knut1955 Startet 14.August.2012 Link til dette innlegget Startet 14.August.2012 Hei Motoren har inntil sist fredag alltid startet på 1ste forsøk, men på fredag var den død, startmotoren går ikke. Sjekket kabler ol, men fant ikke noe feil. Etter mange forsøk fikk jeg start og dro til uthavn. Sjekket ut på kvelden, start 1ste forsøk. Lørdag var den død igjen, men startet på 4-5 forsøk, samme skjedde søndag. Prøvde igjen mandag, helt død og det samme i dag - hadde sikkert 10-15 forsøk. Med motorlokket oppe kan jeg høre en svak klikk fra motorrommet, men det er vanskelig å høre for alarmen går jo.... Noen som kan hjelpe med feilsøking / forslag til rep? Eller må jeg mase på HK service her i Kr sand??? -på forhånd takk for svar og konstruktive forslag! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Prøv å få en til å dunke litt på startmotoren med en stor skiftenøkkel, et treskaft eller tilsvarende mens du prøver å starte. Om den da kommer så er det børstene som er slitt. Disse kan normalt skiftes av en nevenyttig person med litt verktøy og en loddebolt. Mener D3,6L 180HK har samme starter som min forrige motor D4,2L 220HK, fikk pris på ny starter fra Sandnes Elektro-diesel AS på 3400,- . Det er der jeg har kjøpt løse børster til de starterene jeg har fikset opp gjennom årene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knut1955 Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Takk for svar, dette skal jeg forsøke ved første anledning. Flere muligheter? Knut Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 ellers så ville jeg sjekket alle koblinger på kabler frem til starter, irr på disse kan gi dårlig kontakt og samme symptomer. Koble fra, rengjør flater og monter på nytt med litt polfett på. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
jtp Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Enig i at det kan være kablene. Dette er også det letteste å sjekke. Spesielt hovedkablene fra batteriet bør sjekkes. Startstrømmen er veldig høy og motstand i disse fører til spenningsfall. Da vil du høre et klikk i releet uten at starteren reagerer. Foreslår at du sjekker kabelskoen ved tilkoblingspunktet. Bruk et ohmmeter og mål motstanden i kabelen mens du vrikker på skoen. Denne skal være null. For å være helt sikkert bør du kappe et par cm av kabelen og presse på ny sko. Anbefaler dyppress. Sjekk også om det er belegg på tilkoblingsskruene (både pluss og minus). Et typisk tegn på dårlig kontakt på denne kabelen er avtagende eller dårlig ladespenning. Kraftig varmeutvikling i starteren ved oppstart er også et typisk tegn. Vær obs på at du kan svi viklingene ved for mange forsøk og da må starteren skiftes. Er alt ok her bør du gå videre med børstene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.