freidur Startet 15.August.2012 Link til dette innlegget Startet 15.August.2012 Har en Draco med en B20 - AQ130. Har problem med at når den blir varm så stopper den ofte på tunggang. Hvis det skjer, får jeg ikke startet den igjen (på ihvertfall 2-3 timer) Motoren blir ikke mer enn normalt varm. Jeg har skiftet plugger, pluggledninger. Tennledningene ble målt til å være dårlige, så jeg byttet de. .men det virker som om problemet ikke har løst seg likevel. plugg 1 og 2 bytter litt på om hvem som blir våte etter 15 min kjøring. hvis jeg holder en del høyere turtall enn tunggang skjer det ikke noe, men hvis jeg skal sett den i fri og og den slukker, er det da som sagt umulig å få startet motoren før den er nogenlunde kald igjen. Når den bare har vært varm noen få minutter, er det ikke noe problem. Selv om temperaturen ikke er særlig varmere i følge temperaturmåleren, og den har vært varm litt mer enn noen få minutter, går turtallet nedover til den til slutt stopper og blir vanskelig/umulig å starte. Venter jeg et par timer igjen, og prøver igjen, starter det på første forsøk etter et par sekunder. Det virker rett og slett som om tenningen sliter når den er varm ? !? Noen som har noen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
bcb Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hei! Har hatt samme problem på mine to AQ 145 B.Problemet var for liten åpning på stiftene.Juster/bytt stifter . Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
draco 20ht Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Dette tror jeg bestemt kan være coilen. Sitér dette innlegget Link to post
freidur Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Takk for tips ! Skal prøve å justere åpningen på stiftene. Hva gjelder Coilen, har jeg tenkt litt på den også, men har ikke gjort noe med den ennå. Kan vel alltids bytte. Er jo ikke noe stress å skifte heler og det koster vel ikke særlig mer enn en hundrings på biltema, så hvis det gjør susen kan jeg jo kjøpe en coil med bedre kvalitet et annet sted som kanskje værer litt lengre enn biltemas . . Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Vær også obs på toppakningen... en defekt toppakning vil kunne oppføre seg likt til dette ved varm motor da komp forsvinner ved lavt turtall. Ellers er startgass et godt feilsøkingsredskap. Starter den på startgass så har du et bensinproblem Starter den ikke på startgass så har du et tenningsproblem Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
freidur Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Håper ikke det er toppakningen, det er vel dyrt å få skiftet ? Forresten . .hva mener du med bensinproblem? Justering av forgasser eller defekt forgasser? Og forresten hvordan bør jeg justere tennpluggene ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Aller først så skal tomgangsturtallet justeres på gjennomvarm motor. Også kan du ta en titt på blandingsforholdet og sette skruen der den går penest, den høres noe feit ut nå. Desse to justeringene er det mest grunnleggende for at motoren skal gå. Ellers så skull det ikkje være noe problem på starte igjen etter noen få minutter. Man tørker ut ved å holde full pinne når man kinner. Motsatt hva mange tror så vil full pinne da gi så lite vakuum den vil ikkje drage til seg bensin og tørker veien mellom forgasser til plugg for bensin Sitér dette innlegget Link to post
freidur Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Etter besøk fra min far som har sett på problemet, mener han også at den har en litt for "feit" blanding. Hvordan justerer jeg dette? Kan jeg gjøre det selv ? Det er to Zenth-Stromberg forgassere. Vet ikke helt hva betegnelsen er. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Det er en egen skrue på siden av forgasseren som har en fjær under skruehodet. Der er egentlig to skruer hvorav den ene er tomgangsskruen og den andre er blandingen. Du merker fort hvilken som er hva :) Når det gjelder navnet Zenith-Stromberg så er dette en standard Volvo forgasser med belgmembran. Du ser den litt store klokka på forgasseren... inne i den er en sort plastmembran... denne ville jeg byttet hvis du ikke vet om den er byttet i senere tid. Du får denne membranen på Biltema (før kostet den ca. 10,-) og ha allltid en i reserve liggende i båten. Denne membranen er festet på en stang med et stempel i bunnen... og dette stempelet ligger i et væskebad (væskebadet skal akkurat dekke stempelet). Her bruker du rett og slett bremsevæske. Du får noe som heter forgasserolje også, men bremsevæske er hva vi alltid brukte før. Denne forgasseren ble egentlig utviklet av Fiat, men de fikk den ikke til å fungere så Volvo kjøpe alle forgasserene for 1,- stykket. Redigert 18.August.2012 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Kaffelars Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Holder en knapp på feiljusterte/for lite klaring på ventiler.. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Denne forgasseren ble egentlig utviklet av Fiat, men de fikk den ikke til å fungere så Volvo kjøpe alle forgasserene for 1,- stykket. Dette må da være en vandrehistorie? :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
