Jump to content

Katamaran eller monohull for seilas på åpent hav?

norwette

Recommended Posts

Her var det mye lekkert når en ser bort fra "campingpreget". Men ville heller ha satset på en trimaran i samme prisleiet.

Hvorfor? Og hva slags trimaran? Det er laget mye lekkert i Sverige og Danmark de siste 20 årene og MYE ugly-bugly trimaraner i USA. Trenden går mot lange og store sideskrog på trimaraner, som gir ekstra sikkerhet.

Hvis målet er langtur ville jeg nok uten tvil gått for en cat. En stor Dragonfly ville vært et hederlig unntak, men disse selges til prisen av gull også. Mange overlessede tur-catter krysser ikke all verden, men TR-1200 gjør vei i vellinga også mot vinden. Dog, på langtur skal man jo helst seile MED vinden. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å ligge på kryss over Atlanteren uansett båt, men valgt rute etter vinden. Tror de fleste heller til den metoden hvis mulig.

Jeg har kun seilt ved siden av TR-1200, ikke med den. Den seilte heller ikke fra oss under rådende forhold, men er sikkert mye raskere enn vår Dragonfly 25 når det blåser opp og blir litt bølger. Slik sett er TR-1200 rene racingbåten sammenlignet med de fleste av dagens gin-palass av noen catamaraner fra Frankrike.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Tri er vel ofte raskere i lette forhold. TRT går meget bra på kryss når det blåser så mye at den nesten går på et skrog (eller gjør det) .

Unnavind kan du nesten gjøre hva du vil med en kat - det er en utrolig stabil plattform - tri må passes mer på for ikke å begrave le baug.

D25 er jo en stadig handikappvinner.

Det er forskjell på konseptene som gjør en tri under 35 fot til en bedre turbåt enn en kat på samme lengden hvis de skal se bra ut og seile bra.

Opp mot 40 fot så blir det boforhold i skrogene på katten uten at det ser jævlig ut.

Er vel liten tvil om at markedet for større trimaraner er lite - mens det er masse store flotte katter å få tak i - charterbransjen sender de eldre ut på markedet til gode priser-

er jo masse Catana å få tak - også til brukbare priser - de ser bra ut - seiler bra og er godt bygget med høy comfort.

Og hva slags trimaran?

DF 1200. Det er i mine øyne det lekreste som er laget. Flere har seilt helt rundt med den.

Opp med kjølen, og den kan seiles opp på ei sandstrand.

Sving inn sideskrogene og den tar ikke stort mer plass i havn en hvilken som helst annen båt.

Under seil seiler den i ringer rundt det meste.

Snakker om sola:

her er det en TRT 1200 GT til salg på US-østkyst for $158.000.- det er rett og slett "bargain" ca. 1 mill NOK - ref også hytteversjonen til $350.000.-

Har seilt begge - GT versjoner er utrolig lett å seile og har enorm uteplass - ville foretrukket den. Flere av disse har seilt laaangt - til Caribia og mer ( Fra Europa).

http://www.multihull...Under_40_Feet/1

Den TRT1200 GT har vært til salgs nå i mange år. så prisen har bare gått nedover.

Den gir lite comfort, sikkert derfor den er vanskelig og selge.

Men fort går de.

----------

Noe går for en cat med Comfort faktor, turseiling,

men Multinissen, går for fart , Men han blir nok eldre en dag han også, og da kommer nok ønske om comfort til han også. :wink:

Synd at ikke de lager TRT båtene lenger, og har vel bare vært laget som selvbyggerbåter.

Alle utgaver har sitt bruk, så det er jo bare å velge hva man vil.

men en "Hel båt" , Cat er fremtiden. :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Nå er jeg såpass gammel at jeg vet hvor jeg har meg selv - ok fart framfor komfort - men jatakk begge deler.

Min 35 tri har LYS på over 1.80 og soveplass til 5 og ståhøyde - komfort under seil slår alt av enskrog ( de ligger på skrå).

