Jump to content

Volvo Penta 100B , bytte belg

Petter-s

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spurte er at jeg fant ikke drevet på Marinepartsexpress, hvis man søker på motoren så finner man explodet view av drevet.

Generellt så sitter knuten på en spline på akslingen fra motoren og skal bare være og trekke rett av, hvis det ikke ble brukt grease forrige gang

dette ble montert sammen så kan det jo selvfølgelig ha satt deg fast.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Dersom du har løsnet drevet fra festene så sitter det nok bare i splines i aksel fra drevet og i aksel som sitter i svinghulskåpen. Du har selvfølgelig løsnet tilten og vaieren osv.

Prøv å bygg ut fra akterspeilet med noe treverk og bruk to kiler til å kile drevet ut, rykk litt frem og tilbake underveis så kommer det nok.

Eventuelt kan du løse ut tilten for så å løfte drevet opp og slå det mot noe treverk som er lagt mellom akterspeilet og drevet under transomfestet, litt brutalt men virker som regel.

Går det ikke av må du kappe akselen (been there).

Se om det sitter noen slags låsing der akslene møtes, jeg mener å huske at det skal være å dra rett ut, men det er maaaaange år siden jeg så et slikt drev sist. Se tegning nederst og lenke til VP.

På den andre siden er dette omtrent det første VP drevet som kom (rett etter AQ80), og er vel snart et halvt århundre gammelt, men hvis alt virker så er det selvfølgelig ikke nødvendig å skifte det ut.

Det står nå også på Volvo Penta at belgen ikke lenger er tilgjengelig, men jeg regner med du har fått tak i den andre steder ?

3374.jpg

aq100b.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)

jo. men hvor skal jeg varme den opp ? Er vell i svinghjulet akslingen sitter fast. For jeg skal vel dra ut hele akslingen derfra ?

Nei, det er ikke på svinghjulet akslingen skal løsne, det er krysset som skal løsne. Hvis du ser på tegningen som Adeneo har lagt ved så skal det løsne der som belgen er.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...