Zitt Startet 16.August.2012 Del på Facebook Startet 16.August.2012 Utenpå pakken med våtservietter er det et symbol som viser at serviettene ikke skal kastes i toalettet. Det kan sikkert ha forskjellige grunner, og det er sikkert ikke lurt å gjøre det i båten. Såvidt jeg kan forstå løser de seg ikke opp i vann, og er det slik at de rett og slett kan tette systemet. Når de blir spylt ut i sjøen ligger de antagelig å flyter rundt, og synker de med tiden ligger de vel som et hvitt teppe på havbunnen. Hva gjør du og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Kaster ikke noe annet enn det kroppen produserer i båttoalettet. Praktiserer "gresk" løsning, der toalettpapir går i egen pose i bøtte. Helt grei løsning, svært forebyggende når det gjelder uhumske sedimenter i tank osv. Og: dette gjør jeg bevisst, selv om vi har elektrisk kvern i toalettet. Finfordelt biomasse som dumpes et par mil fra land ved behov er resultatet. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Tom Rør Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Hvis man kaster våtservietter i toalettet, bør man fratas retten til å bruke det. I båten er det som å be om trøbbel, da det garantert vil tette rør/slanger. Hvis man har kverndo, vil det ikke en gang rekke å komme inn i rør/slange, da det vil sette seg i kniven. Å kaste de i toalettet hjemme, er like dust som å kaste bind/ob i toalettet. Det vil før eller siden bli en kloakkstopp. Selv om det ikke nødvendigvis skjer på innlegget til ens eget hus, vil det kunne bli trøbbel lenger ut på anlegget. Har sett og erfart det gjennom jobb, og det er aldri noe kosejobb. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Spør han som heiv ein våtserviett i dassen ombord i min båt om dette. Sa på forhånd at den som tetter dassen må demontere og fikse. Dette var da godt dagen derpå, og våtservietten havna oppi etter kebabmagen var tømt. Kjekt å ver fyllasjuk og demontere dass! Heretter får alle som skal overnatte hos meg beskjed om at ingenting uten om det som kjem fra kroppen og lettoppløylig dasspapir skal i skåla. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
tom-ass Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Har måtte demontert dass pga våtservietter. Etter det ble det montert søppelkasse i toaletteommet. Man lærer av sine feil. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Frode S Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 ... Heretter får alle som skal overnatte hos meg beskjed om at ingenting uten om det som kjem fra kroppen og lettoppløylig dasspapir skal i skåla. Dette er standard prosedyre hos oss også. I tillegg ligger det en rull med slike sorte "hundeposer" på toalettet slik at våtservietter, bind og annet er lett å putte i en pose, knytte igjen og kaste i søpla. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Kvernedoene har ingen problemer med dopapir så lenge det dreier seg om ny-fiber (ikke resirkulert) evt raskoppløselig som båtbutikkene selger. Egen pose til dopapiret seg jeg derfor på som helt overflødig. Ut over dette har ingen fremmedlegemer noe i en båtdo å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Sa på forhånd at den som tetter dassen må demontere og fikse. Dette er en policy jeg også burde ha innført tidligere; en gjest fant det for godt å først mate krabbene via toalettet, for så å vaske over hele badet med våtservietter. Lite har plugget noe rør så effektivt (lot seg ikke stake opp, var bare å bytte hele slangen), få ting ødelegger stemningen en rolig sommerkveld som ymse kroppsvæsker som plutselig kommer i retur når en forsøker å pumpe ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Ordre hos oss er at den som sørger for å tette dassen får selv fikse problemet. Kun naturlig kropslig avfall og hvitt dopapir som går ned der. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 I min båt er det samme regel, men i tillegg har jeg to klare pålegg. 1. - Hold dere ombord under veis og DUKK. 2. - SITT å piss uansett kjønn, det er jeg som vasker. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