Endel av disse franske kattene - bortsett fra Outremer og Catana og noen til er veldig roomaraner - det flytter seg jaggu ikke fort.

Men det fins mange med god komfort og bra seilegenskaper - og ser oftest mye bedre ut også.

Og skal en ut og seile langt på havet er seilegenskapene viktige - da har en mange flere muligheter til å unngå farene som lurer.

DF 1200 - begynner vel å dra på årene designmessig - DF35 ser bedre ut - men prisene på begge er jo friske , man får mye å velge i til €350.000 -

tror jeg klart ville foretrukket denne: http://www.multihullcompany.com/Catamaran_for_Sale/Catlantech_Absolu/181

Naa har forresten han kompisen som begynte hele flerskrogsdebatten og som hardnakket hevdet at flerskrog er framtiden gaatt bort og kjoept seg en Hans Christian.

Ser jo paa linkene dere har lagt ut at "pene" flerskrogsbaater faktisk eksisterer og at jeg maa gjoere litt mer research paa den fronten foer jeg bestemmer meg.

Jeg merker ogsaa at jeg begynner aa lure paa om jeg skal legge baaten i Karibien et sted framfor naermere hjemme. Det er mange steder i Kairbien som bare er et par timers flytur unna med billige billetter.....

Nå begynner det å bli mye fugl vs fisk her! Digre catter vs smekre racing-tris? Det er vel ikke helt sammenlignbart vel!!

Som nevnt, catter begynner å bli veldig beboelige fra 40 fot og opp. Veldig dyre også, men det selges jo chartercatter i et rasende tempo, så utvalget er der. Av trimaraner har jeg kun et emosjonelt forhold til Quorning-guttas konstruksjoner. Naturlig nok, siden faren min og jeg var der og hentet opp Norges første Dragonfly så tidlig som i 1984. De største Dragonfly'ene koster noe inn i hampen mye og holder seg uforskammet godt i pris. Jeg vet dog ikke om en eneste annen produsent av trimaraner som leverer noe i nærheten av den kvalitet og turseileregenskaper som Quorning.

215027_5946005895_6270_n.jpg

Dragonfly 25 - Færderseilasen 1984 - raskeste båt i mål over-all. Moi til rors som 17-åring!

.

Redigert av H-35 (see edit history)

Grunnen til at det snakkes store katter er jo at trådstarter vurderer å anskaffe en - han skal neppe ha en Dragonfly 25 - selv om det var en genial båt engang.

Han nevner J42 - som ligger brukt til rund $250.000 - og den får han en gammel Hans Christian til også - så da kan en jo se på alternativer i den prisklassen.

TS skal seile på langtur etterhvert - med familie - er liten tvil om at en 40-42 fots bra katamaran er en suveren båt til det formålet - masse plass og privacy ombord - og komfort under seil og for anker - ikke minst sikker å være og jobbe på under seil langt til havs - en stabil rolig plattform som ikke krenger 30 grader og som klarer lange etapper pga komfort og god fart. Sikkerhet med 2 ror ,kjøler og motorer - og umulig at den synker.

Grunnen til at det snakkes store katter er jo at trådstarter vurderer å anskaffe en - han skal neppe ha en Dragonfly 25 - selv om det var en genial båt engang.

Han nevner J42 - som ligger brukt til rund $250.000 - og den får han en gammel Hans Christian til også - så da kan en jo se på alternativer i den prisklassen.

TS skal seile på langtur etterhvert - med familie - er liten tvil om at en 40-42 fots bra katamaran er en suveren båt til det formålet - masse plass og privacy ombord - og komfort under seil og for anker - ikke minst sikker å være og jobbe på under seil langt til havs - en stabil rolig plattform som ikke krenger 30 grader og som klarer lange etapper pga komfort og god fart. Sikkerhet med 2 ror ,kjøler og motorer - og umulig at den synker.

