Jump to content

Koblet ifra landstrømmen mens jeg var borte.


MaSa

Recommended Posts

Jeg opplevde i helgen ett par ting angående landstrømmen.

Jeg lå til kai i strømstad,og koblet til landstrøm for å lade opp batterier.

Jeg og kjerringa gikk oss så en tur i byen for og spise å kikke litt, men da vi kom tilbake fant jeg ut at strømkontakten min var dratt ut og en annen hadde puttet inn sin..Det var mer enn nok uttak bare 10 Meter vekk og plass var det også til båten der.

 

Jeg spurte han om hvorfor han hadde gjort dette,og fikk til svar at han fant ikke kabeltrommelen sin,og måtte lade batteriene sine samt strøm til kjøleskap osv.

 

Jeg nevnte da for han at jeg ladet batteriene mine og setter ikke pris på at noen drar ut stikken uten og si fra først.

Jeg fant frem en dobbel gren så vi fikk begge strøm begge uten noe mer bråk om det.

Men er det i orden og bare dra ut andres landstrøm?

 

Samt jeg lurer på dette her, om sommeren er som regel alle uttakene fulle, men jeg har en gren med med dobbel og fire uttak på med meg,i håp om at det er greit og bruke den.

 

Men jeg ser også andre bare drar ut kontakter setter i sin egen gren med flere uttak kobler alle på igjen slik at dem får strøm.

Så derfor lurer jeg på om det kan skje noen skade mtp anlegget i båten uten og slå av først.?

 

Jeg har alltid spurt om jeg kan koble meg på andres gren,eller sette i mitt gren så flere kan få strøm.har fortsatt ikke fått nei så regner med at det aldri kommer til og bli noe problem heller.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Det er ihvertfall ikke greit å koble ut noen annens, om det kan gjøre noe skade på systemet tviler jeg sterkt på, jeg ville ihvertfall ikke lagt opp landstrømsystemet mitt så det tok skade ved strømbrudd.

 

Jeg også spør før jeg kobler meg på en gren, men har opplevd å få nei, bl.a. i Marstrand i sommer, der var det 8 uttak på sikkert 20 båter. Hva gjør man da?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Du har fått nei, men er det en gren med ledig plass så er det vel bare og koble seg opp så lenge havnevert gir lov.Det er klart at det er jo begrenset hvor mye ett anlegg tåler. Men får du nei av andre enn havnevert så får man bare kontakte havneverten for en løsning.

I risør i sommer så var det ikke mulig med strøm for meg, det var havneverten som bestemte det pga overbelastet nett! Da betalte jeg heller ikke full pris på avgiften.Men fikk fortsatt rundstykker og avis :smiley:

 

Men har opplevd at vi har vært 15-20 stk på 4 uttak. men da er det ikke plass til flere båter uansett.

Lengste strekket jeg har sett noen har hatt for og få strøm var på jomfruland,trur det var nærmere 4 tromler a 20 meter nærmere 80 meter.

 

Nei jeg regner ikke med det tar skade av strømbrudd,men jeg er ikke kjent med noe som har med strøm og gjøre dermed tør jeg ikke utfordre skjebnen heller :pray:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Det er helt riktig det Kjetil sier. Spenningsfall kan være skadelig for noe av elektronikken i båter!

 

 

Et eksempel på spenningsfall er: Hvis vi har 230V på stikkuttaket i en gjestehavn, noe som er meget usannsynlig siden det i utgangspunktet er en del spenningsfall allerede frem til stikkuttaket! Men ved 230V på uttaket 80 meter med kabel så har vi et spenningsfall på 9%. Det vil si at vi har spenning inn i båten på ca 209,5V. Har vi 220V på uttaket så har vi 9,3% spenningsfall, i enden av kabelen har vi da en spenning på ca 199,5V. Nå har jeg beregnet en kabel 2x2,5mm2 uten forskjellige tromler og skjøteledninger osv.

Link to post

Jeg er ikke spesielt glad i at folk tar ut kabelen min for å sette på forgrening, men jeg aksepterer det jo da de fleste gjestehavner ikke har nok kontakter.

Grunnen til det er at det er at de fleste ladere lader batteriene og så går over på vedlikeholdslading. Når man ligger med vedlikehold og får strømbrudd vil laderen gå "tilbake til start" og pushe masse strøm på et batteri som kanskje er fulladet før den senser det og går tilbake til vedlikehold.