VannTro Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Absolutt ikke non-wowen duker i toalettet nei ! For øvrig har jeg vært borti de som ikke vil ha papiret i dass og bruker pose, blant annet på ei hytte jeg var. Du verden så utrolig kvalmt ! Bare slått av bildet Lars tok nedi septiktanken for en stund siden...... Redigert 16.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Captain Chaos Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Her er det kun ferdig fordøyde stoffer og usirkulert dasspapir som er tillatt. Skal du spy så er det over ripa... I tillegg praktiserer vi RSL's punkt 2. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Zitt Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jeg kan ikke på noen måte garantere for at det ikke vil oppstå problemer av denne karakter i vår båt. Ser nå viktigheten av å etablere rutiner. Hvor vil eventuelle problemene avsløre seg om de kommer? Vil det bli tett mellom toalettet og septiktank, eller mellom septiktank og ut? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Det kan bli tett begge nevnte steder pluss i pumpen i selve dassen og pumpen ut fra tanken. Like utrivelig å ordne opp i uansett. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Har vært ombord i en båt i oslo og staket slangen fra el. toalettet to ganger på en uke. Fyren som disponerer båten hadde ikke vett til å skylle ned med nok vann etter toalettbesøket. Slangen tettet seg der ca. en mtr. fra potta. Tar betalt, men det er ikke akkurat drømmejobben Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Kan bare bekrefte at våtservietter setter seg fast i kniven i dassen. Fikk dette problemet selv i sommer og måtte demontere hele kverna før jeg fikk tak i dritten. Her i båten blir det også praktisert at den som sørger for å tette skåla skal f... meg få ta ut igjen dritten. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Og mitt svar til trådstarter: NEI! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
avmønstret5 Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Etter noen år på langtur har en lært av guffene toalettjobber att alt papir skal ned i en boks med plastpose og tett lokk. Dette går helt utmerket, praktiseres også av unge barnebarn helt perfekt, og alle toaproblemer er historie. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Tror jeg hadde tatt en "møkkajobb" ved behov i stedet for å lagre avføring i en varm boks inne i båten, men det er meg da....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Såvidt jeg kan forstå løser de seg ikke opp i vann, . Hva gjør du og hvorfor? Av papir er det KUNNn toalettpapir av 100% Nyfiber som skal i toalettet ombord, her driter jeg i om det går med et pat trær Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Av papir er det KUNNn toalettpapir av 100% Nyfiber som skal i toalettet ombord, her driter jeg i om det går med et pat trær Jeg har brukt det aller billigste resirkulerte papiret fra rema1000 i 5 år nå uten at det har medført problemer. Det papiret sitter så dårlig sammen at faren for at fingrene går igjennom papiret og treffer hud, er langt større enn at det plugger slanger og tank. Viktig å bruke nok vann og minst mulig papir selvfølgelig, men det er bare papirgrums som kommer ut ved tømming av tanken om båten har vært i litt sjøgang etter siste besøk. Om det oppfører seg annerledes i dasser med kvern, aner jeg ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Careka Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Kun det som går igjennom kroppen skal i skåla. papir og andre uhumskheter har intet i skåla å gjøre. ------ Vi har aldrig hatt problemer med tette slanger osv. vi har små plastposer hvor papir + annet blir lagt oppi, og disse går i søppla på land. Redigert 17.August.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Framtia Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Bruker man egnet dasspapir og passer på at tømmekranen til en frittfalltank alltid står stengt (!), er det svært liten sannsynlighet for at papiret vil utgjøre et problem. Derimot om tømmingen står åpen vil det flytende renne ut raskere enn det faste, og med fare for at det tetter seg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Skifter man slangen mellom toalett og tank med faste intervall så er mye gjort, da er det lite urinstein papiret kan henge fast i........møkka-papir skal ikke oppbevares i varmen der folk vasker seg uansett hvor tett dunken er. Snakker av erfaring da treåringen brukte bleie frem til i sommer ! DET var det godt å bli kvitt...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Alt dette drittpratet, minte meg på at det var på tide med en edikk runde igjen. Ombord går kun kroppslige vesker og uresirkulert toalettpair i toalettet. Var en kvinnelig gjest som kastet noe tørkepapir i toalettet for noen år siden, ingen sucsess. Redigert 17.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.