Digresjoner er lov!! :lol:

Og til formålet ville jeg nok vurdert en (markeds-) kurant cat. Med den lave dollarkursen er jeg litt forvirret over prisnivå og hva man faktisk får for pengene i USA, men det kan gå greit å skaffe seg en komfortabel cat til dette formålet med et budsjett på $250.000. Hvor enn morsom en TR-1200 er å seile så er den nok ikke så veldig kurant å selge. Den appellerer heller lite til mange av dagens førstegangskjøpere av flerskrog i hvertfall. Ikke at jeg selv føler noe særlig fellesskap med de digre palleflåtene på Aker Brygge. De er da heller ikke bygget for maksimale seilegenskaper slik mine favorittflerskrogsbåter er.

Once upon a time, in a parallel universe, lived a pleasant, happy, seafaring race, which was slowly populating the island regions of the Pacific Ocean. Like their parallel universe mirror image, the Polynesians, they all sailed across the ocean on catamarans, the universal design for these offshore navigators.

multihull-story-1.jpg

In fact, no-one had even thought of anything else but catamarans for voyaging, (they did the job very well), except for the small fishing proas, which were used inside the lagoons.

multihull-story-2.jpg

One day, a clever young boat Designer, made application to the Sailing Elders to explain a wonderful new design, which had unusual features. ‘These features are unique and cannot be found in our fleets of catamarans’ the Designer wrote to the Elders (they decided upon all the details needed on the exploration voyages).

They invited him to come to a pond, where they all could meet and he could describe his new design. In due course he stood before the committee with a model of this design and placed it in the water, where it gaily floated, bobbing away, with its’ mast and sails upright.

“But it only has one hull”, said an Elder.

“Yes, I call it a monomaran”, said the Designer.

“But it looks, er.. incomplete”, said the Elder.

multihull-story-3.jpg

“Please look at these special features”, said the nonplussed Designer, “you will see underneath the hull of the monomaran, there is a long, Dangling Down Part with a heavy weight attached to it”.

“What is the purpose of all this extra equipment?”, asked another Elder.

“If a very large wave were to hit this boat on the side, thus” illustrated the Designer, by holding the model monomaran over on its’ side, so the mast and sails were in the water, “it would come back upright, like this...” The model rolled back upright, until the rig was once again vertical.

The Elders were intrigued by this and one of them asked “Where would we find such a large wave to do this?”.

“I believe there are such waves down in the Southern Ocean”, proposed the Designer.

“Oh, but we never sail down there”, said an Elder,

”We don’t have to” said another,

“We would not want to” said one other,

multihull-story-4.jpg

The Chairman of the Elders decided this needed more investigation, so he asked the First Question: “Tell us please, this monomaran design of yours, is it faster?”

“Well no”, replied the fidgeting Designer, “it is quite a bit slower, because of the Dangling Down Part and the weight at the end of it”

The Second Question from the Elders was “Is there more room on deck for our people?”

“Well no, because there is only one deck and no connecting area”, said the squirming Designer.

The Elder’s Third Question: “Is there more room down below for our chickens, pigs, copra, fruit and so on..?”

“Well no, because there is only one hull for storage”, groaned the Designer

The Fourth Question quickly followed: “Now is it lighter than our catamarans, for carrying up the beach when storms are coming, or to work upon?”

“Well no,” said the miserable Designer “it is heavier because of the Dangling Down Part and its’ extra weight”.

“Tell us”, asked the Elders, trying to help with a Fifth Question, “is it shallower, so we can safely sail inside the reef?”.

“Well... no!. That is because the Dangling Down Part must be long enough for the extra weight to be effective”, gesticulated the Designer, hair awry.

“Can you assure us”, asked the Committee, encouraging with a Sixth Question, “that this monomaran is as stable as our catamarans so our people will not get sick?”

“Well... no!. It does roll about and lean over a lot in order to balance the press of air in the sails”, said the Designer, looking distinctly unwell himself.

multihull-story-5.jpg

Then came the Final Question and Most Important Question:

“Is there anything in the safety of this design you think we should know about”, asked the Chairman, each Elder leaning forward anxiously.

“Well, yes”, wailed the Designer “they SINK “.

