Jump to content

Katamaran eller monohull for seilas på åpent hav?

norwette

Recommended Posts

Mitt første innlegg på baatplassen etter å ha fulgt med en stund.

Jeg er i prosessen med å kjøpe seilbåt, og stiller med veldig åpent sinn. Nå seiler jeg en 36-fots Hunter mens jeg leter etter den rette båten for meg. Jeg liker den ikke (it sails like a "turd", som vi sier her), men nok om det.

Jeg bor i USA og sliter veldig med "bigger is better"-mentaliteten som herjer her og tviholder nok litt på prinsippene jeg vokste opp med i Norge om at det enkle ofte er det beste.

Den endelige målsetningen er å seile på sommerferie til Norge over Atlanteren, men før den tid blir det mye seiling i Mexicogulfen til jentene mine blir store nok til å være mannskap.

Så til saken. Det er mange med meninger om hvilken båt jeg skal velge. Og i helgen diskuterte jeg med en relativt erfaren kompis. Hans utsagn var at katamaran var tingen. Han begrunnet det med at den største faren med "ocean sailing" er kollisjon med flytende objekter og at en katamaran har mye lavere sjanse for å treffe. Jeg mener sjansen for å treffe kanskje til og med er høyere med katamaran, men at sjansen for å synke er lavere pga. det doble skroget.

Bør jeg seriøst vurdere katamaran pga. av faren for kollisjon?

Mine to største reservasjoner er at jeg har veldig begrenset erfaring med katamaran-seiling (lekte med en Hobie Cat i noen uker for lenge siden) og at jeg synes de er fryktelig stygge. Kanskje ikke vedens beste argumenter. Så hva mener baatplassen?

Hei og velkommen.

Eg trur ikkje hensynet til kollisjonsfare bør vera avgjerande.

Me har katamaran og har kollidert med store tømmerstokkar to gonger. Det gjekk bra. Berre kosmetiske skader.

Mitt inntrykk er at dei fleste serieproduserte katamarane er sikrare enn dei fleste serieproduserte einskrogsbåtane, men dersom det kjem til det ekstreme så er ekstreme einskrogsbåtar tryggast. Sjå td. S/y Gyda her på forumet.

Vår katamaran, FP Athena 38, har td. tre vasstette skott i kvart skrog.

Ask

Ikke at jeg har noe peiling på seiling, men for meg virker det som om de fleste langturseilere bruker en større monoskrogsbåt. Ser for meg at en catamaran i grov sjø kan være mindre egnet. Argumentet i forhold til kolisjon skjønnte jeg ikke! Hadde jeg skulle kjøpt meg seilbåt for koseturer og innaskjærs bruk hadde jeg valgt catamaran garantert! Men det blir noe helt annet en havkryssing

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vår katamaran, FP Athena 38, har td. tre vasstette skott i kvart skrog.

Viktig poeng dette, ulike enskrogsbåter kan sikkert være innbyrdes mer ulike mht sikkerhet enn den generelle ulikheten mellom enskrogsbåt og katamaran. Og motsatt tilsvarende for katamaraner.

Det er plusser og minuser på begge typene, Men vi hadde en halvbåt og byttet til en hel båt (Cat)

mest p.g.a comforten, og mer fart under seil.

Men mest p.g.a. Comfort, du tilbringer mest tid ved ei brygge eller på et anker. og da er comfort viktig.

Og så liker ikke Admiralen at vi ligger på siden, slik som halvbåter gjør.

Hun trives mye bedre i en Hel båt. (Cat) :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Velkommen til BP :flag_bp:

Bør jeg seriøst vurdere katamaran pga. av faren for kollisjon?

Å velge båt ut fra faren for kollisjon blir noe søkt i mitt liv som har seilt noe tusen nm rundt på kloden i mono, cat og trimaran. Ja også noen nm i en proa. Enda har jeg tilgode å treffe på objekter i sjøen. Har observert disse på avstand, men har hadd flaks nok til å ungå disse.

Hadde et sammenstøt utenfor Aruba i en mono med en spekkhugger med unge som opsøkte meg med katastrofale følger, da vi kom mellom ungen og moren og hun gikk rett på oss som en torpedo. Har også med mono berørt et eller annet objekt utenfor Stad uten at vi fant ut hva vi traff. Ganske bra smell.