freidur Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Nå begynner jeg snart å gi opp :-( Nå vil motoren knapt starte og hvis den gjør det når den opp sakte opp til 3000 rpm, så dør den ut ettersom turtallet helt av seg selv (tross masse gass), og etter dette virker plugger våte. For å gi dere et bedre bilde av hva som er gjort . . .. Fikk båten for noen uker siden. Da startet den den som ingenting, men når den var kjørt en stund stoppet den ved tomgang, men hvis jeg holdt oppe turtall "gikk og gikk den". Har prøvd følgende: skiftet tennplugger skiftet tennkabler skiftet coil Ble først litt i tvil hva som var sylinder 1-2-3-4 men tror jeg fant ut at sylinder 1 er den nærmest drevet, og at fordelerlokkets første tenning er den nærmest drevet også. Har satt de 1-3-4-2 MOT uret (siden rotor går mot uret, noe jeg sjekket). Å starte motoren har inntill nå alltid vært enkelt som bare det, men etter en 5-6 minuters tur med litt fart, døde motoren ut. (den stoppet altså ikke plutselig, men turtallet gikk langsomt nedover (tross kontrollen på full gass), inntil den rett og slett stoppet. Etter dette skjedde virker det som noe forandret seg. Nå er det slik at den gjerne starter med litt kinning, den går langsomt opp mot 3000 rpm og så går den langsomt nedover igjen. Har åpnet forgasseren og sett på membranene. De var hele men så ganske "slitne" ut og "pløsete", Virket som de var blitt alt for store til å passe inn når jeg først hadde skrudd de opp. Det var litt sot i den ene, og ingen av de, var ikke akkurat rene innil. Syns forresten det var forferdelig vanskelig å få satt membran på plass riktig, fordi de virket nå altfor store. Noen flere forslag fra dere motorkyndige ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 1. sylinder er foran på motor. Nærmest vannpumpen Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Er det forgasser belgen du ikke får å passe? Disse bytter du når du først åpner opp... de koster vel 10,- på Biltema. Og kjøp inn reserve når du først kjøper. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Dette må da være en vandrehistorie? :) Hehe, det kan så godt være... visse ting man lærte som barn stiller man ikke spørsmål rundt :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Ser ut for at Biltema muligens har sluttet å føre denne belgen? Dog kan det bestilles både løse deler og rep.kit her: http://www.mossmotor...ndexID=28999#15 Belgen er nr. 15... og man bytter gjerne nåla samtidig (nr.10) Redigert 19.August.2012 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
freidur Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 OK, da er det vel bare å få tak i to nye membraner og montere de. Har prøvd opptil flere ganger å starte båten jevnlig med 3-4 timer mellomrom. Det samme skjer hver gang: det kinner, etter 10-15 sek starter den så smått (må gi full gass) så går den veldig langsomt opp til rundt 2500-3000 omdreininger, så dør den sakte ut, uansett om jeg gasser eller ikke. Takk for alle tipsene . . . Lyst til å prøve å få tak i disse membranene imorgen. Orker ikke å vente på å bestille de på nett. Kanskje noen har de på lager. Tvilsomt kanskje, men verdt et forsøk å forespørre rundt imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Merk deg innlegg #13 svar på innlegg #12 Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Og når du først er på Biltema, kjøp deg en kompresjonstester. (Skrues inn i stedet for tennpluggen, så den er enkel å bruke) Synes symptomene høres ut som dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
freidur Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 noen som vet hva kompresjonen skal være på en B20 ? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Mest mulig lik på alle sylindre :) Hvis det er stor forskjell på sylindrene så er det et varseltegn... er den ganske lik så tyder det på at det er ok Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
DieselDahl Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Ikke bruk bremsevæske i forgasseren, bruk ATF (automatgirolje) disse motorene har stiftetenning (med mindre fordeleren er byttet til stifteløs) og stifter må skiftes iblandt. Før du får magesår bør du sette inn nye stifter og ny kondensator. Kamvinkelen på stiftene må justeres når du bytter de men med nye stifter kan du oppnå nogenlunde grei justering bare ved å justere riktig stiftegap. Tenningen må selvfølgelig justeres og sjekk også at rotoren ikke har rustet fast men returnerer når du vrir den. Sjekk at fordelerlokket er rent og tørt og ikke er sprukket. Sjekk også at ikke choke-spjeldet er stengt på varm motor. Redigert 20.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Har kjørt bil med B20 i mange år. De vanligste problemene har vært: - Brent stift i fordeler (gåen kondensator) - Feil stiftåpning - Sprekk i fordelerlokk (nesten usynlig) - Defekt forgassermembran - Slitt kamaksel (vanlig B20 problem) - Gåen toppakning I Tora har jeg en marinisert B18. Den ble som ny, lettstartet og jevn på lav tomgang, da jeg monterte elktronisk fordeler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
freidur Svart 22.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Fikk testet kompresjonen igår, og den var vel slik den skal være rundt 12-13 på alle sylindre. Da er det vel ikke topp-pakningen som er gåen regner jeg med. Derimot virker det som om det er noe med tenningen og bensintilførsel. Vet at membranene er gåene, og har bestilt to nye som skal monteres. En annen, litt merkelig ting, er at kullstiften som sitter i en fjær øverst i fordelerlokket var helt brent og helt utslitt etter bare noen dager med litt kinning. Det var helt nytt for en uke siden ??!! Kan det være kondensatoren som er gåen ? Slik motoren fungerer nå, så kan jeg starte den så vidt, så går den langsomt opp (forutsatt at gassen er i bånn) til ca 3-4000 rpm, så dør den langsomt ut. Forgassereren lekker bensin etter at jeg skrudde opp og så på membranen. Den var helt pløsete og så ut til å ikke passe lenger, skal montere den idag. Bestilte 2 men fikk bare 1 membran :-( . men får den andre imorgen slik at jeg får montert de. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 En annen, litt merkelig ting, er at kullstiften som sitter i en fjær øverst i fordelerlokket var helt brent og helt utslitt etter bare noen dager med litt kinning. Det var helt nytt for en uke siden ??!! Kan det være kondensatoren som er gåen ? Ja, dette er typisk kondensatorfeil. Kondensatoren vil også kunne gi symptom ved at den kun går på tomgang. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.