Jump to content

Noen som har kjørt både Askeladden 475 og 525?


larsen2000

Recommended Posts

Har en Askeladden 475 som jeg har vært ekstremt fornøyd med. Barna vokser og vi begynner å bruke den til litt lengre turer. 475en slår ganske mye i motsjø og i medvind i litt større bølger blir det en del hopping dersom ingen sitter i baugen. Vil dette være bedre i 525en som er litt større? Noen som har erfaring med begge båtene?

 

Lurer også på hvor mye mer en 90hk firetakter veier i forhold til en 50hk 4T. Har den på henger så det begynner kanskje å bli på kanten av hva som er lett håndterlig å sveive opp hver gang? 475en er null problem, men 525 veier 160kg mer så er det større motor i tillegg.

Link to post

en 90hk 4T er vel fra 165 - 190 kg, en 50hk 4T rundt 110kg (Yamaha/Merc og Suzuki)

 

Med en henger med god vogge og vinsj så burde det være problemfritt å sveive opp. Tar selv opp min Yamarin 5940 på rundt tonnet alene om nødvendig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikkje noko problem og bruka handvinsj på hengar. Eg sveiver opp min Uttern d55 tdi som veier rundt 1.100kg Så lenge hengaren og vinsj er godkjent for vekta.

Men må ha litt kraft til får og sveiva opp. men ikkje noko problem for ein normal mann å få til. Men så er jo båt på kanten av det hengaren er godkjent for og :P

Link to post

Det er himmelvid forskjell på 475 og 525, jeg har kjørt 475 og eid 525. 525 er i hvert fall i perfekt balanse med 90 2-takt. Jeg ville sett etter det med tanke på vekten.

Om en eller 2 sitter ved konsollen vil du ikke oppleve at den hverken stikker nesa i sjøen eller tar nedi med hekken først etter hopp,

Jeg hadde hytte ved Rakke og kjørte båten i mye forskjellig vær, holder du deg under ca 17 knop er det helt greit med opptil en meter sjø uten at det blir direkte ubehagelig.

Båten holder seg i plan ned til 13-14 knop. Jeg hadde en 1300 kg henger med vippekrybbe(Brendrup 8220B) og med den var det en lek å sveive opp båten.

 

Anbefaler båten på det sterkeste !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har hatt 475 / 50hk før og har nå 525 / 115hk. Det er to forskjellige båter, 525 er tyngre og oppfører seg ikke som en dupp i bølgene slik som 475 kunne gjøre. Den føles mye tryggere i sjøen. Med stor motor er det heller ingen utfordring å fylle båten med folk og marsje i 25 knop.

 

Skal du mye på tur vurder også C62 eller en 535 som har vindskjerm da økes bruksområdet.

Link to post

Du vipper opp en luke i akterspeilet som danner et slags bord. Glassholdere er montert i sideskott 2 stk og i bordplaten 2 stk. Dernest vipper du ryggen til førerbenken forover og vips, sittegruppe for 4 med et lite bord.

Det er derfra godteskålene havner i vannet...... Løsningen med åpne ryggstøtter på sidene akter fungerer meget bra, det er faktisk behagelig å sitte der bortsett fra i stor sjø med vind inn fra siden, da blir de som sitter der sprutet ned(sterk vind fra siden).

Nok en gang, kjøp en båt med 2-takt, da blir den lettere akter og mye mer leken om du skal bedrive vannsport.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Blir kjapt 250kg ekstra da, men har henger godkjent for 1100kg. 250kg ekstra er kanskje ikke så merkbart på bilen heller? Har bil med strikkmotor (1.6l diesel med 115hk).

 

Me frakte våras Uttern, med ein Toyota Avensis 1.8 på 137 hk bensinar og automat. Går heilt fint. ikkje hatt noko problem. Men tar det rolig og fint.

Link to post

Hvilken Yamarinmodell tilsvarer omtrent 525, forresten? Bare for å ha sjekket mulighetene :-)

 

den heter vel nå 52cc (og tidligere 5200) om jeg ikke tar feil. Men i akkurat denne størrelsen har jeg inntrykk av at Askeladden har et mer harmonisk skrog

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du kan jo også vurdere Morgan 525SC i samme størrelse. Tom båt veier 570 kg pluss motor på 150 - 200 kg. De fleste har Suzuki-motor. Jeg har ingen erfaring med hvordan dette skroget er i sjø sammenliknet med Askeladden. Den faste bensintanken er på 45 liter, og kunne gjerne ha vært litt større dersom man skal på langtur. Jeg har ingen problemer med å trekke bowridervarianten (som veier 30 kg mer) med min antikke bil med 2 l bensinmotor på 105 HK.

Redigert av Lensepumpe (see edit history)
Link to post

den heter vel nå 52cc (og tidligere 5200) om jeg ikke tar feil. Men i akkurat denne størrelsen har jeg inntrykk av at Askeladden har et mer harmonisk skrog

 

Har kjørt den også og den føles mer ut som ei jolle. Minner om Uttern 52S. Holder en knapp på Askeladden i denne størrelsen. Askeladden 525 Excel er egentlig bare et ned-skalert 565 Wasper skrog.

Begge båtene er skamrost av pressen hva gjelder sjøegenskaper..

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nå var nok min 90hk noe lettere enn Optimax, men for all del, jeg har ikke kjørt den med 4-takt og det er ikke sikkert det gjør det helt store utslaget. Det går jo an å kompensere med en dregg i luka foran så er du vel i vater igjen......bare husk å pakke den inn i skumgummi eller lignende så du ikke slår i stykker noe om du skulle være uheldig på en bølgetopp.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fargene på setene, det er alt tror jeg. Jeg hadde 2004 og da var det blått/grått med gule sømmer, i 2005 ble det blått/beige med beige sømmer. I 2008 ble det ensfarget grått.

Det ble også litt andre instrumenter etter som elektronikken kom mer på banen med smartcraft. Sjekk FINN, alle modellene ligger der.

(sjekket selv og det ser ut som rattet ble litt tøffere i utseende f.o.m. 2005. Endret på ny i 2008)

 

Noen er levert med teakdørk, noen med teak etterligning og noen uten noe som helst. Dette er ekstrautstyr og det samme er vannskibøyle som noen har.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...