Jump to content

Ny i båtlivet - Draco med Volvo Penta

LoKi79

Recommended Posts

Da var endelig livssituasjonen kommet til innhopp i båtlivet, og vi ønsker å begynne med en Daycruiser. Vi har satt et tak på 50.000 kr, og jeg har falt fullt og helt for Draco Suntop.

Jeg har dog litt motforestillinger mot innenbords motor, da jeg ser for meg at disse er kjipe å skru på, men samtidig så er det god plass i Dracoen og motoren blir omtalt som "skuddsikker" og "billig å fikse".

Er det mye hold i dette, eller sitter folk med andre erfaringer?

Jeg har skrudd en del på bil, men samtidig ikke på gamle gasser-motorer, så jeg er redd jeg egentlig ikke vet hva jeg går til.

Båten skal brukes som fritidsbåt, og Dracoen dekker våre behov for plass. Er det andre båter i samme prisklasse jeg bør ta i betraktning, eller er Draco i toppen av "value for money" segmentet?

Draco er gode båter av norsk kvalitet og de har veldig bra og sjødyktige skrog. Jeg kjøpte min Draco 1700 topless for 2 år siden som et oppussingsobjekt med mercruisermotor. Endte til slutt opp med å kjøpe og overhale en gammel volvomotor, og for min del skal jeg aldri tilbake til mercruiser igjen. Mye av delene til de gamle bensinmotorene til volvo kan du kjøpe på biltema eller hente på høggern fra f.eks en volvo 740. Det er også generelt mer kjente motorer i det europeiske markedet, så det er mye større deletilgang og flere folk med kunnskap om motorene.

Jeg hadde ikke nølt med å velge draco i den prisklassen, så lenge du finner en som er nogenlunde vedlikeholdt, og kanskje tar med deg en som har litt peiling på motor om du ikke har det selv, så du får hørt etter ulyder etc. Volvo er jo kjent for å være av nærmest skuddsikker kvalitet, men det forutsetter jevnlig vedlikehold som med alt annet;)

Ta en titt på prosjekttråden min som det ligger link til i signaturen min:) den vil du kanskje finne interessant hvis du liker draco;)

Lykke til og velkommen inn i båtlivet og på baatplassen!:)

Og forresten! Gamle gassermotorer er vel noe av det letteste av motorer å skru på. Ledningsnettet på min AQ151a består av 7 ledninger!;) om du har skrudd en del på bilmotor før og har litt logisk innsikt i hvordan en motor fungerer, så fikser du dette lett!:)

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)

Glimrende, slike prosjekter er flott å kunne se over når jeg er på tur inn i livet selv. Jeg hadde ikke interesse for bil før jeg kjøpte en MX5, og nå har jeg brukt mer tid i garasjen enn bak rattet fordi jeg modifiserer alt jeg kan.

Å skru er gøy når man lærer mens man gjør det :)

Jeg drar til Moss i dag og ser på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36578113

1990 1900 Suntop (det kjipe er at de fleste havner har 18" som skille på stor/liten båt) til 69 lapper med nesten ny henger er nesten for godt til å være sant.

Dette var egentlig den bekreftelsen jeg trengte på at dette er en type båt jeg vil ha, og som vil passe godt for oss med 2-4 voksne og 1-2 barn på tur på Øyeren.

Så da er det vel bare å børste støvet av tilhengerfestet og komme seg til Moss!

1900 ST er vel i bunn og grunn en 1800 med badeplatform. Uansett, båter med tidløst, klassisk design.

En ting å være klar over med disse gamle bensinmotorene er at mange er saltvannskjølt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

De fleste eldre volvo penta har ferskvannskjøling. Ihvertfall Aq140, Aq145, Aq151a/b/c og Aq171. Den røde tanken foran på motoren er kjølevæsketanken;) men ja, styr unna gamle saltvannskjølte motorer hvis du skulle komme over det. Mercruiser har en del saltvannskjølte motorer.

Redigert av tomzern (see edit history)

Ja, jeg fikk klinkende klar beskjed av en venn om å spørre om det var lukket system og varmeveksler. Å kjøre saltvann gjennom en motor lyder galematias ut for meg..

Det vil ikke spille så stor rolle for fremtiden for meg, siden den blir liggende på Øyeren, men de fleste har jo gått i saltvann tidligere og vil være påvirket av det.

Sitter med sommerfugler i magen nå, og vil egentlig bare stikke til Moss. Selv om man elsker jobben sin, så er det ikke alltid det beste stedet å tilbringe en dag. :)

Hehe, skal holde dere oppdatert. Kjenner jeg meg selv rett, så ender jeg vel opp med en prosjekttråd og en vinter full av aktivitet.

Jeg trenger forresten tips til opplagsmuligheter til fornuftig pris i Akershus/Romerike/Rælingen. Monic Yachting skal ha grisepris, så det utgår med høye kneløft (130,- pr fot ute og 260,- pr fot inne). Siden jeg ikke har kommet meg inn i en båtforening før vinteren treffer oss, så står jeg på bar bakke med båten. Jeg har ikke plass til opplag på egen eiendom.

Ja, jeg har ikke så mye å måle opp mot der, men utendørs pris er høy når man måler den mot medlemspris i båtforeningene rundt Lillestrøm.

Det ligger på 1000-2500,- pr år inkl plass i brygge og vinteropplag. Da er 2470,- for utendørs opplag et dårlig tilbud.

Dette er rundt en innsjø, så prisene forventer jeg også er lavere enn i Oslofjorden :)

Fantastisk! Råflott båt som jeg er sikker på at du og familien blir kjempefornøyd med :wink: Gratulerer så mye!

