Ibiza 1 Startet 17.August.2012 Link til dette innlegget Startet 17.August.2012 Etter 5 år er det på tide å skifte registerreim. Er det en grei jobb å gjøre selv på en Mercruiser 1.7 turbodiesel? Kreves det noe spesialverktøy? Noen her som har gjort dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Når jeg hadde Mercruiser så var manualen veldig god. Mener det sto godt forklart der? Meget imponert hvis du trør til her selv! Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 På dette punktet er manualen skremmende lang - med mange punkter også etter at reima er av, trenger derfor innspill før jeg griper fastnøklene fatt.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Hos meg er i alle fall alltid skifte av registerreim GDS jobb. Men jeg har aldri skiftet på en Mercruiser 1,7 da, så jeg ville nok ha lest gjennom manualen først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ibiza 1 Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Jepp - manualen er lest, men det hadde likevel vært greit å høre fra noen som har gjort det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Dette gjorde jeg selv på min 1.7 for bare noen uker siden. Ikke noe problem. Følg boka så går det fint. Bytt strammehjulet samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Takk for svar. Gjorde du alle punktene i manualen - også punktene 14-23? Er det punktene for å skifte strammehjulet? Og er TDC alignment bolt noe mercruiser spesifikk eller brukte du bare en M6 og en M8 bolt (og hvor lange var de)? Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Nå har jeg ikke manualen foran meg så jeg husker ikke helt hva som står på de punktene. På min motor er det den nye typen strammer, veldig grei å bytte. Boltene jeg brukte var vel bare noen standard m8 bolter jeg hadde liggende. Lengde er ikke så viktig så lenge du får skrudd den ett stykke inn i blokka. Du burde også bytte ledehjulet når du først har det oppe. Pass på at du får all slakken på reima på det lengste strekket der strammehjulet sitter, du vil ikke bomme med en tann eller to her. Du ser mye enklere hvordan dette er bare du får av dekslene. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Takk igjen - ingen grunn til å ikke prøve da, får se om jeg venter til båten er tatt opp til høsten så er det ikke så krise om jeg støter på noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Hva tid skiftet "strammehjulet" til ny type? Jeg har en 1.7 fra 2001. Har jeg nytt eller gammel type? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jens_P Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 I følge det jeg fikk oppgitt hos Eurofritid så er det ikke noe system på dette. De to typene strammehjul er brukt om hverandre og verken årsmodell eller motornr. kan brukes til å identifisere hvilken type som er brukt. Dekslet må tas av for å se hvilken type som sitter der. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
theppan07 Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Dette er en helt grei GDS jobb. Gjorde det selv i går på min båt. 1. Løsne så vidt skrueboltene på remskiven til vannpumpe og veivaksel 2. Bruk stort skrujern eller brekkjern og press strammehjulet for drivremmen innover og ta av drivremmen. 3. Skru ut skruene til begge remskivene og bank med plasthammer eller stor trekloss til remskivene løsner/faller av (de kan sitte fast i lakk/rust på baksiden) 4. Skru ut alle skruene til registerreimdekslene og det trekantede motordekselet av metall. (Metalldekselet sitter UNDER plastdekselet =feil beskrevet i manualen). løsne alle 3 dekslene og ta de av. 5. Drei veivakselen rundt til tannhjul til kamaksel + innsprøytningspumpe matcher. og skru inn 6 og 8 mm bolt (helt vanlig bolt 3-4 cm lang gåt fint). 6. Bruk sprittusj og lag kontrollmerker mellom tenner og gods og tenner mot tener mellom tannhjulene for ekstra kontroll. 5. På min motor (2006) er strammehjulet til registerrem festet med EN bolt. Bruk en 6-kant nøkkel eller en skrue i hullet for 6-kant nøkkel og bress strammehjulet tilbake og ta av reg.remmen. 6. Skift register reim. Husk å stramme reg. reimen slik at den passer ned i alle tannhjul og tre rundt strammehjulet til sist samtidig som strammehjulet presses tilbake 7. Jeg byttet ikke strammehulet. Fikk beskjed om at det er helt unødvending. Det er jeg enig i. Reg reim byttes pga alder ikke slitasje. tenk på hvor mye lenger en reg reim i bil går. 8. Monter deksler og remskiver i motsatt rekkefølge (Jeg benyttet momentnøkkel) 9. Bruk stort skrujern (Jeg benyttet brekkjern) og press strammehjul for drivrem innover slik at drivremm kan settes på. Tidsforbruk: 2, 5 timer totalt med pause! Kost: kr. 1100 for regreim. Lykke til Redigert 24.September.2012 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 30.