Jump to content

Jeanneau 39i, seilbestilling med komplikasjoner


Janda

Recommended Posts

2. Mai bestilte jeg nytt storseil til vår jenneau 39i. På telefon fra seilleverandør fikk jeg beskjed om leveringstid 4 til fem uker, noe som også bekreftes i mail fra leverandør. Etter 10 uker fikk jeg endelig seilet, med feile sleider for masten, men dette oppdaget jeg da jeg hentet seilet, og seilmakeren byttet sleidene mens jeg ventet. Når jeg monterer seilet på båten oppdager jeg at seilet er en meter for høyt. Det viser seg at leverandøren har brukt ett gammelt målebrev som var registrert i 2008 av forrige eier. På dette målebrevet fremkommer det en feil, nemlig at båten er lysmålt som en 39i Performance, som har en meter høyere mast. Min bestilling til seilmakeren er uten tvil, og svart på hvitt via email, til en 39i. Seilmakeren ba meg bruke seilet midlertidig og lovde per tlf at han skulle bestille nytt seil til meg, og levere dette innen 15 august. Så ringer han 13 august og forteller at han ikke har bestilt nytt seil, men har et tilbud til meg om å sy inn seilet, ta av litt nede og litt oppe. Dette er et radialskåret seil med betegnelse cruising / racing og ikke horisontalt skåret paneler. Jeg har ikke lyst på et omsydd seil, jeg ønsker det seilet jeg har bestilt, og ikke noe annet. I og med at leverandøren ikke vil gå med på dette har jeg bedt om å få pengene refundert og kjøpet hevet, men det kan jeg bare glemme sier de. Det eneste tilbudet de gir meg er omsying, noe de mener er en fullgod løsning. Jeg har ikke på nåværende tidspunkt noe ønske om å henge ut hvilken leverandør dette dreier seg om, men ønsker synspunkter fra forumets medlemer på saken. Hva hadde dere gått med på?

Link to post
Share on other sites

Du fikk jo løfte om et nytt seil han skulle bestille.

Sagt er sagt. Bordet fanger. Dette kan han ikke gå tilbake på.

Dette virker overlagt og planlagt fra hans side, det kalles "kvalifisert upålitelig".

Med slik oppførsel kan du trygt eksponere navnet på leverandør og opplyse om at saken er lagt ut her.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er den leverandøren jeg tror det er så roter de nok litt, men for meg betød det bare at faktura kom et halvt år for seint ...

 

Siden jeg mangler kunnskaper til å fatte hvorfor omsying ikke er en god nok løsning så ville jeg gått for det. Hvorfor blir det ikke bra nok når de tar litt oppe og litt nede, selv om seilet er triradialt skåret? Kanskje du kan fortelle litt mer om seilet og bruksområdet?

 

UK sydde om min triradiale genoa gratis, selv om det var jeg som hadde målt feil. Det var dog kun snakk om 10-20cm og genoa til turseiling.

 

Siden jeg ikke forstår hvorfor omsying ikke er bra nok er jeg ikke så sikker på om du har en pottetett case heller, men det at du først får beskjed om at du får nytt seil for så å få kontrabeskjed bekrefter ihvertfall at supperådet er tilbake fra ferie.

Link to post
Share on other sites

Servicen høres helt håpløs ut, du har jo mistet mesteparten av sessongen......en slik seilmaker håper jeg å holde meg unna når jeg nå er i ferd med å bestille seil, så send meg gjerne navnet på PM.

 

Om det han nå foreslår nå kan bli en fullgod løsning er vel avhengig av hvordan seilmakeren syr om seilet.

 

Om han bare kapper endene og syr ift til dette så vil det bli feil bus i seilet, men dersom han og syr om nødvendige paneler for å få riktig bus så er det mulig det kan bli like bra. Ville forhørt meg med en uavhengig seilmaker.

 

For alt jeg vet så kan seilet bli bedre enn et standard crusing seil dersom han tilpasser det spesifikt til dine behov (i.e. Mindre bus dersom du ofte har lite manskap, ekstra stor kappe i toppen som enkelt kan tvistes, etc.....)

