Jump to content

Påbudt redningvest for solsengbrukere i 3 knop ?

oslofjord

Recommended Posts

Detljreguleringen av livet til sjøss vil ingen ende ta.

http://www.batliv.co....epl?id=1272041

"Et klart flertall i arbeidsgruppen støtter derfor et forslag om at regjeringen må vurdere å innføre et påbud om bruk av flyteutstyr i åpne fritidsbåter og kajakker underveis."

Spørmålet er hva er en åpen fritidsbåt ?

En jolle er åpen.

En skjærgårdsjeep er åpen (?).

Er en cabincruiser åpen ?

Er en 40 fots seilbåt åpen...hvis man er på dekk?

Forslaget innebærer åpenbart at hvis man har bikinidamer på solsengen uten redningvest når man putrer gjennom Middagsbukten i 3 knop en solskinnsdag er man forbryter, men hvis ungene karrer seg over dekk uten redniingvest på i Skagerakk,mens bråttsjøene fosser over havseileren er man helt lovlydig (??)

Hvis man i februar står på dekk å haler opp stortorsk på hobbysjark i havgapet midt i vinterstormen uten redningvest er man lovlig......

Er det slik nye redningvestregler er ment å fungere ?

Ellers er jo spørsmålet hva som ligger i begrepet "underveis". Når man haler opp garnet i en 10 fots jolle i kuling er man åpenbart ikke underveis og trenger altså ikke redningvest, men når den lydløse 4-takteren dytter båten framover i 2 knop mens folk koser seg med reker og hvitvin eller soler seg på solsengen da er man "underveis" og må ha redningvesten på (?)

Å tre nedover hodet på folk et redningvestpåbud som ikke tar hensyn til en enkelte førers vurdering av den konkrete situasjon er feil vei å gå. Uansett hvordan eventuelle forskifter om å ha på redningdvest utformes vil det være gråsoner og utilsiktede resultat.

At noen har mistet liv pga manglende redningvest er ikke i seg selv bevis på at man redder liv ved at alle i indre Oslofjord har på seg redningvest når de soler seg på dekk...underveis i 4 knop....

Redigert av oslofjord (see edit history)

hvis ungene karrer seg over dekk uten redniingvest på i Skagerakk,mens bråttsjøene fosser over havseileren er man helt lovlydig (??)

Kommer vel an på om havseileren er definert som åpen eller ikke, men har man uansett ikke såpass kontroll på ungene når man er på havet at de ikke raser rundt på dekk uten vest på?

Hvis man i februar står på dekk å haler opp stortorsk på hobbysjark i havgapet midt i vinterstormen uten redningvest er man lovlig......

Ja, men det kan jo hende at det er en god idé å ha den på likevel?

Ellers er jo spørsmålet hva som ligger i begrepet "underveis". Når man haler opp garnet i en 10 fots jolle i kuling er man åpenbart ikke underveis og trenger altså ikke redningvest,

Nei, men det kan jo hende at det er en god idé å ha den på likevel?

men når den lydløse 4-takteren dytter båten framover i 2 knop mens folk koser seg med reker og hvitvin eller soler seg på solsengen da er man "underveis" og må ha redningvesten på (?)

En nett og fin oppblåsbar vest har da aldri ødelagt en god hvitvin? Når man slapper av i solen og så kommer bølgene fra f.eks. en Pershing 62 i 30 knop overraskende på, man detter i sjøen, slår hodet i rekka på vei ut og dermed er idyllen forvandlet til en bevisstløs person som synker kjapt uten vest.

Å tre nedover hodet på folk et redningvestpåbud som ikke tar hensyn til en enkelte førers vurdering av den konkrete situasjon er feil vei å gå. Uansett hvordan eventuelle forskifter om å ha på redningdvest utformes vil det være gråsoner og utilsiktede resultat. Helt enig. En holdningskampanje hadde vært en fin ting (prøves jo litt ut nå i sommer), men her til lands har man hatt båt i alle tider, likevel er vester ofte helt fraværende. Og det har kommet mange nye brukere på sjøen de siste årene, som dessverre mangler kunnskap om farene.

At noen har mistet liv pga manglende redningvest er ikke i seg selv bevis på at man redder liv ved at alle i indre Oslofjord har på seg redningvest når de soler seg på dekk...underveis i 4 knop....

Har du noe data som beviser det motsatte? F.eks. en oversikt over nestenulykker som gikk bra fordi personen hadde på seg vest?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Som sagt over er dette diskutert i det vide og det breie før.

Dessuten er det et par ting man skal huske på; dette er fremdeles bare et forslag fra et utvalg som har fått i oppdrag å se på mulige løsninger for å få ned antallet dødsfall på sjøen. Hadde de ikke foreslått dette, så hadde det vært tjenesteforsømmelse.....

Dette skal, etter at høringsrunder er over, gjennom politisk behandling. Problemet politikerne sitter igjen med er at noen vil skrike dersom slikt påbud ikke blir innført, og noen vil skrike dersom det blir innført. Damned if you do, damned if you don't!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Vas i fra a-å med untak av økt kontrollvirksomhet. Er generelt imot unødige forbud og påbud.

Flytevester og promille er allerede regulert. Statestikken for ulykker er meget lav og nedadgående sett i forhold til båtmengde.

Mens man vedtar vasete lover over en lav sko ligger politibåtene til kai grunnet manglende midler.

I mangel på statlige forskifter for når jeg skal ta av og på meg redningvesten har jeg etter beste evne brukt egen dømmekraft og bruker gammeldagse orange redningvester ved hytta i havgapet og seilervester eller ikke noe i Indre Oslofjord.

