Jump to content

Erfaringer med Rana 530 DC / HT? Dele?

Søringen

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en nyere Rana 530. Har nå båter som er åpne eller med enkel styrekonsoll. Ønsker en robust båt med gode sjøegenskaper, med vindskjerm/kalesje mot kald nordvest og regn.

Tenker mest på hardtopp (HT-versjonen). Båt som fungerer bra med 40 eller 50 hk, som kan marsje greit med noe folk ombord. En båt som BÅDE kan brukes til småturer med familien, men også er sjødyktig nok til å kunne gå utaskjærs på fiske uten for mye slag og banking i sjøen. Har også vurdert Hansvik 18 HT, men har prøvd 18 Fisker med 60 hk og ble ikke imponert over sjøegenskaper i høyere fart (kjentes ustabil).

Ser på eldre innlegg her at mange som har/har hatt Rana 530 er fornøyd med båttypen. Noen som ønsker å dele sine erfaringer med denne båten??? :thumbsup: eller :thumbsdown: Hvilken motor er mest harmonisk mtp vekt / kraft av 40 eller 50 hk? Vil ha Yamaha 4-takt, og har meget gode erfaringer med 40 hk injeksjon. Relativt lett til 4-takter å være, går utrolig fint, og bruker lite drivstoff.

Har hatt F40 med forgassere , enig i at det er en flott motor. Såvidt jeg ser det så er største forskjellen på forgasser kontra injection at injection motorene starter litt lettere i kaldt vær (man slipper å tenke på choke osv), ellers er forskjellene i forbruk osv minimale.

50hk blir en sylinder ekstra og kanskje 15 kg mer vekt. Dvs vektforskjellen er ikke all verden på de 2. Ville gått for 50hk for å ha litt ekstra krefter med hele familien ombord.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, er nok ikke voldsom forskjell på injeksjon og forgassere. Men skrur litt gammel motorsykkel innimellom, og begynner å bli rimelig lei av forgasser-rensing og -justeringer :sweat: Tenker derfor fortrinnsvis innsprøytning, men det blir jo også et prisspørsmål mtp hvor ny båt / motor en kommer over. 50 hk har vel hatt innsprøytning i flere år.

Har hatt en noen og 80-modell Rana 530 med Honda 40 hk. Fungerte fint sammen det. Dette er en båt med litt kjøl og ikke så bred bak. 40 hk er OK, 50 hk maks. God sjøbåt, men som sagt smal bak og dermed liten bæreevne. Sitter det 2-3 personer der så den tung å få opp i plan. Kjøp gjerne med Yamaha, men hadde mer sett på tilstand til båt og motor enn motormerke. Viktigere det. Yamaha - Honda - Suzuki - Mercury - Mariner, alle disse har fine 40-50 hk, i alle fall de av nyere dato. Men 4-takt bør det være.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ja, har sett det er litt kjøl på båten, fordel ved fiske når det blåser litt. Men denne begynner vel lengre bak på båten enn Hansvik 16,5 og 18 som har en veldig lang og kraftig kjøl og mer butt baug. Opplever at disse "rir" mye på kjølen ved ganske stor motor, noe som ikke virker videre betryggende. Men fantastisk stødige og gode fiskebåter.

Sikkert mye bra motorer utenom Yamaha, men har sjøl (nesten bare) gode erfaringer med disse. Suzuki 40 hk er vel 20 kg tyngre enn 40 Yamme, ville heller gått for 50 Yamaha da (omtrent samme vekt). Har også med tilgang til forhandlere og service å gjøre for min del.

Hvordan oppleves Rana`en i mot- og medsjø? Går det greit å kjøre båten i plan i rotete sjø, eller må en fort ned i halvplanerfart?

Jeg har en eldre slik med vindskjerm og kalersje bakpå henger det en Toharsu 50 Hk 2t motor av nyere årgang. Båt og motor fungerer meget bra men det hadde sikert vært nokk med 40 Hk da jeg aldrig kjører på fult uansett. Båten er stødig og trygg men banker og slår som alle andre når det blir mye sjø. Grei båt til hobbyfiske for mit behov.

OK. Båten skal i hht produsent klare 26 knop med 40 hk, det holder lenge for mitt bruk. Roesok skriver jo også at det er liten bæring bak i båten, så lettest mulig motor en nok fornuftig. Ser ut som om båten kan trimmes ut av vannet en del, og dermed være mer "leken" enn en del andre båter jeg har kjørt. Takker for innspill.

Rana 530 og Hansvik 18 er utrolig stødige og sikkre båter, men mye sjø tåler de ikke uten å redusere farten betydelig. Dette er ikke fordi båten ikke tåler det, men fordi kroppen din blir ristet sund :)

Du kan nok marsje på ca 20 knopp med 40hk, tror det er maks hk på en hansvik 18 fisker, mens en Hansvik 18 HT har maks 50HK.