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg hadde gledet meg til en sesong med nytt seil, ventet og ventet, men bare tull og skuffelser hele sommeren. Får vel tilføye at jeg har seilt de to siste ukene med seilet jeg fikk og med første rev inne, men er jo ikke noe særlig når det er lite vind å seile med rev.

Seilmakeren sier han skal demontere panelene under spilene og korte det inn på denne måten. Jeg må jo stole på at en seilmaker med så mye erfaring som denne karen burde ha, løser dette proffesjonelt, men er altså skeptisk siden det har vært så mye tull og vas frem til nå.

Ja Runes, du kan ha rett i at jeg nå kan få seilet mere tilpasset, iallefall med mere seil i akterliket, noe jeg har god plass til i forhold til akterstaget. Men jeg er jævlig skeptisk i forhold til busens plasering, feilplasserte rev som kommer for langt ned osv osv. Men det værste er alle lovnadene som er brutt og en seilsesong med gammelt seil og forventninger med et nytt seil. Halve morroa med båt er jo å glede seg over alt det nye utstyret en skaffer seg. Det jeg med sikkerhet kan si om saken, og dette har jeg også fortalt seilmakeren helt tydelig, det er at jeg aldri vil ha noe mer med dem å gjøre, etter at problemet er løst, på den ene aller andre måten.

Neste gang går jeg til lokal seilmaker her i tønsberg, Aker Seil, som har stilt opp som en svært god rådgiver for meg i saken, uten at han har tjent en krone på salget. I ettertid hAr jeg nok også forstått at de leverer like gode seil og kansje enda bedre enn de store seilmakerne, på grunn av personlig tilpassning og ikke minst den supre servicen dem altid stiller opp med. Man lærer så lenge man seiler:)

Link to post
Share on other sites

Du skal jo ikke sitte igjen med et seil hvor revene er plassert feil (eller busen, for den saks skyld)!!! Hvis du ikke får noen form for kompensasjon skal seilet være 100%. Hvis det gjøres riktig tror jeg du kommer nær 100%, men det er jo mer som må gjøres enn å bare «legge det opp» som om det var ei bukse.

 

Jeg ville sjekka med en annen seilmaker (som foreslått ovenfor av andre) hva jobben må omfatte for at det skal bli bra, dvs. riktig bus, spileposer og rev på rett sted osv. Disse punktene blir vanskelige å sno seg unna, og når de skjønner at du ikke kan avspises med en billig quickfix så sitter kanskje ikke nytt seil så langt inne lenger ... ? Sørg også for å flette inn ord som reklamasjon, klage, forbrukerrådet osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er seilet sydd om av leverandøren. Kortet inn med en meter, og med lovnad fra seilmakeren at de skulle foreta et "kirurgisk inngrep av høyeste kvalitet, av en av landets beste seilmakere som han ga uttrykk for). Nå er seilet montert og prøveseilt. Ut fra mine kunskaper om seil og seilprofil, (har seilt i 20 år, kjøpt noen seil underveis, og studert seilprofiler både her og der) så ser det ut som om jeg nå har fått vel mye profil og bus i seilet. Etter en kort prøveseiltur ser jeg også at jeg har problemer med å få lo lus til å stå, uten å stramme skjøtet mye. Hvis jeg strammer skjøtet mye så flater busen ut, (selvfølgelig), men, det skal vel ikke være så skarp profil og så dyp profil at seilet tar i øvre salingshorn når jeg faller av til ca 50 grader. I tilegg aner jeg en S profil i øverste spile og markørstreken (blå strek).

Legger inn et bilde av seilet i ca 5-6 sek meter vind. Hva sier dere som kan litt om seilprofil, ser dette bra ut ? eller er det som jeg frykter, for skarp og dyp profil. Mener selv at profilen skal være mer avrundet. Håper bildet kommer med, hvis ikke får jeg legge det inn i nytt innlegg.