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Da var det gjort. Grei skuring og motoren startet og gikk fint etterpå så da så. Eneste jeg gjorde forskjellig fra oppskriften over var at jeg brukte pipenøkkel for å dreie strammehjulet på drivrreim istedenfor brekkjern - og så skiftet jeg strammehjulet på registerreimen. Sikkert ikke nødvendig men var allerede innkjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 (redigert) Da har jeg gjort jobben også. Som theppan07 tok jeg meg god tid, og da var det gjort på 2,5 timer. En som har gjort det før bør kunne gjøre det på ca. en time. I steded for skrujern eller brekkjern til å vri på strammer for drivrem til dynamo og vannpumpe, sett en pipe på sentermutteren på selve strammehjulet. Selv sjekket jeg starmming på reg.rem før demontering ved å trykke inn med finger og sette blyantmerke på deksel bak rem. Grei referanse for stramming når ny rem er på. Festet strammethjulet så mye at det beveget seg fritt, men ikke hadde klaring til motorblokk. Dreiet deretter motor 2 runder rundt før jeg strammet festebolten til strammehjulet. Sjekket remstramming mot merket jeg laget tidligere, og så at ny rem er noe starmmere enn gammel. Antagelig fordi jeg monterte nytt strammehjul. Mulig at remmen også strekker seg litt etter hvert. Sett på pipe og skralle eller fastnøkkel her når drivrem skal tas av: Sånn ser strammehjul av "ny" type ut med med løsnet festebolt. Skrue som låser hjulet for innsprøytningspumpe ses tydelig. Her er blyantmerkene jeg laget for å ha kontroll på stramming: Liten tanke rundt han som fikk hvarert regrem av verksted. Mener det var snakk om en feilplasert bolt, uten at jeg vet at det er dette som skjedde. Hullet jeg har avmerket er gjennomgående. Skrues det en bolt gjennom dette hullet, så treffer den reg.remmen!!!! Redigert 9.Juni.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Omega123 Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hei Tenkte eg skulle skru opp og sjekke om der var stramme hjul på min 2005 modell mercruser og bestille ny reg reim, men eg får ikkje av det store reimhjulet!! Det eg lurer på er om skruen i midten har noen funksjon ? har selvsagt skrudd ut dei 4 skruene ,men hadde ikkje lyst å bryte i mellom dekselene å hjulet..regner med det står på en kjile, noken som har et godt råd.? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Er de fire små som skal holder remhjulet. Hos meg så satt det løst og kunne tas av for hånd. Sitter en styretapp ved "tenningsmerket". Er synlig på øverste bildet i innlegget over. Noen forsiktige slag med en gummiklubbe eller trekloss mot ytterkanten bør få det til å løsne. Redigert 29.Desember.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arild04 Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 (redigert) Ibiza 1 skrev On 18.8.2012 at 19.28: Takk for svar. Gjorde du alle punktene i manualen - også punktene 14-23? Er det punktene for å skifte strammehjulet? Og er TDC alignment bolt noe mercruiser spesifikk eller brukte du bare en M6 og en M8 bolt (og hvor lange var de)? Motor runder 12 år og det er tid for andre skifte av registerreim. Første gangs skifte ble gjort på verksted, men ser at mange her på båtplassen synes det går greitt å skifte selv.. Har fått fatt i Mercruiser sin manual for skifte av reg reim (ligger tilgjengelig på Eurofritid sine sider) og stusser på det samme som Ibiza 1. Punktene 14 -23 ser for meg ut å omhandie full demontering av registeret f.eks i forbindelse med inspeksjon/skifte av tetningsringer. Dette nevnes ikke i manualen og er noe jeg gjetter meg til. Evt tar jeg feil og hele registeret skal i prinsippet rigges ned og monteres på ny ifm skifte av reim. Kan ikke helt skjønne det heller. Hvorfor det ? Noen som vet og kan avklare ? Redigert 11.Mai.2017 av Arild04 Lesbarhet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 (redigert) @Ibiza 1 @Jens_P @theppan07 Hei, bytter dere vannpumpe samtidig med reg.reim? Min motor er nå 13 år gammel med original vannpumpe. Burde jeg da bytte denne samtidig? Redigert 26.September.2020 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.September.2020 Link til dette innlegget Svart 26.September.2020 Har ikke byttet vannpumpe. Kommer ikke til å bytte før det blir problemer i form av lekkasje eller ulyder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.