Jump to content

Scooter syndere bøtlagt i Hordaland-Ny linje fra 1 Juli


Åsabu

Recommended Posts

Sett opp mot tråden med Pershing 62 i høy fart tett på andre kjøretøy og mye annet, så blir dette så veldig veldig dumt.

 

Leste en dom fra 1-2 år siden, hvor rettsapparatet så vidt klarte å enes om en definisjon på vannscooter. Til slutt kom man frem til at det var "håndtak med gass" og ikke ratt, vannjet og at man sitter over fribordet. Vil ikke dette treffe også f.eks. Williams rib'er?

Men men... Fint å se at politiet får mulighet til å "slå ned på" noe skikkelig problematisk og hemmende for samfunnet. :clap:

Link to post

All bruk av vannscooter i Norge er forbudt, med mindre kommunen i forskrift gitt i medhold av småbåtloven, har regulert bestemte og avgrensede områder for slik bruk.

All bruk av vannscooter skal nå straffes, uavhengig av om vannscooteren er produsert i eller utenfor EØS-området.

Reglene trådte i kraft 1. juli 2012.

Alle straffesaker som gjaldt bruk før 1. juli 2012, og som ikke allerede er avgjort, og som gjaldt bruk av scooter helt eller delvis produsert innenfor EØS, skal henlegges.

KILDE: POLITI.NO

Link to post

Og hvilke endringer har kommet fra EU som gjør denne nye praksisen lovlig?

Så vidt jeg kan lese av denne tråden og innlegget så har det ikke kommet endringer fra EU av den grunn at EU ikke har noe med dette å gjøre, men derimot riksadvokaten og vannscooter direktivet som ble gjeldende 1. juli 2012. Greit at reglene er tydeliggjort, så vet de som bruker vannscooter hva som gjelder, og de har kun selv selv å takke om de blir tatt og bøtelagt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Som allerede foreslått av andre så er det bare å engasjere seg politisk od slik sett få til en endring på lover og regler og alt det andre man bruker sin energi på å irritere seg over. At kampen for fri flyt av vannscootere vil bli noen kampsak av betydning i noe politisk parti stiller jeg meg dog tvilende til. Fint at politiet/påtalemyndighetene slår til mot lovbrudd. Ve,l selvfølgelig skal mine to ekstra flasker, 15 km/t over fartsgrensen og lettere skattesnyteri unntas fra den regelen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Lå i uthavn i helgen utforbi Askøy i Hordaland. Stille og fredlig havn. Bortforbi oss lå 2 båter hvorav den ene hadde med seg vannscooter. Den kjørte de med fra tidlig morgen til sen kveld innimellom holmene hvor alle båtene lå i en sinnsyk fart. Den gikk nok 50-60 knop. Utrolig risikofylt kjøring. Hvorfor skal de på død og liv kjøre innimellom holmene? Jeg har ikke noe problem med Vannscooter hvis de hadde kjørt ute i leden langt vekke fra holmen. Problemet er at veldig mange på vannscooter mister gangsynet i sin lek med scooteren.

Jeg skulle ønske at politiet hadde stoppet dem og gitt de en kraftig bot. Det de kaller for lek anser jeg som livsfarlig og uvettig kjøring. God at reglene nå er fastsatt. Uenig eller ikke. Det har nå i en periode vært vill vest på sjøen med Scootere i påvente av en avklaring av reglene.

Redigert av Åsabu (see edit history)
Link to post

Er ganske teit og forby vannscootere helt bare fordi det er noen som kjører svin.

Blir jo det samme som at dem skal forby motorsykkler?

Kan dem ikke heller bare bøtelegge dem som kjører for fort osv da? så kan dem lovlydige som viser hensyn få kose seg med vannscooterene sine.

leste for ei tid tilbake en som hadde bygd om vannscooteren sin til ein liten båt og da var det plusseli greit, det er også "vannscootere" man monterer påhengsmotor bakpå og det er jo små ribber på samme størelse med vannjett, eller andre småbåter som også går fort, når det er lov ser eg ikke noen grunn til at vannscooter ikke skal vere lov, viss unskyldningen er støy så bråker nye 4 takt vannscootere ingenting, snekka mi bråker mer en dem.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post

Nå er det vel ikke så mange som drar på kosetur med en vannscooter... men mulig det finnes en prosent eller to som gjør det... Vannscooter er og blir et leketøy bygget for høy fart. Derfor blir de fleste også brukt til dette.. gjerne nært land.. Det er vel også slik at mange av disse førerne liker oppmerksomhet når de er ute og leker, derfor brukes de ofte der hvor folk er.. men bevares det finnes sikker noen hederlige unntak..