Å sammenligne HC'en med en seilbar catamaran blir også noe søkt. Stygg er/var den men ganske ok etter datidens tilbud. Det finnes linjelekre cattamaraner og trimaraner som kan egne seg ganske bra til ditt formål og på østkysten finner du sikkert et ganske bra eksemplar, men dette kan ta tid. Og også en ganske stor del monoer. Valgets kvaler kan være vanskelig å hanskes med når en leter etter drømmebåten.

Lykke til!

Er man i tvil om hva en skal gjøre med kolisjonsproblemet er det fult mulig å rigge opp vanntette skott i baugpartiet på alle typer skrog. Når jeg har krysset lange havstrekninger har dette vært prioritert hos meg, men en kan ikke gardere seg for det som treffer en bakk disse skottene.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja, Sun Flyer trives, men det er jo en overgang, han har en godt lastet båt uten foldeproper. og slik lager ikke fart.

Skal tipse han, så kan han jo komme med sine betraktninger.

da er melling sendt han på FB.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei,

Joda, har nå seilt nok til at jeg kan si litt. Det å skifte fra et til to skrog har jo mange sider. Kan jo prøve å si litt om våre erfaringer.

Utseende - Dette overrasket meg veldig. Vi hadde jo en veldig velproporsjonert og ganske pen Sun Fast 43. Og personlig syntes jeg først at lagoon 380 var rimelig stygg. Men det viser seg at de fleste syns utseendet på katten er bra. Spesielt gjelder det motorbåteiere og landkrabber. De som ikke liker den tør ihvertfall ikke å si det til meg direkte...pyser! Ikke alle er som meg som kan si rett ut til hvemsomhelst at f.eks nye bavaria 36 cruiser er den styggeste seilbåten man får kjøpt for tiden, men hanse 385 er nesten like ille... ;)

Personlig har jeg kommet fram til at den er relativt halvtøff hvis den ser velholdt ut. Så nå jobber jeg litt med å få den til å skinne litt mer. Forrige eier slurvet veldig her.

Sjøegenskaper - her trenger jeg mer erfaring. Men foreløpig har jeg et brukbart inntrykk av båten. Det jeg liker minst er krapp sjø rett fra siden. Da er jo vanlig halvbåt for seil det beste. Katten ruller lite, men bevegelsene blir veldig brå og rykkete. Og så smeller det endel når sjøene treffer mellom skrogene. I motsjø er det ok; relativt myk. Også ved motorgange. I medsjø er den eksemplarisk og girer mye mindre enn en sånn halv båt.

Motorgange - Bruker mer diesel enn halvbåt men er mykere i sjøen. Man kan kjøre på en motor. Da er det økonomisk. Men i motvind er det ganske luftmotstand i det høye skroget, så da bruker man begge.

Komfort - Her brillijerer katten. Salongen har et minus i at den er veldig buet. Ellers er det kun plusser. Skikkelig dekksalong med bedre utsikt enn de fleste motorbåter. Store køyer, og masse skapplass. Stueplassen er formidabel. Det er en behagelig måte å reise på. Siden vi bor i båten hele året var dette punktet avgjørende for skiftet.

Seilegenskaper - I lett vind føles den som en motorseiler. I mellomvind er den som en treg, tung turbåt. Men når det blåser 7-8 sekundmeter eller mere, våkner den til liv og er ganske kvikk. Jeg har to faste tobladede propeller. Regner med at jeg taper 0,5 til 1 knop pga det. Men likevel er jeg sikker på at med den gamle båten kunne jeg seilt fra f.eks careka med bind for øynene opptil ca 10 sekundmeter. Over det kan det være jevnere. Men på kryss er en turkatt treg mot en rask enskrogsbåt med lys-tall over 1,30. Men mot rene turbåter har den absolutt noe å komme med.

Alt i alt har en turkatt mye for seg som turbåt. Anbefaler virkelig å teste det; f.eks leie en noen dager for å få litt erfaring.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg vil bare takke for gode innspill. Jeg måtte få denne katamaran-ideen ut av hodet da den snek seg inn. Jeg skjønte ikke kollisjonsargumentet når det ble hevdet, og nå er jeg mer sikker på at den følelsen er riktig. Jeg er veldig interessert i mer informasjon om hvordan man rigger vanntette skott i baugpartiet på en "einskrogsbåt". Er det noe som må være eksisterende i båten jeg kjøper for at dette skal være lettere? Hvordan gjøres det i praksis?