Link to post
Share on other sites

skjøtet er satt ganske stramt, akterstag er slakket, bomuthal medium, fallet er satt akkurat så stramt at rynkene forsvinner, ikke strammet cunningham. Jeg har prøvd flere settinger, men profilen i toppen er lik det som vises på bildet, ikke fint avrundet, men skarp og dyp. Jeg er også klar over at det tar litt tid å finne innstillingene på nytt seil, og at det ofte er forskjeller fra gamle utblåste seil som en bytter ut. Men jeg har ved tidligere anledninger kjøpt nye storseil, men ikke registrert så skarp avrunding på busen, og heller ikke så problematisk å få lo lus til å stå.

Link to post
Share on other sites

Med den trimmen du beskriver er nok busen for dyp og for langt fremme. Synes det er veldig rart at du må stramme skjøtet hardt for å få lo lus til å stå. Det kan hende det ville hjulpet å stramme fallet og akterstaget, men det skal egentlig være unødvendig. Jeg ville vist bildet til et par andre kjente seilmakere for å få deres uttalelse før jeg reklamerte.

Link to post
Share on other sites

Seilet er helt klart for dypt. Men hvordan er mastekurven? Jeg synes dette så mye ut men har ved flere anledninger hørt folk klage på seil og så er det riggtrimmen som er feil. Å dra mere fall vil bare dra busen enda lenger forover. Det er skjæringen av forlikskurven som avgjør hvor dypt seilet blir. Mulig at forlikskurven er feil men det er vanskelig å se dette før du sier litt mere. Hvor mange cm krummer masten når dette bildet er tatt? Hva skjer hvis du drar akterstag så mye du klarer slik trimmen er nå? Hvis masteprofilen er normal vil et bilde opp langs bommen gjøre det enkelt for seilmakeren og forandre forlikskurven.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ravdo, mastebøyen er stilt inn i forhold til et seil som var fem år, med behov for mer mastekurve for å flytte busen fremover, og flate ut busen. Jeg husker ikke nå hvor mange cm, men dette skulle vel ikke gi mer bus, snarere mindre, og påvirke busen i mindre grad i toppen. Jeg skal ta kostnaden med å leie inn en erfaren seilmaker for en testtur og uttalelse. I mellomtiden motar jeg gjerne flere synspunkter. Og hvis noen båtforumsmedlemmer i Tønsberg med gode kunnskaper om seil kunne tenke seg en liten prøvetur for ytterligere vurderinger tar jeg med glede i mot hjelpen. Ps, dette er et nytt seil som er omsydd, les første innlegg.

Link to post
Share on other sites

Hvis masten har normal krumming er forlikskurven sydd feil i seilet. Det jeg ville fram til er at hvis du tar et bilde av seilet fra bommen og oppover samtidig som du dokumenterer hvilken krumming du har så har du selv dokumentert at det er feil. Det er jo ingen tvil om at seilet er for dypt! Det skal ikke være nødvendig å overkrumme masten på et nytt seil. Ved å krumme masten mer så flytter man heller ikke busen forover. Seilet blir bare flatere. Det er derfor man ofte må dra cunningham når man drar akterstag forde fallspenningen går ned. Jeg vil tro at grunnen til at dybden i seilet er så langt forover er at alt står i spenn.

 

Når du viser dette bildet av seilet til din seilmaker sier han at alt er ok?

 

Jeg fikk forøvrig mitt siste regattastorseil rekutta på deler av forliket da jeg ikke var helt fornøyd. Da tok jeg bilde fra bom som dokumentasjon og som veiledning til seilmaker slik at jhan skulle se hvor det måtte kuttes. De fleste båtene i området synes det var tullete da de synes seilet så så fint ut men jeg å seilmaker var enig at det kunne bli litt bedre. Utført selvsagt gratis og begge parter var fornøyd da vi lærte noe begge to. Grunnen til rekutten var at min mast med doble undervant oppførte seg litt anderledes når jeg dro lensetakler hardt.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hentet seilet fra seilmaker på fredag, prøvde det på lørdag og sendt mail og bilde til han. Venter tilbakemelding over helgen. Er spent på hva han sier. Jeg skal uansett få en vurdering fra annen seilmaker før jeg trekker noen konklusjoner, og før dem får sy mer om på seilet. Har egentlig mest lyst til å levere seilet tilbake og finne en annen leverandør, altså kreve handelen omgjort. Jeg har mistet troen på seilmakeren, som har lovet og lovet, og garantert perfekt seilkurve etter omsying.