Men blir alt så meget bedre hvis jeg slipper å vurdere redningvestbruken selv...men bare kan overlate til noen byråkrater i et direktorat å utforme reglene får så å få hjelp av selveste Kystvakten til å passe på min egen sikkerhet ?

Redigert av oslofjord (see edit history)

Jeg definerer meg selv som i en åpen båt når jeg er på dekk eller beveger meg "utenpå" båten. Dette er også et krav for andre i min båt.

Vi har fått en fritidsbåtflåte hvor gjennomsnittet antall hestekrefter og fot har økt veldig, og dermed har også behovet for økt fokus på sikkerhet økt proposjonalt.

Jeg er veldig for et påbud som gjelder ferdsel i åpen båt. En vet aldri når et uhell kan oppstå, og en vet aldri hvilke konsekvenser et uhell kan få.

Et påbud om bruk av flyteplagg i åpen båt er nytteløst om det ikke man blir kontrollert, og jeg har kun sett politibåten èn gang tidlig i sesongen.

Jeg kunne mye heller tenk meg at myndighetene gikk klarere og bredere ut i å informere om skipperansvar, og at man slik styrket den enkelte båtførers egenoppfatning av hva det vil si å ha et overordnet ansvar for alles sikkerhet ombord om man påla enhver som fører båt skipperansvar.

Da ville båtførerens egne vurderinger kunne avgjøre om det var greit å legge seg på solsengen i 3 knop, samt at båtføreren kan måtte stå til ansvar om båtførerens vurdering viste seg fatal for vedkommende på solseng. :yesnod:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg tror herr Oslofjord er en kar med hytte til sjøen og en liten putrebåt som han og familien putrer rundt i nærområdet men er veldig usikker på hva som er rett og galt.

Jeg ville anbefalt Oslofjord å ta et Båtførerkurs og så avlegge en eksamen slik at regler sitter de skal.

Du tenker på mye rart nå om dagen, Oslofjord.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

et problem jeg aldrig har hatt til nå etter 20 år i båt. men de som er i rolige trange sund og fjorder kan jeg se et lite unntak for hvis det er stoor sansynlighet for at det ikke kommer en stor bølge er fare for grunnstøting ellerkollisjon .ellers er vest på og ikke ved siden av meg

de som nekter å bruke den å detter uti er vi kansje bedre uten.?(ikke så alvorlig ment da) men statistikken sier sitt. tenker mer på de familiene som durer ut alle untatt far i huset ha vest, vel unga savner nok pappa der han ligger på havets bund. vil si det er egoistisk. kaiak padlere bør det vel ikke være tvil?

syns det er på tide at det blir "kult " å bruke vest. den trenden er det jo med sykkelhjelm f.eks for tiden....

Det må være lov å ta ansvar for egen sikkerhet :yesnod:

Hva med de som eventuelt må søke etter slike krabater som ikke bruker flytevest da... Hva med sikkerheten til disse personene. Skal de utsette seg selv for økt risiko på grunn av andres dumskap. Hvem skal betale for dette søket, som gjerne tar lengre tid siden krabaten ofte ikke flyter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror herr Oslofjord er en kar med hytte til sjøen og en liten putrebåt som han og familien putrer rundt i nærområdet men er veldig usikker på hva som er rett og galt.

Jeg ville anbefalt Oslofjord å ta et Båtførerkurs og så avlegge en eksamen slik at regler sitter de skal.

Du tenker på mye rart nå om dagen, Oslofjord.

Og jeg tror at respektløse gamle gubber kan ha godt av å holde kjeft innimellom.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Hva med de som eventuelt må søke etter slike krabater som ikke bruker flytevest da... Hva med sikkerheten til disse personene. Skal de utsette seg selv for økt risiko på grunn av andres dumskap. Hvem skal betale for dette søket, som gjerne tar lengre tid siden krabaten ofte ikke flyter..

Dersom vi skulle benyttet det prinsippet på alle som gjør noe som andre betrakter som risikofylt eller dumt, dvs motorsykkelkjøring, fjellklatring, røyking, usunt kosthold mv, ble det mange som måtte betale selv. Flott for de som til enhver tid er forsiktige, moralske og ellers perfekte selvsagt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Her er det jo lagt ned et fantastiskt stykke arbeid og man har faktiskt funnet ut at " mange av de alvorligste ulykkene skyldes brudd på allerede eksisternde lover og regler". Det er her vi treskaller, idioter og folk i båt detter av lasset og ikke skjønner hvorfor vi må ha enda flere regler....som vil bli brutt....uten at de lover og regler som allerede gjelder håndheves.

joda enig i at enda et påbud ikke er den 1 og beste veien men da bør det jo slutte å tro de flyter som en dupp å svømmer som en fisk =) regler er jo

bare en oppfordring. ser den at i 3 knop i rolige farvann med fler i båten er ikke behovet eller faren for å dette ut bevistløs så stor men for å dra det fra sjø til land da

så er jo det å bruke bilbelte en selvfølge fordi det sparer deg for et møte med ruta. airbag og alt annet er veldig viktig for sikkerheten syns folk men vesten

i båten nei den trenger man da ikke?

I bilen kjører jeg på en fil som er drøye meteren bredere enn bilen, farten er 80 kmh og en 10cm gul stripe skiller kjørefeltet der biler kommer uavbrutt i 80 kmh i mot.

Hver gang jeg kjører må jeg vike og stoppe for å unngå kollisjon & skader.

Det er forskellen på bil og båt. kloden er dekket av 70% vann. Veien er 7 m bred.

Ved edruelig fritidskjøring i dagslys er faren for å trenge vest svært liten.

Det er stort sett ved fiske i fra jolle/ liten båt og fyllekjøring i 30 knop om natta man trenger vest.

De aller fleste som drukner blir funnet med "smekken åpen" som det så treffende heter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...