Etter å ha sett de første svarene i denne tråden, startet jeg en mer generell tråd om kollisjonsfarene i Atlanterhavet. Kanskje evt. svar kunne postes der?

https://baatplassen.no/i/topic/94522-sjansen-for-aa-synke-som-foelge-av-kollisjon-med-flytende-objekt/

"Watertight bulkheads"

Trenger ikke være eksisterende. Enkleste tilfelle er når en har en lugar forut - ikke for stor - da kan en forsegle skott direkte mot skroget. Glem ikke område under dørken og andre eventuelle åpninger for kabler/slanger osv. Er det dør tilgjengelig tar en i betraktning at det kan oppstå et ganske stort trykk mot denne. Vender døren akterover, som de oftest gjør, rigger en bare til et par/tre sperrer som kan hives opp ganske raskt. Stol ikke på at dørens egne låser holder denne på plass. Er det ikke dør rigger en til et par håndterbare lemmer som kan plasseres i forkant av åpningen og slik holde vannet inne forut i lugaren slik at en får tid til å gjøre noe med "skaden". På innsiden i lugaråpningen rigger en opp et forheng som enkelt kan slippes ned slik at dette presser mot åpningen og døren/lem. Man får ikke en slik åpning helt tett, men det minker i hvertfall på vann som renner akterover.

Så bør en vurdere eventuelle ventiler i dekk/tak. Kan disse raskt lukkes på en slik måte at luften blir værende inne i lugaren. Muligens en bør bytte ut ventiler slik at lugaren også kan brukes med god lufting så lenge en ikke er i en nødsituasjon. Menneske produserer ganske mye fuktighet ved søvn.

Prikken over ien blir å sørge for en god lensepumpe inne i lugaren på laveste nivå. Noe de fleste glemmer.

Søk på "Watertight bulkheads" så finner du nok en del tips. http://www.morganscloud.com/2011/02/02/keeping-the-water-out-2/ Se tredje avsnitt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 1 måned senere...

Hvis du legger katamaran grillene på hylla basert på denne tråden tror jeg du begår en feil.

Det er nå så mye å velge mellom på flerskrogsmarkedet av nye og brukte båter at det er et stort spekter av båter å velge fra.

Fra rene performancebåter til roomaraner som det stort sett har vært snakk om i denne tråden. Det er et stort spekter immellom der

med helseilende og komfortable og sikre båter: Outremer, Catana, TRT 1200 , etc etc. US har et stort bruktmarked.

En veilseiende katamaran vi under slør seile fra det meste av selv raske enskrogsbåter - og de krysser meget bra - liten avdrift pga daggerboards

og at de ikke legger seg ned. Komforten er stor under alle forhold (sammelignet med enskrog).

Når det er snakk om sikkerhet så er komfort faktisk en viktig sikkerhetsgreie- man blir mindre sliten med god komfort.

Fart er også viktig - er båten rask er man eksponert i mindre tid og har også mulighet til taktisk å unngå farer.

Når det er snakk om designe vil etter min mening en båt som er laget for gode seilegenskaper bli mye bedre å se på enn

en som er laget som ei flytende hytte.

Du snakker om å kjøpe en båt nå og så bruke den til å seile til Norge når ungene er store - hvor mange år er det til?

Utviklingen går fort og det blir vel mer og mer vanlig å bytte båt etter behovet; hvis du i noen år trenger en båt til kystseilas

er det kanskje en annen båt enn den du trenger til "den store ekspedisjonen" ?

Hvis den turen blir om 5-6 år er det mulig det finnes mye bedre båter til formålet enn det som er tilgjengelig idag.

I USA er utvalget av cats mye større enn her, men du finner en del gamle/gammeldagse catter der borte. Her er multihulls relativt nytt (vel, vi hadde trimaran på 80-tallet og vakte berettiget oppsikt!!), og folk har mye pæng så det går i mye flott og nytt - særlig fra Frankrike. Seilerne er likevel delt i to leire - for og mot flerskrog - fremdeles. Selv om det er i ferd med å bli en slags forståelse for at flerskrog faktisk har kommet for å bli.

