larsen2000 Startet 14.August.2012 Del på Facebook Startet 14.August.2012 Har en Askeladden 475 som jeg har vært ekstremt fornøyd med. Barna vokser og vi begynner å bruke den til litt lengre turer. 475en slår ganske mye i motsjø og i medvind i litt større bølger blir det en del hopping dersom ingen sitter i baugen. Vil dette være bedre i 525en som er litt større? Noen som har erfaring med begge båtene? Lurer også på hvor mye mer en 90hk firetakter veier i forhold til en 50hk 4T. Har den på henger så det begynner kanskje å bli på kanten av hva som er lett håndterlig å sveive opp hver gang? 475en er null problem, men 525 veier 160kg mer så er det større motor i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 en 90hk 4T er vel fra 165 - 190 kg, en 50hk 4T rundt 110kg (Yamaha/Merc og Suzuki) Med en henger med god vogge og vinsj så burde det være problemfritt å sveive opp. Tar selv opp min Yamarin 5940 på rundt tonnet alene om nødvendig. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
civicexe Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Ikkje noko problem og bruka handvinsj på hengar. Eg sveiver opp min Uttern d55 tdi som veier rundt 1.100kg Så lenge hengaren og vinsj er godkjent for vekta. Men må ha litt kraft til får og sveiva opp. men ikkje noko problem for ein normal mann å få til. Men så er jo båt på kanten av det hengaren er godkjent for og :P Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Blir kjapt 250kg ekstra da, men har henger godkjent for 1100kg. 250kg ekstra er kanskje ikke så merkbart på bilen heller? Har bil med strikkmotor (1.6l diesel med 115hk). Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Det er himmelvid forskjell på 475 og 525, jeg har kjørt 475 og eid 525. 525 er i hvert fall i perfekt balanse med 90 2-takt. Jeg ville sett etter det med tanke på vekten. Om en eller 2 sitter ved konsollen vil du ikke oppleve at den hverken stikker nesa i sjøen eller tar nedi med hekken først etter hopp, Jeg hadde hytte ved Rakke og kjørte båten i mye forskjellig vær, holder du deg under ca 17 knop er det helt greit med opptil en meter sjø uten at det blir direkte ubehagelig. Båten holder seg i plan ned til 13-14 knop. Jeg hadde en 1300 kg henger med vippekrybbe(Brendrup 8220B) og med den var det en lek å sveive opp båten. Anbefaler båten på det sterkeste ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JNS_77 Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Har hatt 475 / 50hk før og har nå 525 / 115hk. Det er to forskjellige båter, 525 er tyngre og oppfører seg ikke som en dupp i bølgene slik som 475 kunne gjøre. Den føles mye tryggere i sjøen. Med stor motor er det heller ingen utfordring å fylle båten med folk og marsje i 25 knop. Skal du mye på tur vurder også C62 eller en 535 som har vindskjerm da økes bruksområdet. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Høres ut som om at 525 bør bli det neste! Ser det er åpne ryggstøtter bak som jeg er litt skeptisk til, ser for meg diverse godteskåler etc dette ut der.. Noen som vet om 90hk til Mercury har samme tæringsproblem på adapterplaten som 50/60hk slik at jeg bør se etter de nyere årsmodellene? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 (redigert) Du vipper opp en luke i akterspeilet som danner et slags bord. Glassholdere er montert i sideskott 2 stk og i bordplaten 2 stk. Dernest vipper du ryggen til førerbenken forover og vips, sittegruppe for 4 med et lite bord. Det er derfra godteskålene havner i vannet...... Løsningen med åpne ryggstøtter på sidene akter fungerer meget bra, det er faktisk behagelig å sitte der bortsett fra i stor sjø med vind inn fra siden, da blir de som sitter der sprutet ned(sterk vind fra siden). Nok en gang, kjøp en båt med 2-takt, da blir den lettere akter og mye mer leken om du skal bedrive vannsport. Redigert 14.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
larsen2000 Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Hvilken Yamarinmodell tilsvarer omtrent 525, forresten? Bare for å ha sjekket mulighetene :-) Sitér dette innlegget Link to post
civicexe Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Blir kjapt 250kg ekstra da, men har henger godkjent for 1100kg. 250kg ekstra er kanskje ikke så merkbart på bilen heller? Har bil med strikkmotor (1.6l diesel med 115hk). Me frakte våras Uttern, med ein Toyota Avensis 1.8 på 137 hk bensinar og automat. Går heilt fint. ikkje hatt noko problem. Men tar det rolig og fint. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Hvilken Yamarinmodell tilsvarer omtrent 525, forresten? Bare for å ha sjekket mulighetene :-) den heter vel nå 52cc (og tidligere 5200) om jeg ikke tar feil. Men i akkurat denne størrelsen har jeg inntrykk av at Askeladden har et mer harmonisk skrog Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lensepumpe Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 (redigert) Du kan jo også vurdere Morgan 525SC i samme størrelse. Tom båt veier 570 kg pluss motor på 150 - 200 kg. De fleste har Suzuki-motor. Jeg har ingen erfaring med hvordan dette skroget er i sjø sammenliknet med Askeladden. Den faste bensintanken er på 45 liter, og kunne gjerne ha vært litt større dersom man skal på langtur. Jeg har ingen problemer med å trekke bowridervarianten (som veier 30 kg mer) med min antikke bil med 2 l bensinmotor på 105 HK. Redigert 15.August.2012 av Lensepumpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 (redigert) den heter vel nå 52cc (og tidligere 5200) om jeg ikke tar feil. Men i akkurat denne størrelsen har jeg inntrykk av at Askeladden har et mer harmonisk skrog Har kjørt den også og den føles mer ut som ei jolle. Minner om Uttern 52S. Holder en knapp på Askeladden i denne størrelsen. Askeladden 525 Excel er egentlig bare et ned-skalert 565 Wasper skrog. Begge båtene er skamrost av pressen hva gjelder sjøegenskaper.. Redigert 15.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
larsen2000 Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Ser ut til at det skiller bare 10 kg på Optimax og Fourstroke på Mercury, så da har det kanskje ikke så mye å si for vekta på hekken? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 (redigert) Nå var nok min 90hk noe lettere enn Optimax, men for all del, jeg har ikke kjørt den med 4-takt og det er ikke sikkert det gjør det helt store utslaget. Det går jo an å kompensere med en dregg i luka foran så er du vel i vater igjen......bare husk å pakke den inn i skumgummi eller lignende så du ikke slår i stykker noe om du skulle være uheldig på en bølgetopp. Redigert 15.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
larsen2000 Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Har det skjedd noen oppgraderinger på 525en slik at det er visse årsmodeller som "gjelder"? Ala skiftet mellom 2002 og 2003 på 475? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 (redigert) Fargene på setene, det er alt tror jeg. Jeg hadde 2004 og da var det blått/grått med gule sømmer, i 2005 ble det blått/beige med beige sømmer. I 2008 ble det ensfarget grått. Det ble også litt andre instrumenter etter som elektronikken kom mer på banen med smartcraft. Sjekk FINN, alle modellene ligger der. (sjekket selv og det ser ut som rattet ble litt tøffere i utseende f.o.m. 2005. Endret på ny i 2008) Noen er levert med teakdørk, noen med teak etterligning og noen uten noe som helst. Dette er ekstrautstyr og det samme er vannskibøyle som noen har. Redigert 15.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.