Link to post
Share on other sites

Har egentlig mest lyst til å levere seilet tilbake og finne en annen leverandør,

Dette er jo en reklamasjon, og svjv sier Forbrukerkjøpsloven at leverandøren skal ha mulighet til å utbedre mangler før man kan kreve handelen omgjort, og det har jo nå din leverandør fått sjansen til uten å få det til. Dermed burde du nå ha en bedre mulighet til å få handelen omgjort enn du hadde i utgangspunktet. Leverandøren vil jo helt sikkert være av motsatt oppfatning, så ta en titt på lovteksten slik at du kan vise til den, dersom du bestemmer deg for å få handelen omgjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet seilet fra seilmaker på fredag, prøvde det på lørdag og sendt mail og bilde til han. Venter tilbakemelding over helgen. Er spent på hva han sier. Jeg skal uansett få en vurdering fra annen seilmaker før jeg trekker noen konklusjoner

 

Da du bestilte seilet så ba du om et seil til din båt, hvor de da feilaktig henter inn opplysningene om mål må vel stå for deres regning om ikke du selv ba de sjekke målebrevet og bare sy etter dette.

Du har her fått et seil som ikke er slik et nytt og perfekt seil skal være.

Angående bildene så ser formen noe rar ut ja, hvor stramme er spilene dine, det ser ut som seilet står i spenn.

Prøv å slippe ørlite på fallet og uthal, sjekk hvor stramt spilene sitter og ta enda ett bilde, står det fortsatt slik som det der så er det riv ruskende galt.

 

Personlig ville jeg tatt båten og seilt inn til Espen og Hans-Petter og lagt meg i brygga der og invitert de 30meter ned fra kontoret for å ta en titt på seilet. Jeg er rimelig bombesikker på at de vil uttale seg ærlig om caset selv om det ikke er levert av dem.

 

Jeg har selv gått over til å bruke Aker seil på alt jeg trenger etter en begredelig opplevelse med byens andre seilmaker , noe jeg ikke skal utdype videre her.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo, målebrevet har seilmaker selv hentet, jeg viste ikke at det lå noe målebrev på båten. Men, det gjorde det tydeligvis, målebrevet er stemplet ugyldig, grunnet eierskifte.

Jeg har nå prøveseilt mer, og etter råd fra forumet og fra seilmakeren har jeg slakket fallet. Resultatet er mindre skarp bus, men likevel mye bus, slakker jeg for mye så drar jeg seilet ned på sprayhooden. Jeg får likevel problemer med å få lo lus fremme i seilet til å stå bakover, for å klare dette må jeg falle av mye, ned til 40, 50 grader, så her er det bare å glemme god høyde og perfekte luser på lo side, jeg får det iallefall ikke til å stemme. Dette gjelder fra mitten av seilet og videre opp.

Skal innom Aker seil i dag for å bestille time for vurdering av seilet. Legger inn noen bilder på forumet senere i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Omsydd seil. Hele første sesong gikk i vasken. Seilet ble endelig ferdig omsydd til våren i år. Altså ett år etter bestilling. Ingen kompesasjon eller beklagelse, ikke i nærheten av en beklagelse, jeg satt der med følelsen at detvar alle andre sin skyld enn seilmakeren sin skyld. Jeg er forøvrig fornøyd med seilet nå. Når jeg fikk det tilbake etter at det var tatt av en hel meter, måtte det inn igjen for å ta av ytterligere 15 cm for at det tok i sprayhooden når jeg skjøtet det helt inn i sterk vind. Aldri mer denne seilmakeren for meg. Neste gang skal Aker seil få oppdrag fra meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...