Petter-s Startet 16.August.2012 Del på Facebook Startet 16.August.2012 Hei. Skal bytte belg på mitt Volvo Penta 100B drev. Har løsnet det, og prøvd å dra akslingen ut, men får det ikke til. Er det ikke slik det gjøres på dette drevet ? Eller sitter det bare fast ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Petter-s Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Den er ombygd, men bør ikke ha noe å si. Har stått en B20 i orginalt på dette drevet. Er bare laget en overgang til clutchhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Grunnen til at jeg spurte er at jeg fant ikke drevet på Marinepartsexpress, hvis man søker på motoren så finner man explodet view av drevet. Generellt så sitter knuten på en spline på akslingen fra motoren og skal bare være og trekke rett av, hvis det ikke ble brukt grease forrige gang dette ble montert sammen så kan det jo selvfølgelig ha satt deg fast. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Petter-s Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Ja vil tro det har satt seg fast, skal prøve å få satt en stropp i det å stroppe det av, med mindre noen kan si meg at det ikke bare skal dras ut. Båten har vært under vann så det er stor sjangs for at det har satt seg + det var vann i oljen... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Varme hjelper. http://www.clasohlson.com/no/Blandingsgassbrenner/Pr408244000 En slik kan gjøre underverker. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Petter-s Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 jo. men hvor skal jeg varme den opp ? Er vell i svinghjulet akslingen sitter fast. For jeg skal vel dra ut hele akslingen derfra ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Dersom du har løsnet drevet fra festene så sitter det nok bare i splines i aksel fra drevet og i aksel som sitter i svinghulskåpen. Du har selvfølgelig løsnet tilten og vaieren osv. Prøv å bygg ut fra akterspeilet med noe treverk og bruk to kiler til å kile drevet ut, rykk litt frem og tilbake underveis så kommer det nok. Eventuelt kan du løse ut tilten for så å løfte drevet opp og slå det mot noe treverk som er lagt mellom akterspeilet og drevet under transomfestet, litt brutalt men virker som regel. Går det ikke av må du kappe akselen (been there). Se om det sitter noen slags låsing der akslene møtes, jeg mener å huske at det skal være å dra rett ut, men det er maaaaange år siden jeg så et slikt drev sist. Se tegning nederst og lenke til VP. På den andre siden er dette omtrent det første VP drevet som kom (rett etter AQ80), og er vel snart et halvt århundre gammelt, men hvis alt virker så er det selvfølgelig ikke nødvendig å skifte det ut. Det står nå også på Volvo Penta at belgen ikke lenger er tilgjengelig, men jeg regner med du har fått tak i den andre steder ? Redigert 16.August.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Petter-s Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jeg får prøve noen av tipsene imorgen. Å satse på jeg får det av :-) Har fått tak i ny belg hos båtsenteret i haugesund, siste de hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Husk å slå boltene som holder drevet helt ut. Så løfter du dreve opp og ned samtidig som du drar dreve ut. Kan være rust dersom drevet er fullt av vann.men egentlig skal det gli rett ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 jo. men hvor skal jeg varme den opp ? Er vell i svinghjulet akslingen sitter fast. For jeg skal vel dra ut hele akslingen derfra ? Nei, det er ikke på svinghjulet akslingen skal løsne, det er krysset som skal løsne. Hvis du ser på tegningen som Adeneo har lagt ved så skal det løsne der som belgen er. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Petter-s Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 åja så det er i krysset den skal løsne ja. var en kar som sa til meg at hele akslingen skulle ut. da skal jeg prøve å varme opp etter jeg har prøvd å spraye noe rustløser og greier på. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 På Mercruiser så kommer hele akslingen ut, ikke på Volvo. Lykke til, håper det løser seg Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Petter-s Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 Jekk fikk bytta belg, men fikk ikke løsnet leddet.. løsningen ble å skru ut umbracoene inni bak hvor leddet/krysset er skrudd. Var trangt men det gikk etter litt knoting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.