 

Flisespikkeri kanskje, men dog en sannhet. Det ville kanskje vært smart av meg å sette i en forgrening selv slik at andre ikke behøvde å koble meg fra for å sette på sin forgrening......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg opplevde i Bergen at noen hadde tatt seg til rette og tatt strømuttaket mitt. Jeg gikk da bort for å spør om de hadde betalt for denne strømmen, og det hadde de jo selvfølgelig ikke. Sa da til dem at det visste jeg jo, for det hadde jeg gjort. De ble noe flaue og beklaget seg og jeg fikk strømmen min igjen. Men syns det er rimelig frekt å gjøre slikt.

Link to post

Når jeg har betalt opp til 60 kroner for strøm, og det i tillegg står i klartekst på strømstolpen: Kun en båt pr. tilkobling, aksepterer je IKKE at andre med lugubre skjøtetilkoblinger "stjeler" av min strøm og lager problemer med jordfeil og overbelasning. Og jeg har i løpet av et langt båtliv sett så mye lugubert elektrisk opplegg blant båteiere, at det er rart at det ikke har blitt brann eller at liv har gått tapt. 230volt er ikke noe en leker seg med på en brygge i saltholdig atmosfære.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei si det du? Kanskje havnemyndighetene ikke er klar over at enkelte båter på 40++ har allt sitt utstyr på 230volt og ikke har et lite 12volt batteri som kun må lades litt med en liten Cetec 10A lader? Ofte står det jo "kun lading" på strømstolpene. Flere av de stedene vi har vært på nedover svenskekysten er det ikke mer enn 6A sikringer pr. båt. Da blir det ikke mye til micron, stekeovnen eller hva det nå måtte være disse "store" båtene har installert. Det er vel det samme som der det er lagt ut bøyer til akterfortøying der de ikke ligger lenger ut fra bryggen enn at de "store" båtene får bøyene opp på siden og ikke noen meter bak hekken.

 

Lars H.

pt. Klädesholmen med

10A sikring for meg selv

mitt webcam herfra

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har bare en 10A lader og en pc-lader på 90W, og det er det hele, så trenger ikke akkurat mye strøm, men det hjelper jo lite når det ikke er noen uttak igjen på stolpen. Endte opp med å bruke dockspot den eneste natta jeg virkelig måtte lade i sommer, da har jeg forhåndsbetalt, og burde kunne gå på havnevakten å kreve strøm?

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Enig at det er mye lugubert mht ledninger, skjøteledninger, kontakter etc som brukes i gjestehavner. Særlig regnvær blir jeg veldig skeptisk til slikt utstyr, og folk som ikke har peiling som kommer med skrutrekker`n. Burde vært en havnevakts oppgave å etterse at riktig utstyr i god tilstand benyttes.

Vet ikke om det er noe generelt krav, men vi har i hvertfall krav om 2.5 mm2 kabeldim (gummikablel for utendørs bruk) i havna vår. Bon bruker jo nærmest lampettledning og skjøter vanlig innedørs koblinger (hun/han) midt på brygga.

Link to post
Endte opp med å bruke dockspot den eneste natta jeg virkelig måtte lade i sommer, da har jeg forhåndsbetalt, og burde kunne gå på havnevakten å kreve strøm?

Selvfølgelig, - dersom det inngikk i leiekontrakten din med firmaet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Med 6A kurser er det ikke mye å dele på når de fleste har varmtvann tilkoblet 230volten pluss lader og ønsker å bruke kaffetrakteren og hårføneren hver morgen. Men gjalt det kun lading, kan en nok forgrine uttaket dersom det ikke gjøres med hjemmelagede koblinger som ligger på bryggen og blir fulle av vann med derpå kortsluttning eller jordfeil. Hva med å følge regler og forskrifter?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Må innrømme at det ikke finnes et gram av sympati fra meg hvis noen ikke får kjørt hårføner å kaffetrakter på morrakvisten hvis jeg er nødt til å sette dette opp mot mine tomme batterier som trenger lading. Jeg er i havn for å lade, kjøpe brennevin og mat eller hvis det er så dårlig vær at det kan være lurt å holde land en stund. Uten lading kan jeg jo ikke dra ut igjen å det er jo skrekkelig, men vil du heller føne håret enn å dele strømmen så har du vel ikke noe i mot at jeg lar maskinen putre å gå noen timer i slengen...

 

Det er på tide at gjestehavnene innser at det er helt nødvendig med et stikk til hver båtplass, i mellomtiden så er vel det eneste vi kan gjøre for å protestere å overbelaste hele dritten så godt vi kan.

Link to post

Nå tror jeg du misforsto meg litt. Det er ikke jeg som bruker hårføner osv. Jeg er svært så nøktern med mitt forbruk og har et sikkert og godt elektrisk opplegg i egen båt. Men jeg blir sur og sint når jeg har betalt 50 kroner og noen kobler seg innpå med nevnte forbruk slik at sikringen eller jordfeilsbryteren går.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...