Allan E Startet 7.Februar.2005 Del på Facebook Startet 7.Februar.2005 Har en bærbar pc som står på 24 timer i døgnet nå i vinterhalvåret. Hva skal jeg gjøre med batteriet. Er det best å plukke det ut for det får aldri kjørt seg. Antar at det blir ladet i tide og utide. Har hørt at det er 6 måneders garanti på batteriet. Hva anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Jeg har en bærbar PC som er i bruk hver dag. Den kopler jeg fra nettet minimum hver annen måned, slik at den lades helt ut. Dette gjentar jeg to ganger. Den PC-en jeg har nå er to år, og batteriet er ikke merkbart forringet ennå, så dette funker for meg. Hvis PC-en ikke er i bruk, ville jeg ha ladet den opp - tatt ut batteriet - og så gjennomført to runder med full utlading hver annen måned. Men, det finnes sikkert en vedlikeholdsprosedyre for ditt batteri. Så det beste er å kontakte produsenten og spørre. mvh Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Er veldig avhengig av batt. type. På min pc er det 4,4Ah Lithium ION. Og den ene gummifoten under pc'en er integrert i batt. Det skulle bare lades helt opp ved første gangs bruk. Men ION batt. skal vel tåle klattlading. Dessuten brukes pc'en på jobb og slepes fra a til b ganske mye enkelte dager. Har du NiMH eller NiCad så er det litt annerledes. Men allikevel , det beste er nok å sjekke i anvisning. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Problemet du beskriver er kjent, jeg opererer selv med 2 barbare og har samme problem, ingen av dem står på hele døgnet men når de brukes er det med lading på. Har prøvd å lade dem ut med kun batt stadig, men allikevel blir batteriene ødelagt. Så jeg tror du må bruke PC`en på batt hver dag for å opprettholde kapasiteten. En annen ting er jo at ikke missforstå men "billige" bærbare har alle "dårlige" batt. Å da mener jeg billig i den forstand slik som vi hobbybrukere kjøper bærbar 10` - 20`kr. På jobb bruker jeg maskiner som koster minst det dobbelte, da snakker vi batteri som holden ganske bra! Men da dukke også spørsmålet opp: Noen som kjenner til nettbutikker som selger uoriginale laptop batt. med god kapasitet til gunstig pris?? (HP ZE5244, Fujitzu Siemens lifebook 1030) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Avsluttet2 Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Jeg ødela batteriet mitt ved å la den bærbare stå på og være tilkoblet strømnettet 24t i døgnet. Pris for nytt batteri 2000kr. Nå lader jeg opp batteriet når det er tomt, står ofte på lading om natten. Det har fungert lenge uten at jeg har merket at batteriene er blit dårlige. Men det er vel ofte slik at de virker greit helt til de bestemmer seg for å ta natten. tj Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Jeg kjøpte meg nylig en gammel Toshiba Tecra 750 (300MHz). Selgeren sa at batteriet var ubrukelig og det var for så vidt greit nok for meg, skulle bruke den til kartplotter og kjører på inverter hele tiden. Etter å ha ladet/utladet batteriet 6-7 ganger ble det omtrent som nytt, dvs. drøye 2 timers levetid. Tror dette er Li-Ion men er ikke helt sikker. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
atletico1 Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Nickel-Cadmium (Ni-Cd) This type of battery must be fully discharged and then fully recharged every few weeks. If you do not do this, it will quickly lose battery life due to what is called memory effect. This means that if you do not discharge your Ni-Cd battery completely, it will only charge up to the percentage of last charge. So if you only discharge it down to 25%, it will begin to only be able to charge up to 75%. It will only be able to charge at 100% if you discharge it all the way (100%). Nickel Metal Hydride (Ni-MH) -MH batteries are similar to Ni-Cd batteries although they are not as prone to the “memory effect” and have more capacity to charge (so they will allow your laptop to run longer). Lithium Ion (Li-ion) Li-ion batteries do not have problems with memory effect, but Li-ion batteries will lose effectiveness if they are overcharged or left in full charge without use. For example, if you rarely use the battery and keep the laptop plugged in, the battery will lose effectiveness. There can also be problems if the battery is fully charged and then not used, then charged again. What should you do to keep your battery healthy? 1) Battery packs should be charged for 12 hours when you first get them. Laptop batteries are completely discharged at the time of purchase, and need a full charge before their first use. 2) For daily use, charge the battery to full, then run it on battery power only until it is completely out if using Ni-Cd or Ni-MH batteries (to prevent the “memory effect”) or mostly out for Li-ion (to prevent overcharging). 3) Do not leave your battery inactive for extended periods of time. Even if you use AC power most of the time, use the battery periodically to keep it in good condition. Unplug your AC adapter when the computer is not in use to prevent overcharging. Battery Storage If you do not use your laptop for extended periods of time (a week or more), remove the battery pack from the laptop. Store batteries in a cool, dry place away from heat and metal objects. Batteries left idle for extended periods of time will self-discharge. Remember that they will need to be charged again before using them. Do not expose the battery to high heat. Permanent damage will result if the battery is stored in temperatures above 110º F. Do not leave your battery in your car in the summer. OK min bærbare Dell har vel nå stort sett stått konstant plugget i med batteriet i 2 år- (når den ikke e rmed i båten). Jeg får lade ut batteri litt og ta det ut - fungerer jo bra med bare strømforsyning og uten batteri. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Nickel-Cadmium (Ni-Cd) 2) For daily use, charge the battery to full, then run it on battery power only until it is completely out if using Ni-Cd or Ni-MH batteries (to prevent the “memory effect”) or mostly out for Li-ion (to prevent overcharging). 3) Do not leave your battery inactive for extended periods of time. Even if you use AC power most of the time, use the battery periodically to keep it in good condition. Unplug your AC adapter when the computer is not in use to prevent overcharging. OK min bærbare Dell har vel nå stort sett stått konstant plugget i med batteriet i 2 år- (når den ikke e rmed i båten). Jeg får lade ut batteri litt og ta det ut - fungerer jo bra med bare strømforsyning og uten batteri. <{POST_SNAPBACK}> Jeg vet ikke hva som er rett eller galt, men min 3 år gamle Toshiba 1500-403 er blitt brukt på batteri i totalt 3 timer, og aldri blitt utladet. Resten av tiden er den blitt benyttet på strøm, og har stort sett hele denne tiden vært tilkoblet strøm. Batterindikatoren på Toshibaens statusprogram sier at fulladet batteri skal være 4500 mA. Etter 3 år er dette sunket til 4491 mA så hvis ikke batteriet får et akutt og totalt kollaps, vil det framdeles vare i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Men har du prøvd å kjøre med bare batteri da? På jentungens maskin falt batteri-indikatoren fra 97% fullt til tomt på tre minutter. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Da kjører du til batteriet er tomt, lader det opp igjen og gjentar noen ganger. Trolig vil det bedre batterikapasiteten. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 (redigert) Men har du prøvd å kjøre med bare batteri da? På jentungens maskin falt batteri-indikatoren fra 97% fullt til tomt på tre minutter. <{POST_SNAPBACK}> Jeg prøvde i går kveld, batteriet varte i 2t40m., - nøyaktig etter boken. I dag morges var batteriet tilbake igjen på 4491 mA. Redigert 10.Februar.2005 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.