Jump to content

Katamaran eller monohull for seilas på åpent hav?


norwette

Recommended Posts

Beklager å måtte fortelle deg M.N men turcattene seiler bedre en hva du tror, men de seiler selvsakt ikke i tri- og letter catters fart. men det er heller ikke hensikten med en turcat. Men turcatten bør ikke fylles opp med masse last, da går det jo litt seinere.

antar din også ikke liker mye vekt.

 

Alt til sitt bruk.

 

Men det kommer til og bli flere catter langs kysten. Stor comfort faktor. og det er viktig for admiralen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Beklager å måtte fortelle deg M.N men turcattene seiler bedre en hva du tror, men de seiler selvsakt ikke i tri- og letter catters fart. men det er heller ikke hensikten med en turcat. Men turcatten bør ikke fylles opp med masse last, da går det jo litt seinere.

antar din også ikke liker mye vekt.

 

Alt til sitt bruk.

 

Men det kommer til og bli flere catter langs kysten. Stor comfort faktor. og det er viktig for admiralen.

 

Må jo mobbe litt av ren misunnelse - når jeg ser hva Lagoon får ut av sin 38-foter til skarve 1,8 mill - hva skal man med hytte - ikke tvil om at det blir mange av disse.

 

Disse raske båtene som TRT og min egen - er veldig morsomme å seile - men det skjer jo ting av og til - ting må ryke noen ganger før det blir bra.

Når man er ute med slike båter og våkner om natta av uling i riggen får man sjelden sove da man vet at man skal ut og seile på valiumstadiet dagen etter.

Har hendt at man er så utladet etter en seildag at man ønsker seg i land ....

 

sodebo-trimaran-starta.jpg

 

...ok jeg har hørt rykter om at det kan reves - men man vil da ikke være pingle heller...

Redigert av Multi-nissen (see edit history)
Link to post

Jeg klare 37 knop med full seilføring (bergninger) før den løfter et skrog, men dit skal jeg ikke,

det er i San Fransico de seiler nå i denne uken. de som seiler fort. AC 45.

ingen comfort, men kjempe gøy og slitsomt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Nå dreide vel egentlig debatten seg om seilas på åpent hav, men hyggelige sidespor må man tåle.

Disse tre båtene er vel så forskjellige som det går an.

Det eneste de har til felles er at de er trimaraner. Og seiler fort.

DF'en er en turbåt med ekstremkvalitet og en treinnredning i klasse Orust ++. Corsair'en er en trailbar daysailer. Og Seacart? En reinhekla racer uten engang et forsøk på komfort.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Nå dreide vel egentlig debatten seg om seilas på åpent hav, men hyggelige sidespor må man tåle.

Disse tre båtene er vel så forskjellige som det går an.

Det eneste de har til felles er at de er trimaraner. Og seiler fort.

DF'en er en turbåt med ekstremkvalitet og en treinnredning i klasse Orust ++. Corsair'en er en trailbar daysailer. Og Seacart? En reinhekla racer uten engang et forsøk på komfort.

 

Strekke temaet litt er jo bra - TS skal vel de første åra seile kystseilas - så en tri av denne typen kan vel være aktuell?

 

DF920 - har nok ikke mye gedigen treinnredning - det tror jeg heller ikke nyere Orustbåter har - det er skumkjerner med noen mm treverk utenpå -

alle skal spare vekt (og treverk).

 

Som de sier - Corsair 31 er den med mest plass - bl.a akterkabin - og ellers fullt turutrustet for ferie - om enn ikke den innredningskvalitetet til DF.

C31 er nok den båten som er best til havseilas av de - ref Ousland.

 

Det leveres også Seacart 30 med diverse innredning -slik at den kan brukes på tur.

Link to post

Jeg startet kanskje traaden med feil spoersmaal. Takker for alle innspill. Jeg er veldig imponert over engasjementet paa baatplassen. Vanskelig aa finne lignende her i USA.

 

Som noen har plukket opp vurderer jeg serioest J42 hvis det blir enskrog. Sikkert en blant mange som er baade rask, seiler godt og er sjoedyktig nok til aa legge ut paa langtur. Dessuten synes jeg den er lekker.

 

Saa blir neste spoersmaal etter alle innspillene, hvis en antar at en katamaran er raskere enn en "tilsvarende" enskrogsbaat (racer/cruiser avveininger), er det saan at en katamaran lider mer av aa bli turseiler (paa farten) enn en enskrogsbaat a la J42?

 

Siden jeg i utgangspunktet er skeptisk til to skrog, trenger jeg enda mer tid paa aa fordoeye all denne informasjonen om tre. Men kanskje det er saann at om jeg gaar vekk fra ett skrog, kan jeg likegodt ta steget til tre.

Link to post

Det er vel slik at overgangen fra ett til flere skrog lettest går via 3 - dvs trimaranen er mer lik enskrogsbåt å seile - det er en enskrog med støttehjul istedet for en blykjøl.

 

Mange trimaraner er svært raske seilere - så overgangen kan bli stor og gi et skikkelig kick. Skal man matche innvendig størrelse i en J42 - må en opp på nærmere 40fot i en tri -

og der er utvalget begrenset - eller kostbart.

I US er det mange Condor 40 som er en robust og ganske kapabel båt - men som drar på åra. Det er også diverse utgaver av Contour - opptil 50fot.

Og så har du seff Corsair - opp til 37 fot som -dog som Ian Farrier har visse kommentarer om. Dragonfly 1200 er vel å oppdrive - men prisen?

 

Med de plasskravene ala J42 og pris på $250.000.- så kan det hende at en katamaran er tingen. Kan en leve med en noe mindre båt - så finnes det mange trimaraner som gi masse seilglede og seilkomfort-

men litt mindre innvendig plass i havner i dårlig vær. I godt vær har jo trien masse uteplass å slange seg på - lite slår å ligge på trampolina på en tri i behagelig seilas der den sklir avgårde i 10-12 knop.

Og så lenge man er i naturen kommer en til masse steder der du ikke kan gå inn med en J42 - f.eks mot en sandstrand.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...