at en norsk kjøper heller vil velge en (norskprodusert) hurtiggående jolle som leketøy istedet for en vannscooter produsert i et annet EU/EØS land. Er det noen her som tror at loven hade vært slik den er dersom vi hadde hatt norske produsenter av vannscootere ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_So Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Gammelt nytt, men synes den var snasen jeg ;) Heia JetTrade.no Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Hvorfor er motorsykler på land lovlig? De støyer voldsomt, og er vanvittig farlig i trafikken. De sniker seg mellom rush osv... på vannet støyer de ikke, og det er ikke farlig å kjøre fort og falle av på vannet så lenge man har vest og sund fornuft. Vannscooterforbudet bærer etter min mening mistanke om korrupt norsk forbudsstat. Det må jo være ulovlig for Norge å forby dette i forhold til EU? Redigert 3.September.2012 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Korrupt? Hvem har noe å tjene på det? Hva forholdet til EU angår så er det vel nokså mange linker til akkurat det i denne tråden for den som måtte ha faktisk interesse av saken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.