Styr unna gamle catter. Har du råd til en ny/nyere cat av litt størrelse (og da har du god råd...) så ville jeg nok vurdert det hvis jeg skulle seilt i varme strøk. Her nord er jeg mer ambivalent og kunne sikkert kost meg fælt i en slik cat. Men siden de koster like mye som en pent holdt Sweden Yacht eller Najad, som har formidable kvaliteter, så ville jeg nok kunne bikke "den gamle veien" likevel.

Hilsen eks flerskrogsseiler!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Nuvel - jeg vet om 40-fots katamaraner her i landet som kan fåes for noe over en mill - godt utsyrt og som seiler fletta av det mest - lys over 1,50 .

Eldre båten kan kjøpes hvis de er godt designet/bygget - brede , med daggerboard og god klaring under brodekket - så har du basic en god båt i mange tilfeller.

Av litt mindre båter under millionen er det mange trimaraner på markedet - de fleste av de seiler meget bra.

Jeg glemta vekt - det er et viktig kriterium for og godt designet og bygget flerskrogsbåt; de bør være lette og avansert bygget.

Og så bør det være nok seil på dem - gjerne dreibar vingemast i carbon - og et fathead storseil fullspilet.

Så må man erkjenne at man må være noenlunde våken når man seiler i mye vind - som på de fleste båter.

Takk for fine innspill. Jeg faar samme raad her borte naar det gjelder kjoep av baat - vente med Atlanterhavsbaaten til naermere avreise. Jeg har jo egentlig forelsket meg litt i J42 (enskrogsbaat), som allerede er "gammel" og bare blir eldre foer avreise.

Men naa gaar jeg altsaa og lurer paa om jeg skal kjoepe meg noe billigere mens jeg roter rundt kysten her. I utgangspunktet tenkte jeg at det bedre jeg kjenner og jo mer erfaring jeg har med baaten, jo "sikrere" er jeg paa krysningen. Er som sagt i ferd med aa revurdere den tankegangen.

Nuvel - jeg vet om 40-fots katamaraner her i landet som kan fåes for noe over en mill - godt utsyrt og som seiler fletta av det mest - lys over 1,50 .

Eldre båten kan kjøpes hvis de er godt designet/bygget - brede , med daggerboard og god klaring under brodekket - så har du basic en god båt i mange tilfeller.

Av litt mindre båter under millionen er det mange trimaraner på markedet - de fleste av de seiler meget bra.

Det meste "under millionen" her hjemme er nå nærmest "himlaga". Selv om de fleste av disse har forlatt kryssfinér og "Stradivarius"-konseptet så vil nå jeg kvie meg for å iinvestere fremtidens familieformue i noe slikt. Da tenker jeg ikke på seilegenskapene men på den økonomiske disposisjonen. Markedet er lite, og som kjent har folk mye penger nå og kjøper heller nytt og lettstelt enn gammelt og slitt.

Av samme grunn er jeg også betenkt til å sette for mye inn på en ukurant produksjonscat. Jeg ser for meg at mange av disse ikke nødvendigvis holder seg like godt teknisk som en godslig og tung Najad. -Ikke av konstruksjonsmessige årsaker men av måten de er produsert på.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hvis det snakkes om fornuftige investeringer - så er vel ikke båt tingen...

Men skal du bruke penger på båt er det ikke sikkert at en l"angt forut for sin tid" - katamaran er det dummeste?

Ref. Narvesen - det mest solgte seilbladet der nå er det nye Multihull.

Det er nå en viss drive i overgang fra motor til seil - og det er en viss drive i flerskrog - tro det eler ei- ref AC etc.

Angående sikkerget - se resultater fra siste Three Peaks Race i AUS - der var det friske forhold i Tasmania - 50% brøt 25% av fleskrog som deltok brøt og 50% av enskrogs.

Og det var slike flerskrogsbåter som var egnet til turseiling ikke rene regattamaskiner.

http://www.threepeaks.org.au/teams2012.html

De båtene jeg snakker om er TRT 1200 norsk designet og bygget kontruert etter moderne prinsipper:

Et eksempel:

set-72157631258626390

Snakker om sola:

her er det en TRT 1200 GT til salg på US-østkyst for $158.000.- det er rett og slett "bargain" ca. 1 mill NOK - ref også hytteversjonen til $350.000.-

Har seilt begge - GT versjoner er utrolig lett å seile og har enorm uteplass - ville foretrukket den. Flere av disse har seilt laaangt - til Caribia og mer ( Fra Europa).

http://www.multihullcompany.com/Listings/Under_40_Feet/1

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...