sleipnern Startet 17.August.2012 Del på Facebook Startet 17.August.2012 Har hatt gjennomgang med Db støymåler av Sweetspot Audio i båten. Med profutstyr påviste han div forbedringsområder i båten mht lyd og lyddemping.Har i utgangspunktet 78db men gler meg til å gjøre enkle forbedringer for å øke komforten ytterligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Dette skal det bli interessant å følge videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 78 db er så mangt. dBa elr dBc Hvor i frekvensregisteret ? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Har hatt gjennomgang med Db støymåler av Sweetspot Audio i båten. Med profutstyr påviste han div forbedringsområder i båten mht lyd og lyddemping.Har i utgangspunktet 78db men gler meg til å gjøre enkle forbedringer for å øke komforten ytterligere. Hvordan gikk det, sleipnern? Fått tatt grep og nye målinger? Bilder? Kan være nyttig med dine erfaringer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Går nå gjennom båten og legger tettningspakninger (samme som til vinduer) på motorromslukene. Venter på å få kjøpt isoleringsmatter på BT. Har flere punktmålinger i båten jeg skal se på og får snart sendt frekvensanalyse over støynivået der. Utifra den kan jeg velge type lydisolering, dvs om porolon eller blymatter vil egne seg best. Ska bli intressant dette selv om 78 db ved fører er ganske bra i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Regner med dette er dBaMax verdier, er nok ikke brukt 1/3 oktav målinger her. Det er jo også interessant hvordan nivået endrer seg i forhold til turtallet. Også viktig at lydmåleren er klasse A og kalibrert for at dette skal være nøyaktige målinger. Vet du hvilken type måler som ble brukt, Sleipnern? Man kan også benytte et akustisk kamera for å påvise støylekkasjer. En annen interessant ting å måle er vibrasjoner. Ville bare kommentere siden dette er områder hvor jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i:)) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det er da for samma hvilke type og om eller kalibrert. Hensikten er vel å finne dagens nivå sånn omtrentlig , og kunne påvise endringer/forbedringer. Trenger ikkje lydstudiofolk for det. Det holder med en app til smarttelefon. Stå på sleipnern Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sleipnern Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 Artig at d finnes overinteriserte blandt oss, d e dei so får d til :)). Har fått analysert støybildet med kalibrert A klasse måler og har her utskrift fra lydbildet på 10 punktmålinger i båten. Frekvensbildet er oppdelt i hhv. 16-31,5-63-125-250-500Hz. Videre i 1-2-4-8 og 16 kHz. Det som er intressant er hvilket matriale jeg skal støydempe med i de forskjellige frekvensene og til det er jeg glad for inspill!.de frekvensområdene det er mest å støydempe i antar jeg! er mellom 16-250Hz og da er vel bitumen eller blymatter å foretrekke? Dagens støynivå er ganske bra, ca 78db ved førerstolen, men ytterligere demping for å få ned dypfrekvenser vil øke komforten.er takknemlig for inspill Sitér dette innlegget Link to post
Sweetspot Audio Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Måleren er Norsonic NOR118, kalibrert med Calibrator Nor 1251 som begge er klasse 1. Målingene er full spec i A og C, men resultatene som "sleipnern" legger frem er LAeq med måletid på 10 sek grunnet rotatsjon og turtall. For mer info ang. LAeq http://www.noisenet.org/Noise_Terms_Leq.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Er forprosjekt klart, og isoleringstiltak truffet ? Vi ønsker å høre resultat av målingene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sleipnern Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Rolig nå, dette er kosejobb fremover vinteren. :) Har isolert noe i lasterommet så langt men resultatet er synsing positivt! Skal komme tilbake etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.