Tomkjoel Startet 14.August.2012 Del på Facebook Startet 14.August.2012 Hei. Jeg har i en annen tråd her forklart at jeg har måttet kjøpe ny topp til min TMD40A etter diverse lekkasjer og trøbbel. Nå er ny topp på plass og det jeg nå lurer på er; Den gamle toppen hadde en messingpakning. Jeg antar at denne ikke kan brukes på nytt så jeg har fått tak i et sett med en hel haug med nye pakninger.. Jeg lurer i den forbindelse på om det skal være noe pakningsstoff på slike pakninger? Den nye er ikke laget av messing.. Evt. andre tips mottas med stoooor takk Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Hei Det skal ikke noen påføres noen form for pakkningsstoff på den nye toppen din. Men begge annleggsflatene både topp og blokk må være rene og uten gamle rester av pakning. Bruk gjærne en pakningsskrape/ huggjern for å fjerne gammel pakning og puss deretter helt rent med smergel papir. En sjekk med en rettholt og bladsøker av topp og blokk er også å anbefale før montering. Det kan også være fint å ha hjelp til å sette toppen på plass så du "treffer på første forsøk" . Lykke til lars s Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Vær nøye med tildragnig av boltene. Sjekk instruksonsboken angående tildraging nøye. Husk rekkefølge og at det skal draes i flere step. Går alltid over 2 ganger med samme moment på siste step. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Hyggelig att det ble treff på linken jeg sendte deg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Hei ofg hopp! Takk for tips Når det gjelder tildragning så har jeg et spørsmål.. Instruksjonen viser boltene delt inn i 7 "sektorer" Man skal altså begynne med 1, men det er 4 bolter i hver sektor.. Spiller det noen rolle hvordan man skrur dem til? Er det bare å ta de 2 i midten først og krysse ut motsatt? Sånn for eksempel? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Hei Skulle til å skrive at jeg ville gått innenfra og ut, men det har du jo allerede merket av :) Jeg har byttet endel topper på 40 motorer og mener det var slik det ble gjort den gang. lars s Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Takk for svar Lars!! Redigert 16.August.2012 av Tomkjoel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Hei Hvordan går det her? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Heisann. Det går forsåvidt fremover... Er ikke i gang med montering ennå men har pusset og lakkert endel av delene jeg tok av mens de var ute.. Blir litt mer artig å sette ting på når det ser pent ut. Skal også ta endel av de gamle slangene å bytte mens jeg har tilgang.. Regner med at det blir gjort en hel del på onsdag... Men jeg kan ikke si annet enn at jeg gruer meg litt... Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Detta går fint Tomkjoel :) Bare ett tips, når du skal trekke topp boltene på moment så vær sikker på at moment nøkkelen er riktig. Har sett mange eksempler på momentnøkkler som ikke gir det momentet den blir satt på, dette være seg gammelt verktøy som har ligget i en garasje å slengt, eller rett å slett uvitenhet at momentnøkkler er ett måleverktøy som skal justeres med gjevne mellomrom. Om du ikke har momentnøkkel selv så får du sikkert lånt en av ett verksted en ettermiddag, så slipper du å kjøpe. lars s Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Noen fremgang? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 29.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2012 Heisann Toppakning og topp er montert. Deler er lakkert og mesteparten er montert. Skal montere varmeveksleren, ekspansjonstanken og toppdekselet i dag som er det siste som mangler. Jeg har også gått litt over ledninger til motor/releer for der var det mye kluss.. Håper at jeg kan starte i kveld men gruer meg skikkelig Operasjonen i seg selv har vært grei og hvis jeg bare hadde satt på de gamle elektriske komponentene hadde den vært startet allerede. Jeg krysser fingrene!! Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 21.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2012 Heisann Dere som har fulgt med.. Dette ser ut til å ha gått veldig bra.. Jeg var som kjent i Sverige å hentet en strøken brukt topp.. Mannet meg opp og kastet, etter mange gode tips her, meg over jobben med å skifte denne.. Selve jobben gikk omtrent som forventet. Lærte en hel masse og passet på å legge alt i esker, godt merket og i rekkefølge. Lakkerte endel av delene da jeg hadde dem av og det ble bra . Nå har jeg startet og den har gått ca 1 time på 1800 omdr. (litt opp og ned) og med unntak av en liten diese lekkasje som jeg fikk stoppet ser det bra ut.. Jeg peilet olja etter de første 10 minuttene og det var litt antydning til hvitt men etter at motoren hadde gått 3 kvarter til var det ikke blitt værre.. Fikk ikke tempen opp over 50 grader heller noe som den fort gjorde på tomgang i båsen.. Vi fikk i tillegg montert en baugpropell mens båten lå på land så nå gjenstår bare en skikkelig rens og vinterklargjøring så er det bare å glede seg til neste sommer!! Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 21.September.2012 Del på Facebook Svart 21.September.2012 Morro når det ordner seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.