 

Har bodd noen år der det ikke finnes restriksjoner på bruk av vannscooter, og jeg har ennå tilgode å se noen på kosetur.. men mye uvettig og livsfarlig kjøring har jeg sett..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg konstaterer at det ikke er gitt noen begunnelse for at man nå gjeninnfører/vekker til live et regelverk som vi har dom mot oss i EU.

 

For de som ikke har fått det med seg, EU har noe med denne saken å gjøre fordi det er konkurransevridende å forby en type fartøy bare på grunn av dens utseende.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

Vannscootere er da ikke forbudt, de kan selges i bøtter og spann til hvem som helst her i kongeriket... Begrunnelsen du søker om innskjerping av småbåtlovens §40 kommer vel fra Riksadvokaten sitt direktiv publisert i juli 2012..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Begrunnelsen du søker om innskjerping av småbåtlovens §40 kommer vel fra Riksadvokaten sitt direktiv publisert i juli 2012..

 

Nei.

 

Jeg gjør et siste forsøk på stille spørsmålet mitt: Norge har en EU dom mot seg på grunn av restriksjonene som er satt på bruk av vanscooter. Hvilke endringer (hos EU) medfører nå at slike restriksjoner er lovlige?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

Regner med du henviser til saken fra 2003 hvor en person klaget inn vannscooterforbudet i småbåtlovens forbud mot bruk av vannscooter, og EØS-avtalens artikkel 11 lyder: "Kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom medlemsstatene" .

 

Det siste er jo løst, siden import er fullt lovlig, og den første er "løst" med at det kommunene definerer områder der vannscooter eventuelt kan brukes..Så jeg tror nok at Riksadvokaten har sitt på det tørre i denne saken..

 

Er det ikke denne saken du henviser til, så hadde det vært fint med en link til dommen fra EØS domstolen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ja, det stemmer Sydvesten.

 

Det ser ut til at jeg husket feil i forhold til dom fra EU, men det endrer ikke konklusjonene likevel. Her er noen artikler som beskriver situasjonen:

http://www.ba.no/nyheter/article5955969.ece

http://www.nettavisen.no/motor/article2655994.ece

http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=707802

 

Oppsummert kan det se ut til at Sverige og Italia har fått dommer der EU klargjør at generelle bruksbegrensninger i utgangspunktet ikke er tillatt. Norge har iallfall siden 2010 ventet på avklaring fra EFTA domstolen, og i påvente av denne avklaringen har riksadvokatens instruks til norske politimestre vært at saker som omhandler scooter produsert helt eller delvis innen EU/EØS skal etterforskes som normalt, men at påtaleavgjørelse må avvente EFTA. Dette har man altså endret i sommer, uten at jeg kan se at EFTA har kommet med sin avklaring. Med det må vel Norge forvente å få EU i strupen etterhvert.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post

"Kvantitative importrestriksjoner og alle tiltak med tilsvarende virkning skal være forbudt mellom medlemsstatene" .

 

Det siste er jo løst, siden import er fullt lovlig, og den første er "løst" med at det kommunene definerer områder der vannscooter eventuelt kan brukes..S

 

Jeg har mistanke om at "løsningen" med at kommunene definerer områder der vannscooter kan brukes, m.a.o at det i utganspunktet er forbudt å bruke vannscooter, er nettopp det som menes med "alle tiltak med tilsvarende virkning" (som importrestriksjoner) og som skal være forbudt.

 

Det hadde vært noe helt annet dersom restriksjonene i bruken var basert på støy, utslipp av eksos etc. Men det er de ikke.

 

EØS kan med full rette påstå at loven er konkurransevridende. På grunn av bruksrestriksjonene er det svært sannsynlig at en norsk kjøper heller vil velge en (norskprodusert) hurtiggående jolle som leketøy istedet for en vannscooter produsert i et annet EU/EØS land. Er det noen her som tror at loven hade vært slik den er dersom vi hadde hatt norske produsenter av vannscootere ?

Link to post

Hvorfor er motorsykler på land lovlig? De støyer voldsomt, og er vanvittig farlig i trafikken. De sniker seg mellom rush osv... på vannet støyer de ikke, og det er ikke farlig å kjøre fort og falle av på vannet så lenge man har vest og sund fornuft.

 

Vannscooterforbudet bærer etter min mening mistanke om korrupt norsk forbudsstat. Det må jo være ulovlig for Norge å forby dette i forhold til EU?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...