norwette Startet 14.August.2012 Link til dette innlegget Startet 14.August.2012 Hvor stor er sjansen for at en serieprodusert seilbåt ca. 40 fot synker som følge av en kollisjon med et flytende objekt på en Atlanterhavskrysning? Nå skjønner jeg også at det kommer an på størrelsen på objektet og farten på båten + at det er mye en kan gjøre selv for å unngå kollisjon. Men hvis en ser bort ifra de faktorene..... Er det riktig at dette er den største faren ved havseilas, og årsaken til de fleste ulykker med fatale konsekvenser? Link to post
kvikkas Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hvor stor den er tviler jeg på noen vet. Har du lest dette? http://www.sailaway.no/boat_necessity.htm Link to post
p.aas Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Dette har skjedd noen ganger og kommer sikkert til å skje igjen. Flytende containere er det faktisk gangske mange av. Sannsynligheten for at dette skal skje er velig liten, men skulle man treffe en slik i god fart vil trolig de fleste masse-seriproduserte båter forlise. Står en artikkel i siste utgaven av Yachting World om en 40 fots seilbåt som traff en hval på sin atlanderhavsseilas. Båten sank, men mannskapet reddet av ett stort frakteskip. Andre uykker med potensielle fatale konsekvenser er mann-over-bord og brann. God seilas Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 traff en hval og sank må vær vitsesidene du las Link to post
Stor Stas Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Her kommer litt synsing ... For det første så tror jeg ikke en Atlanterhavsseilas innebærer noen større risiko enn å forbli hjemme. Det er hjemme, på arbeidsplassen og i trafikken at de fleste ulykker skjer. Med stor overvekt! Og underveis så tror jeg heller det er større fare for å få bommen i hodet, eller å falle over bord, enn at båten synker. Atlanterhavet er utrolig stort, og du skal ha ekstremt uflaks om du skulle treffe noe så stort og hardt at det senker båten din. Og om nå det utenkelige skulle skje, så er det langt ifra ensbetydende med "fatale konsekvenser", hvis man har utstyrt og forberedt seg som man bør gjøre for en slik seilas. I beste fall så går du/dere bare i flåten, aktiverer nødpeilesenderen og blir plukket opp av et passerende skip. Om båten synker eller ikke, etter et sammenstøt, kommer an på hvor stort hull du får i båten, hvor det er plassert, og hvor god du er til å improvisere. Det er visstnok mye man kan gjøre med en madrass, presenning, paraply, kalesje o.l. for å begrense vanninntrenging om man får et hull i skroget. Jeg synes at oddsen for et forlis ikke bør være det som kommer i veien for en Atlanterhavskryssning. Link to post
Vestkystseiler Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 traff en hval og sank må vær vitsesidene du las Nei, det er et svært reelt faremoment, bl.a. dersom du skal seile fra California til Hawaii. Bare i løpet av de siste 2 -3 årene er det faktisk flere seilbåter som har sunket etter å ha truffet hval på denne strekningen. Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Ja det er mulig det altså men nå ligger ikkje Hawaii i Atlanterhavet. Også kommer jo det også an på hvor mange det faktisk har skjedd med kontra de som hevder det. Det er lurer på hva i alle dager som får en seilbåt til å synke etter et sammenstøt med en hval Redigert 14.August.2012 av Plutonium (see edit history) Link to post
magnumlars Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Ein kollega som tok ei atlanterhavskryssing sa at det mest skumle med heile turen var når dei omtrent landa oppå ein kval sør av grønland i grov sjø, her var det vist kun få meter frå ein kollisjon. So dette er nok reellt Link to post
Vestkystseiler Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Plutonium: Hva er det som får deg til å tro at hvalkollisjoner i Stillehavet er fullt mulig, mens historier om tilsvarende kollisjoner i Atlanteren må være hentet fra vitsesidene. Etter som jeg har hørt, er det både hval og seilbåter i Atlanteren også. Redigert 14.August.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Link to post
sap_2000 Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Her kommer litt synsing ... For det første så tror jeg ikke en Atlanterhavsseilas innebærer noen større risiko enn å forbli hjemme. Det er hjemme, på arbeidsplassen og i trafikken at de fleste ulykker skjer. Med stor overvekt! Nå er det endel flere som til vanlig er hjemme, på arbeidsplassen og i trafikken enn de som krysser Atlanteren i fritidsbåt. Følgelig blir ulykkestallene "noe" større der Regner med at det er prosentvis større risiko for ulykke av et eller annet slag ved atlanterkryssing i fritidsbåt. Tipper forsikringsselskapene mener det samme. Redigert 14.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
p.aas Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Som så ofte blir ett seriøst spm og ett forsøk på ett seriøst svar ødelagt av provoserende innlegg av debattanter. Synd for det motiverer jo ikke til å forsøke å bidra med kunnskap en annen gang. Anbefaler at du las sidene 98-100 i nevnte magasin (september 2012 utgaven) Link to post
Bearded Beast Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Neitakk, foretrekker Donald Duck & co. Siden den ene hendelsen ble blåst opp til en flere siders artikkel så trenger en vel ikkje å regne det som en risiko å tenke så mye på. Ellers så er jo det andre som er nevnt meget meir sannsynlig sjøl om det ikkje akkurat var å bidra med kunnskap det heller Redigert 14.August.2012 av Plutonium (see edit history) Link to post
Jawik Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) "Watertight bulkheads" Trenger ikke være eksisterende. Enkleste tilfelle er når en har en lugar forut - ikke for stor - da kan en forsegle skott direkte mot skroget. Glem ikke område under dørken og andre eventuelle åpninger for kabler/slanger osv. Er det dør tilgjengelig tar en i betraktning at det kan oppstå et ganske stort trykk mot denne. Vender døren akterover, som de oftest gjør, rigger en bare til et par/tre sperrer som kan hives opp ganske raskt. Stol ikke på at dørens egne låser holder denne på plass. Er det ikke dør rigger en til et par håndterbare lemmer som kan plasseres i forkant av åpningen og slik holde vannet inne forut i lugaren slik at en får tid til å gjøre noe med "skaden". På innsiden i lugaråpningen rigger en opp et forheng som enkelt kan slippes ned slik at dette presser mot åpningen og døren/lem. Man får ikke en slik åpning helt tett, men det minker i hvertfall på vann som renner akterover. Så bør en vurdere eventuelle ventiler i dekk/tak. Kan disse raskt lukkes på en slik måte at luften blir værende inne i lugaren. Muligens en bør bytte ut ventiler slik at lugaren også kan brukes med god lufting så lenge en ikke er i en nødsituasjon. Menneske produserer ganske mye fuktighet ved søvn. Prikken over ien blir å sørge for en god lensepumpe inne i lugaren på laveste nivå. Noe de fleste glemmer. Søk på "Watertight bulkheads" så finner du nok en del tips. http://www.morganscl...he-water-out-2/ Se tredje avsnitt. Så ofte som båter går på skjer i Norge burde dette vurderes av de fleste. Forøvrig er innlegget postet på oppfordring fra norwette Redigert 16.August.2012 av Jawik (see edit history) The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn