kallagtunet Startet 16.August.2012 Link til dette innlegget Startet 16.August.2012 Ref erfaringene fra de som har kjøpt båt med heftelser av Johs Lunde og andre som har opplevd konkurser fra leverandører og ikke fått levert varer en har betalt…. Hvordan bør en som kjøper gå fram ved kjøp av ny båt for å sikre seg at denne leveres og da fri for heftelser og andre eventuelle problemer. Jeg forstår at det er forskjeller i forhold til størrelse av båt og registering i skipsregisteret. Det hadde vært fint hvis en kan få oppskrifter for både båter som er kan registreres og båter som typisk ikke er det dvs under 7 meter er et vel? Jeg tenker på hva skal en sjekke? Hva skal en eventuelt godta eller ikke av eventuelle forskuddsbetalinger? Hvordan går en det praktisk bed betaling på dagen når båten skal leveres (bankremisse levert i hånd ved overtakelse, overføring i direkte i bank, etc). (Når jeg har kjøpt bil så har jeg faktisk de siste gangene betalt etter at nøkkel er mottatt i egen nettbank men jeg har en mistanke om at det ikke er vanlig båtbransjen. Oppskrifter her er relevant for de (få) som skal kjøpe båt i dagens marked der jeg vil tro at også mange forhandlere sliter økonomisk… Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Når jeg kjøpte ny båt av forhandler fikk jeg faktura og overførte via nettbank der og da. Det samme med siste bilkjøp fra forhandler. Alternativt bankremisse fra egen bank, viktig å krysse denne. Forskudd er vel ikke vanlig med mindre det er spesialproduksjon og da ville jeg spurt banken om råd mht. sperret konto eller bankgaranti. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Hvis båten er for liten til å registreres i skipsregistret så har den vel ikke heftelser, og hvis den er stor nok så vil den heller ikke ha heftelser hvis båten ikke er å finne i registret, eller den er registrert uten heftelser. Forskudd vet jeg ikke om jeg hadde betalt. Hvis du betaler 10%, får du da 10% av båten utlevert først? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Hvis båten er for liten til å registreres i skipsregistret så har den vel ikke heftelser, og hvis den er stor nok så vil den heller ikke ha heftelser hvis båten ikke er å finne i registret, eller den er registrert uten heftelser.Forskudd vet jeg ikke om jeg hadde betalt. Hvis du betaler 10%, får du da 10% av båten utlevert først? I Skibsregisteret NOR er det vel frivillig under 7 meter. Dvs at en må uansett sjekke de at det ikke er heftelser? Hva av info må en h for å sjekke VIN nummer. Hvor kjapt går dette? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Når jeg kjøpte ny båt av forhandler fikk jeg faktura og overførte via nettbank der og da. Det samme med siste bilkjøp fra forhandler. Alternativt bankremisse fra egen bank, viktig å krysse denne. Forskudd er vel ikke vanlig med mindre det er spesialproduksjon og da ville jeg spurt banken om råd mht. sperret konto eller bankgaranti. Nettbank er og da høres jo smidig ut. Fler som har gjort dette? Bankremisse er jo sikkert, men krever jo litt forberedelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Siste båt jeg kjøpte fra forhandler (under 7 meter) betalte jeg via nettbank der og da og lånte PC'n hos forhandler. Dro deretter avgårde med båten og alt i orden. Rent teknisk kunne jeg ha stoppet rundt første sving og kanselert denne betalingen, men forhandler stolte vel på meg da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kalle74 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 For større båter der produsent krever forskudd før båten bygges så bør du kreve en skriftelig bankgaranti. https://www.dnb.no/bedrift/finansiering/bankgaranti.html Hvis bedriften ikke kan levere en slik garanti så er det vel stor sansynlighet for at de ikke har helt orden på økonomien. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
kallagtunet Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Gode tips på det praktiske med betaling. Men hvordan sikrer man seg at det ikke er heftelser på båten, dvs at forhander har belånt den og en kan ende opp som de ueldige Lunde kundene? Hvordan sikrer en seg mot at forhandler etter at den er solgt ikke tar ut pant som belånes (som vel var tilfellet for enkelte i Lunde saken?) Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Hvis forhandler har belånt båten er den registrert i Skipsregisteret. Det kan du sjekke selv via nettet. Du må ha inn i kontrakten at forhandler avreistrerer båten og få kopi av forhandlers melding om avregistrering. Deretter sjekker du på Skipsregisteret igjen hvor det fremkommer at forhandler hat sendt melding om avregistrering. Værre er det ikke. Å betale et forskudd er helt vanlig ved bestilling av ny båt. F.eks. 15% ved kontraktsignering. Forhandler må jo ha en viss sikkerhet for at du som kunde er bundet opp av kjøpet. Redigert 17.August.2012 av Union (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Noen som vet om det finnes kontraktsformular for kjøp av bruktbåter fra forhandler på nettet? Eventuelt noen som har et slikt som har kjøpt bruktbåt fra forhandler selv. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Jeg kjøpte fra Grimstad bådsenter.. Tror de hadde kontrakt klar da jeg kom. Alt var på stell.. 1 års garanti. Fikk nye Sony høytalere som slutta å spille uten problemer... Virket seriøse:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
olpi Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ok, men tenkte bare lese gjennom hvilke betingelser som er vanlige å benytte ved slike bruktsalg fra forhandler, også mht kjøpslovens bestemmelser. Rett og slett om det er utarbeidet noe std kontrakt slik som f.eks Forbrukerrådet har for kjøp mellom private. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.