Jump to content

Støydemping i båt

sleipnern

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Har hatt gjennomgang med Db støymåler av Sweetspot Audio i båten. Med profutstyr påviste han div forbedringsområder i båten mht lyd og lyddemping.Har i utgangspunktet 78db men gler meg til å gjøre enkle forbedringer for å øke komforten ytterligere.

Hvordan gikk det, sleipnern? Fått tatt grep og nye målinger? Bilder? Kan være nyttig med dine erfaringer på dette.

Går nå gjennom båten og legger tettningspakninger (samme som til vinduer) på motorromslukene. Venter på å få kjøpt isoleringsmatter på BT. Har flere punktmålinger i båten jeg skal se på og får snart sendt frekvensanalyse over støynivået der. Utifra den kan jeg velge type lydisolering, dvs om porolon eller blymatter vil egne seg best. Ska bli intressant dette selv om 78 db ved fører er ganske bra i utgangspunktet.

Regner med dette er dBaMax verdier, er nok ikke brukt 1/3 oktav målinger her. Det er jo også interessant hvordan nivået endrer seg i forhold til turtallet.

Også viktig at lydmåleren er klasse A og kalibrert for at dette skal være nøyaktige målinger. Vet du hvilken type måler som ble brukt, Sleipnern?

Man kan også benytte et akustisk kamera for å påvise støylekkasjer.

En annen interessant ting å måle er vibrasjoner. Ville bare kommentere siden dette er områder hvor jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i:))

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Artig at d finnes overinteriserte blandt oss, d e dei so får d til :)). Har fått analysert støybildet med kalibrert A klasse måler og har her utskrift fra lydbildet på 10 punktmålinger i båten. Frekvensbildet er oppdelt i hhv. 16-31,5-63-125-250-500Hz. Videre i 1-2-4-8 og 16 kHz. Det som er intressant er hvilket matriale jeg skal støydempe med i de forskjellige frekvensene og til det er jeg glad for inspill!.de frekvensområdene det er mest å støydempe i antar jeg! er mellom 16-250Hz og da er vel bitumen eller blymatter å foretrekke? Dagens støynivå er ganske bra, ca 78db ved førerstolen, men ytterligere demping for å få ned dypfrekvenser vil øke komforten.er takknemlig for inspill

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...