Jeg har selv en ny Hansvik 18 fisker med vindskjerm/bakke med en 40hk Evinrude på, makser på 28 knop alene ombord, men med 3 pax er grei marsjfart 20 knop 4500rpm, maks er 5500rpm.

Planingsterskelen ligger på 12 knopp med 3 pax. regner med at det er rimelig likt en Rana 530.

OPS, det er mindre med flytetanker i HT båter både fra Hansvik og Rana.

Ser ut som om båten kan trimmes ut av vannet en del, og dermed være mer "leken" enn en del andre båter jeg har kjørt.

Leken er vel ikke det jeg først og fremst tenker på med 530, og den flater ut mot hekken og da er den nok ikke så veldig trimvillig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

det er ikke utenkelig , ser at mange brosjyrebilder gjerne blir tatt på den måten, for å gi et litt "sprekere" inntrykk

Guest Avmønstret#

Tenker jo ikke akkurat Yamarin-nivå mtp "leken", men mer trim-villig enn f.eks. Øien 530 som er som å kjøre et strykejern. Gir en rimelig dau kjøreopplevelse. Men utover det er Øien en kjempebåt.

Leide en sånn Øien, den åpne varianten, når vi var på havfiske ved Stadt. Kjempebåt på alle måter men fikk ikke løftet baugen nok, eller i det hele tatt egentlig når vi skulle gå inn mot Måløy i medsjø. Dvs jeg tiltet alt jeg kunne uten å få spinn men måtte allikevel senke farten veldig for å ikke skjære ut. Men god i motsjø og ellers til fiske, stødig og med veldig god plass pga bredden ifht lengden på båten. Dog litt lavt innvendig fribord pga sjøl-lensinga som ikke var noe særlig når båten skar i medsjøen og trua med å hive både folk og fiskekasser ombord...

Var ikke noe spesielt stor sjø, men litt sjø er det jo alltid der. Dønninger og strømsjø i god blanding.

Øien 530 er jo også tilgjengelig med hardtopp. Men innredning er som i åpen Øien, dvs solid men uhyre enkel. Ikke noe videre for komfortabel tur. Og vil ha en båt som er litt mer livlig på vannet. Går jo mange Rana i Nord-Norge, så sjøegenskaper bør jo være bra :cool: Får ta en ringerunde til forhandlere og se om jeg kan få sett nærmere på en 530 HT.

Hei

Har hatt en Rana 530HT delux utgaven i noen år, og er faktisk meget fornøyd med denne som tur og hobbyfiskebåt.

Hadde først en lett 40hk 2syl 2T på denne båten, men hvis jeg hadde for mye last så var denne motoren for svak ( les MYE last) Byttet så til markedets tyngste 50/60hk 4syl 4t motor med stort gear (bigfoot)

Trodde det skulle bli veldig negativt med å gå til en så tung motor på denne båten, men fakta er at båten ble mye bedre i sjøen med denne tyngere motoren. fikk økt fart og redusert bensinforbruk på kjøpet. Ergo: kjøp en 50hk lenge før 40hk.

Jeg anbefaler deg å gå for en delux utgave av båten, da denne har nedfellbare benker (seter) ute slik at de kan gjøres om til seng.

Anbefaler også å sette på trimflaps, mistet litt toppfart med dette, men gjennomsnittsfart i litt sjø er økt betydelig med trimflaps. Hvis det er andre ting, så bare spør.

Mvh Beertrip

OK, det var jo interessant informasjon. Er forsåvidt lei av undermotoriserte båter. Ville kanskje trodd at en lettere motor var bedre på dette skroget iom det ikke har så mye bæring i hekken (se annet innlegg over). Men teori og praksis går som kjent ikke alltid hånd i hånd :wink:

Har du smart-tabs, eller elektriske trimflaps?

• 11 år senere...

Jeg er egentlig landkrabbe (Notodden). En Rana 530 ht med 50 hk Yamaha var min første båt over jolle. Utrolig fan av båten og motoren og har aldri hatt 3-fotssyke.  Er på Hvaler, og det skader ikke å ha kundeforhold til Herføl Marina, som er et serviceinnstilt firma over snittet. Jeg dorger, kjører en del i snekkefart (Yamahaen nesten lydløs). Toppfart er 26 kn også med min 50hk. Det blir også en del kjøring i 17-18 kn pga Ranaen går da mykt i bølgene. Slår ved 20 kn+ Hvis du kan ligge et par netter i tomannstelt, greier du et par netter i Ranaen også. Kvaliteten på el og metalldeler er dessverre for dårlig, men Herføl Marina har løst dette for meg. Båten gir deg det beste fra den lille jolla og den større daycruiseren i en pakke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...