free Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg missforstod deg med vilje Lars, vurderte å skrive "føne skjegget" for å erte litt men jeg mener at alle må kunne få lade batteriene å du må tåle risikoen for at sikringen ryker. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Rimelig naivt å tro at forbruksbanken fyller seg opp på en tur fra la oss si Koster å inn til Strømstad, så er det ladetid i Stømstad, vann på tanken å mat i skapet, så er det ut å tømme dass å en ny runde på koster. Startbatteriet mitt er helt untatt alle disse problemene. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Astor skrev On 15.8.2012 at 21.30: Tomme batterier for start? Har du ikke fraskilt start og forbruk? Dette trodde jeg alle hadde. Når man legger til kai etter å ha gått en stund bør man ha fulladede batterier. Ikke jeg......følger med på voltmeteret og lar det aldri gå under 12,2V. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
The Gannet Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Skøy skrev On 15.8.2012 at 20.07: Eller legge opp til kort automater for strøm så man betaler akkurat for de man ønsker/bruker. Det har kommet for fullt i Danmark. Var innom flere havner som hadde det systemet. Et kort man måtte "lade" opp med penger og så overførte man f.eks 15 kr til strømstolpen. Restbeløp i stolpen kunne returneres til kortet og refunderes når man innleverte kortet. Dvs at man betalte for hva en brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Denne tråden har det felles med sommerens ICE-debatt at den peker på behovet for et gode som er for dårlig bygget ut. Noe av problemet er at det i mange gjestehavner ikke er en direkte kobling mellom betalingen og tilgangen på strøm (betalingen er inkl strøm, men realtilgangen for lav). Er selv ikke glad for betalautomatene som popper opp rundt omkring, men det gir havneeiern en motivajon til å bygge ut strømtilbudet (flere uttak = mer penger til havnedrifteren). Sitér dette innlegget Link to post
Novaformannen Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 En elektronisk lader fikser dette selv, så det gjør absolutt ingenting om laderen går over til lading og så tilbake til vedlikeholdslading en liten stund. Dessuten klarer ingen ladere "å dytte strøm" innpå et batteri. Er batteriet fulladet, tar det ikke i mot mer strøm uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Skorgenes330 skrev On 15.8.2012 at 8.01: Hvis vi har 230V på stikkuttaket i en gjestehavn, noe som er meget usannsynlig siden det i utgangspunktet er en del spenningsfall allerede frem til stikkuttaket! Men ved 230V på uttaket 80 meter med kabel så har vi et spenningsfall på 9%. Det vil si at vi har spenning inn i båten på ca 209,5V. Har vi 220V på uttaket så har vi 9,3% spenningsfall, i enden av kabelen har vi da en spenning på ca 199,5V. Nå har jeg beregnet en kabel 2x2,5mm2 uten forskjellige tromler og skjøteledninger osv. Nå har ikke jeg finlest alle innleggene , men spenningsfallet er jo i forhold til volt og amper. Er det bare en pc lader blir det jo ikke noe av betydning. Men ledeevnen i 80 meter skjøteledning kan være så dårlig at ikke sikringen klarer og slå ut ved evt kortsluttning, om anlegget er dårlig på land i fra før av. Nå har jo veldig mange fått beredere med 230 volts kolbe etterhvert og dem er glade i strøm, har sjøl satt opp bryter så jeg skrur den av om vi må "huke" oss på andre bare for å få ladet. Jeg syns heller ikke noe om å dra ut kontakta til folk uten å spørre først. Kardemommebyloven er en fin lov som dekker opp det meste. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Enig med de fleste her: Mange moderne både har et stort strømforbrug. Det skyldes, at vi som brugere har en andet forhold til komforten ombord end tidligere. Sådan er udviklingen. Jeg ser ikke noget forkert i dette. Mange havne har ikke udbygget deres strøm-oplæg i takt med denne udvikling. Derfor er det ofte underdimensioneret til at klare spidsbelastningerne. Når man betaler et pænt beløb som op til 50 kroner i døgnert for adgang til strøm bør man også kunne forvente at få noget for pengene - herunder strøm... Selvfølgelig tager man ikke andres strøm fra for at få strøm selv. Man løsner jo heller ikke andre bådes fortøjninger for at få plads selv hvis havnen ikke har kapacitet til flere både. Hvis man kobler sig på andres strømudtag og dette medfører, at der ikke er kapacitet nok længere og sikringerne fx går, så er det ikke ok. Det er ikke en menneskeret at få plads i en havn - ej heller er det en ret at få adgang til strøm. Kobler man sig på andre både må man forhandle ligesom man må forhandle for at få lov til at fortøje i en anden båd. Også jeg er helt uforstående over at havnevagterne rundt omkring ikke skrider ind overfor ting som er virkeligt farlige som fx betydelig overbelægning og farlige strøm-løsninger med kabeltromler, overbelastning mm. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Jeg må inrømme at jeg er en av de som kan nappe ut din kontakt for å sette inn en gren, dersom ikke det er opplyst om at dette er tillat. Dersom du er i båten blir du spurt. MEN dersom jeg kobler meg inn med gren bruker jeg utelukkende laderen, og dropper varmtvannsbereder og annet 230V utstyr.... Det å nappe ut en annens kabel til fordel for egen er derimot fyfy. Har også opplevd dette og snakker da til vedkommende, og dersom han ikke har så stort behov så tilbyr jeg han min gren. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.