Du får si ifra hvis du får motorproblemer! Har jo akkurat overhalt min AQ151, så kan en del om motoren og drevet :smiley:

Mvh Tomzern

Du blir nok den første jeg kommer til, ja. :P

Eksosmanifolden er ikke en anelse rusta engang, så jeg tar det som et godt tegn. Motorrommet var overraskende strøkent, og jeg ble nesten litt paff. Sitteputene i sofaen er det verre med, så jeg trenger vel først og fremst en skredder. :)

Gratulerer med flott båt :)

Når det gjelder Volvo motoren så er dette driftsikre motorer. Det er vel stort sett kun ett problem som har gått igjen på Volvo Penta.

Motoren heller litt, noe som medfører at stempel/sylinder 1 får litt dårligere oljesmøring da oljen renner bakover. Så vær nøye på å holde oljenivået på max-nivået :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Gratulere med en båt du sikkert kan få mye glede av.

Dog tror jeg du bør være realistisk å innse at dette er båt for viderekomne, med visse tekniske utfordringer i forhold til en ny daycruiser med påhenger. Som kjent er f.eks. vinterkonservering vanskeligere å gjøre selv og dyrere å ta på verksted i forhold til båt med påhenger.

Den typiske idiotsikre nybegynner-båt er nye skjærgårdsjeepr eller cabincruisere på ca 5 meter som du kan få fra ca 200,000 med 60hk påhenger.

Dracoer derimot krever litt teknsik insikt og pågangsmot.

Her på forumet er det mange båtrenoveringsprosjekt-debatttråder og det tar gjerne lang tid og mye penger å komme i mål.

Hvis du ikke er veldig glad i å mekke ville jeg priortert timer på fjorden framfor båtpussetimer og heller godtatt noen slitne sitteputer i sofaen. En slik båt blir aldri 100 % ny uansett.

Bare motoren går som en klokke er du klar for sjølivet..selv om interiøret er litt slitt.

Tørr ikke erte på meg Draco-entusiatene her i forumet, for det er jo absolutt en klassisk båt med sjarm.

Men som sagt er det etter min mening slett ingen nybegynnerbåt rent teknisk og selv om ingangsbiletten til båtlivet er lav må du holde litt hoderegning på hva båten har i årskostnader til ymse renoverings og vedlikeholdskostnader.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Må legge til at å bruke en ny påhenger er nesten som å bruke en støvsuger.....det gjelder bare å finne påknappen og altså perfekt for nybegynnere. Etter hvert får man nyttige erfaringer med egen påhenger og det er lett å lære å ta vinterkonservering selv, men i prinsippet skal det ikke være nødvendig å ta av dekselet på en påhenger. Hvis tau i propellen eller hvis propllen kommer borti bunnen er det greiet med påhenger å kunne heise propellen helt opp a sjøen for inspeksjon med det samme. Med andre ord er ikke Dracoens innebygde motor og drev ikke det nybegynnere vanligvis bør starte med.

Det er vel mer naturlig å gå løs på innendørsmotor hvis man etter en å fått erfaring med problemfrie påhengere ønsker å skifte til større bår hvor dieselmotor kan være nytttig eller hvis man etter en prblemfri påhengerbåt våger å gå løs på et restaureringsobjekt.

Men for all del....hvis du liker å sette deg inn i de tekniske sidene ved båten (og en evemtuell frue/samboer er fornøyd og også liker å kjøre båten alene) kan det blli happy ending på dette båtprosjektet selv om du er ny i båtlivet,

Når enkelte venner snakker om at de er lei båt og båtliv skyldes det gjerne at de har feil båt....og da er det gjerne enten at de har for liten jolle uten solseng ombord slik at de ikke kan kose seg ombord og like ofte at de har ganske store men slitne båter med innebyggde motorer som fruene og ungdommene i huset aldri lærer seg å bruke og hvor ymse tekniske problemer (utfordringer) dukker opp ganske ofte. Ellers har jeg vel hørt litt sukking om høyt bensinforbruk på innebygde bensinmotorene i forhold til 4 takt påhengere, (men jeg er usikker på denne aktuelle Dracoen går på bensin eller diesel.)

Ellers vil vl mange si at du med Draco har en ekte kvalitetsbåt med gammel luksus sammenlignet med de billigste nye plast-skjærgårdjeepene og daycruiserne i 5 metersklassen som du får fra i underkant av 200 000 med påhenger.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Forstår bekymringene, Oslofjord. Jeg er også klar over at verden er en helt annen med innenbords, og jeg er glad du tar opp dette, så jeg ser at det er hold i tankene mine.

Vedrørende fruen og båtliv, så trenger hun først og fremst å ta båtførerprøven, så jeg har mine tvil om at hun kommer til å ta baljen på sjøen alene. Bare så DET er avklart :P

Skal bruke tiden frem til sesongslutt på å sette meg inn i hva jeg må gjøre for å klargjøre båten for vinteropplag, så får jeg heller komme tilbake og syte og be om hjelp om jeg ser at jeg stagnerer.

Jeg startet med en original Mazda MX-5, som bare skulle brukes til kos og cabbing. Hadde null erfaring og interesse for å skru bil, og ville bare ha en praktisk sommercruiser som jeg kunne ligge brei med på vinteren.

Den blir nå vinterlagret, fordi den er totalt ombygget og trimmet til banebruk. Og jeg har gjort alt selv, bare med assistanse fra folk som har peiling. Learn by doing! :)

Så jeg regner med at dette kommer til å gå samme vei, starter med vedlikehold og kos, og ender opp med å bli fullblods båtentusiast som bruker tid og penger på en hobby jeg elsker!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...