“Hmmm”, said the Elders in unison, “We don’t think we should build too many of these, do you?”

note:

It is better to be safely upside-down on the surface, than the right way up on the bottom.

© Bill Bullimore, Patrick Boyd Multihulls

www.multihulls.co.uk

© cartoons Clive Goddard

www.goddardcartoons.co.uk

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Jasså Lars Oudrup har kjøpt seg Lagoon - dvs svelget er 7 tonns kamel .... hehe han må vær veldig gammel nå...

Han kjøpte ny båt etter det jeg forstår - og da er argumentet med en kurant produksjonsbåt ok - men hvis du kjøper en brukt båt

er tapet på en mer "ukurant" one-off lignende båt tatt ut av forrige eier og du som kjøper får fordelen av en billig men veldig bra båt -

hvis den er godt bygget og designet. Ref det Oudrup sier om kjøpet av Lagoonen i pdf linken.

Den 50-foteren jeg linket til over her er et godt eksempel; det er designmessig en forbedret Catana - bygget av de

som bygger rekordbåtene - men en "ukurant one-off" - så den går for 100-150.000 euro mindre og seiler bedre.

TRT er et annet eksempel - meget raske og godt byggete båter til en rimelig penge.

Min 35 fots one-off tri har kostet meg totalt 600.000 NOK - men en produksjonsversjon er Seaon 96 som koster 1,8 miil og er mindre.

Min seiler bedre og har større innvendig plass - men har også sine svakheter - noe jeg er/var klar over - men jeg mener den er verdt penga.

Min 35 fots one-off tri har kostet meg totalt 600.000 NOK - men en produksjonsversjon er Seaon 96 som koster 1,8 miil og er mindre.

Min seiler bedre og har større innvendig plass - men har også sine svakheter - noe jeg er/var klar over - men jeg mener den er verdt penga.

Hvor har du den? Jeg tar med kaffe!! :yesnod:

Hvis man vil ha en trimaran til turseiling og også lengre turer er Corsair 36 et alternativ - det ligger flere til rett over $ 200.000.-

3777972_20111021171038_2_LARGE.jpg&w=569&h=427&t=1319246769000

Men da bør man sjekke litt nøye - Ian Farrier som opprinnelig designet for Corsair har brutt samarbeidet -pga uenighet om kvalitet etc -og anbefaler ikke C-36 - men han har egne alternativer på 36 og også 39 fot. Og Farrierbåtene er meget gode båter - kan bestille f.eks på Filippinene til gunstige priser:

http://www.f-boat.co...arans/F-39.html

F-39anchored.jpg

Redigert av Multi-nissen (see edit history)

Ja se der - en rask- lett tri - som vinner alt i singelhanded regatta; først i mål, best på DH -LYS etc .

Legg merke til ingen reving - med 2 stk forseil oppe i friske forhold - ser det ut til - fordi båten er så lett og rask kan han gjøre dette -

han utligner vindhastigheten ved høy fart - og vinden blir lett bris istedet for kuling - relativt.

Ser forresten ut til at båten er til salgs: €95.000.- drøye 700.000.- NOK :

http://www.visionboats.com/Barracuda%202009.jpg

Redigert av Multi-nissen (see edit history)

Ja se der - en rask- lett tri - som vinner alt i singelhanded regatta; først i mål, best på DH -LYS etc .

Ser forresten ut til at båten er til salgs: €95.000.- drøye 700.000.- NOK :

http://www.visionboats.com/Barracuda%202009.jpg

Ja den skal selges da han tenker på en enda større 50-60 foter.

Redigert av Careka (see edit history)

Skal vel ha trimaran da også?

Ligger jo masse gromme 40 - 50 og 60 fots regattatrimaraner til salgs rundtom som seiler fletta av alt vi har her i landet.

Så er det en gjeng som vil satse - så er det endel muligheter. OMRA 60 til 1,8 mill er jo noe som flytter seg men krevet et visst budsjett:

selv om sponsorer sikkert kan lokkes til slikt. 3786017_-1_20111102124306_2_0.jpg&w=400&h=266&t=1320266587000

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...