VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Det har du selvfølgelig rett i Trykkern Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Trykkern Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg må si jeg føler motvilje mot ordet "påbud" og klarer ikke å at vi vil oppnå tilstrekkelig til at dette kan rettferdiggjøres. Vi skal være forsiktig med å ty til slike tiltak for ofte, det kan fort virke mot sin hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Eneste problemet her, er at loven ikke omfatter nok. Nå har jeg ikke tall her, men ser veldig mange drukner UTEN å ha vært i båt i det hele tatt. Vi vurde helt klart få påbud med redningsvest for alle i nærheten av åpent vann. Da vill nok antall drukningsulykker gå ned betraktelig Nå skjer også en del drukningsulykker fra båt, i forbindelse med (overdreven) inntak av alkohol. Vi burde kanskje hatt en lov som begrenser hvor høy promille man kan ha i båt?... For det er vel ikke slik at om noen driter i en lov (promillegrensen), så vil det ikke falle dem inn å også drite i en annen lov (påbud for redningsvest)? Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 det er vel kansje like dumt som påbudet om båt sertifikat for oss etter 1980 det dummaste jeg ser er at det er kun en som mangler vesten i båten å det er ikke bikkja ! vikeplikt er det jammen meg på sjøen. finn 3 gode argumenter for og ikke bruke vest er du snill. : Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Det finnes ikke noen gode argumenter for ikke å bruke redningsvest, men løses alt ved påbud, forbud og bøter? Jeg mener ikke det Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Problemet er vel tid og sted for kontrollen av alle disse påbud. Tid og sted for kontroll av om det er redningvester om bord synes å være stikk motsatt av de tider og steder det trengs redningvest. Natterstid, ytterst i skjærgården i sterk vind (og alkohol) er vel faktorer som øker risikoen forbundet med å ikke ha med eller på redningvest. Kontrollene av redningsvest synes å være hovedsaklig på solskinnsdager, med havblikk i lune farvann innaskjærs. Om mange uten redningvest dør fordi joller kantrer i krappe 2 meters bølger eller med rib i 40 knop hjelper det ikke på ulykkes-statistikken om mange får forelegg for å sole seg uten redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Ikke for å gjenta meg selv, men jeg tipper at om ansvaret til den som fører båten forsterkes med å gi enhver som fører båt et skipperansvar, så ville vi ikke hatt så stort behov for alle påbud som ikke blir kontrollert. Som det blir nevnt oppover i tråden, så er det vel på kveld/natt og uværsdager påbudet burde vært sjekket, fremfor på vindfattige solsiknnsdager. Med et juridisk skipperansvar så ville man kunne bli stilt personleg anvarlig for hva sikkerhetsregime man velger å utsette seg og andre ombord for, og da tror jeg sikkerheten ville fått et økt fokus blandt de fleste båtførere. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Astor Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Det finnes ikke noen gode argumenter for ikke å bruke redningsvest, men løses alt ved påbud, forbud og bøter? Jeg mener ikke det Jeg tror desverre at det er eneste veien å gå for de som ikke skjønner sitt eget beste. Båtlivet har forandret seg totalt de fem siste årene. Det gjelder å kunne tilpasse seg virkligheten og ikke leve i sin egen boble. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MT. Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg har sagt det før, og gjentar så gjerne: Det samfunnet vi har i dag, viser at Darwin har fått for lite spillerom. Før sydde man puter under hendene på enkelte. Nå ser det ut som flertallet har onepiece polstring all-over. Folk ser helst at de slipper og tenke selv. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lovart låring Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 I prinsippet er jeg enig med deg Astor, men vi har desverre allerede for få kontroller til at det ville være realistisk at påbud og regler følges. Det er derfor jeg så sterkt tar til orde for at den enkelte båtførers ansvar bør forsterkes, slik at det fikk større konsekvenser for båtfører om man tok lett på sitt ansvar når uhellet først skulle være ute. Det ville også gi bedre holdninger på vannet hos de som kanskje i dag gir blaffen, eller rett og slett ikke vet sitt ansvar. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Astor Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Du har rett der LL. Men er våre politikere tøffe nok til å sette et ris bak speilet? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Staten klarer aldri å omgjøre norsk kyst og fjell om til et eu-godkjent Disneyland hvor man garantert ikke får skrubbsår....men de prøver med ymse pålegg og tiltak. Et eksempel fra innlandet er Vøringsfossen hvor nå staten skal omkranse hele naturperlen med gangveier, høye gjerder og bro bl.a fordi et par turister omkom. http://www.tv2.no/ny...en-3509978.html Det er imidlertid vanskelig for staten å sette opp eu-godkjente sikringsgjerder på alle norske båter og selv om de har klart å regulere vannstanden i Vøringsfossen ved å legge den delvis i rør, klarer ikke myndighetene foreløpig å regulere bølgehøyden langs kysten.... så derfor dette forslaget om å påby alle å ha på redningvest....selv i 3 knop i Indre Oslofjord. Visjonen om det bokstavelig talt idiotsikre båtliv synes å være det politisk korekte i dag..........og til grunn ligger virkelighetsoppfatningen at alle andre båtfolk som er noen idiotiske bøller som setter egen og andres sikkerhet i fare. Redigert 15.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
123321 Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 vel er en ekel løsning utenom å tre regler over hue på folk vilket jeg heller ikke liker. men da er løsninga å la de som som må reddes uten vest evnt letes etter og overlever betale for hele sullamitten da har man enda valget og alle er glad? hehe tror ikke det men båtlivet er ikke som det var for 10år siden nå er de fleste i farta i 20-30 knop og mer er vanlig og da har du liten kjangs til å ta igjenn båten når du svømmer det har du i 3 knop og igrunn... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.