Sun Flyer Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Dette med kvalitet på ukurante båter er definitivt noe man skal se opp for. Les gjerne bloggen til havnehaien som er en Spirited 380 rask turkatamaran og alle problemene dette som er en relativt kurant båt. http://www.littkjappere.com/ Ingen grenser for hvor mye som kan gå galt... Nei, eg holder meg til Lagoon. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Multi-nissen Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Lagoon er nok bra det - men som en sa - den som har begge beina på bakken - han står stille - eller på katamaransk; den som har begge skrogene i vannet går sakte.... Link to post
Careka Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Beklager å måtte fortelle deg M.N men turcattene seiler bedre en hva du tror, men de seiler selvsakt ikke i tri- og letter catters fart. men det er heller ikke hensikten med en turcat. Men turcatten bør ikke fylles opp med masse last, da går det jo litt seinere. antar din også ikke liker mye vekt. Alt til sitt bruk. Men det kommer til og bli flere catter langs kysten. Stor comfort faktor. og det er viktig for admiralen. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Multi-nissen Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 (redigert) Beklager å måtte fortelle deg M.N men turcattene seiler bedre en hva du tror, men de seiler selvsakt ikke i tri- og letter catters fart. men det er heller ikke hensikten med en turcat. Men turcatten bør ikke fylles opp med masse last, da går det jo litt seinere. antar din også ikke liker mye vekt. Alt til sitt bruk. Men det kommer til og bli flere catter langs kysten. Stor comfort faktor. og det er viktig for admiralen. Må jo mobbe litt av ren misunnelse - når jeg ser hva Lagoon får ut av sin 38-foter til skarve 1,8 mill - hva skal man med hytte - ikke tvil om at det blir mange av disse. Disse raske båtene som TRT og min egen - er veldig morsomme å seile - men det skjer jo ting av og til - ting må ryke noen ganger før det blir bra. Når man er ute med slike båter og våkner om natta av uling i riggen får man sjelden sove da man vet at man skal ut og seile på valiumstadiet dagen etter. Har hendt at man er så utladet etter en seildag at man ønsker seg i land .... ...ok jeg har hørt rykter om at det kan reves - men man vil da ikke være pingle heller... Redigert 25.September.2012 av Multi-nissen (see edit history) Link to post
Free Lillehammer Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Regner med frua står til rors... Link to post
Careka Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Jeg klare 37 knop med full seilføring (bergninger) før den løfter et skrog, men dit skal jeg ikke, det er i San Fransico de seiler nå i denne uken. de som seiler fort. AC 45. ingen comfort, men kjempe gøy og slitsomt. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Multi-nissen Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 (redigert) Litt triseiling for 1,5 uke siden: OK slappe vant og trampoline.... http://www.youtube.com/watch?v=g06G2b6yoZs Redigert 26.September.2012 av Multi-nissen (see edit history) Link to post
Framtia Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Det ser veldig moro ut. Kunne godt tenkt meg en DF1200 eller DF35 dersom ikke "hytteaspektet" i mitt båtliv er såpass viktig. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Multi-nissen Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Litt film om Dragonfly - Corsair og Seacart .... http://www.hamnen.se/hamnen-se-webbtv/fart-med-familjen-–-test-av-tre-ruffade-trimaraner Link to post
Mulligan Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 (redigert) Nå dreide vel egentlig debatten seg om seilas på åpent hav, men hyggelige sidespor må man tåle. Disse tre båtene er vel så forskjellige som det går an. Det eneste de har til felles er at de er trimaraner. Og seiler fort. DF'en er en turbåt med ekstremkvalitet og en treinnredning i klasse Orust ++. Corsair'en er en trailbar daysailer. Og Seacart? En reinhekla racer uten engang et forsøk på komfort. Redigert 27.September.2012 av Mulligan (see edit history) Link to post
Multi-nissen Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Nå dreide vel egentlig debatten seg om seilas på åpent hav, men hyggelige sidespor må man tåle. Disse tre båtene er vel så forskjellige som det går an. Det eneste de har til felles er at de er trimaraner. Og seiler fort. DF'en er en turbåt med ekstremkvalitet og en treinnredning i klasse Orust ++. Corsair'en er en trailbar daysailer. Og Seacart? En reinhekla racer uten engang et forsøk på komfort. Strekke temaet litt er jo bra - TS skal vel de første åra seile kystseilas - så en tri av denne typen kan vel være aktuell? DF920 - har nok ikke mye gedigen treinnredning - det tror jeg heller ikke nyere Orustbåter har - det er skumkjerner med noen mm treverk utenpå - alle skal spare vekt (og treverk). Som de sier - Corsair 31 er den med mest plass - bl.a akterkabin - og ellers fullt turutrustet for ferie - om enn ikke den innredningskvalitetet til DF. C31 er nok den båten som er best til havseilas av de - ref Ousland. Det leveres også Seacart 30 med diverse innredning -slik at den kan brukes på tur. Link to post
norwette Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Jeg startet kanskje traaden med feil spoersmaal. Takker for alle innspill. Jeg er veldig imponert over engasjementet paa baatplassen. Vanskelig aa finne lignende her i USA. Som noen har plukket opp vurderer jeg serioest J42 hvis det blir enskrog. Sikkert en blant mange som er baade rask, seiler godt og er sjoedyktig nok til aa legge ut paa langtur. Dessuten synes jeg den er lekker. Saa blir neste spoersmaal etter alle innspillene, hvis en antar at en katamaran er raskere enn en "tilsvarende" enskrogsbaat (racer/cruiser avveininger), er det saan at en katamaran lider mer av aa bli turseiler (paa farten) enn en enskrogsbaat a la J42? Siden jeg i utgangspunktet er skeptisk til to skrog, trenger jeg enda mer tid paa aa fordoeye all denne informasjonen om tre. Men kanskje det er saann at om jeg gaar vekk fra ett skrog, kan jeg likegodt ta steget til tre. Link to post
Multi-nissen Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Det er vel slik at overgangen fra ett til flere skrog lettest går via 3 - dvs trimaranen er mer lik enskrogsbåt å seile - det er en enskrog med støttehjul istedet for en blykjøl. Mange trimaraner er svært raske seilere - så overgangen kan bli stor og gi et skikkelig kick. Skal man matche innvendig størrelse i en J42 - må en opp på nærmere 40fot i en tri - og der er utvalget begrenset - eller kostbart. I US er det mange Condor 40 som er en robust og ganske kapabel båt - men som drar på åra. Det er også diverse utgaver av Contour - opptil 50fot. Og så har du seff Corsair - opp til 37 fot som -dog som Ian Farrier har visse kommentarer om. Dragonfly 1200 er vel å oppdrive - men prisen? Med de plasskravene ala J42 og pris på $250.000.- så kan det hende at en katamaran er tingen. Kan en leve med en noe mindre båt - så finnes det mange trimaraner som gi masse seilglede og seilkomfort- men litt mindre innvendig plass i havner i dårlig vær. I godt vær har jo trien masse uteplass å slange seg på - lite slår å ligge på trampolina på en tri i behagelig seilas der den sklir avgårde i 10-12 knop. Og så lenge man er i naturen kommer en til masse steder der du ikke kan gå inn med en J42 - f.eks mot en sandstrand. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn