John A Rørstrand Startet 17.August.2012 Link til dette innlegget Startet 17.August.2012 Jeg har nå lagt 2 lag med Jotun Nonstop bunnstoff (selvpolerende). Jeg har aldri gjort det før, så jeg er litt undrende på resultatet. Bunnstoffet er rurt, som et veldig fint sandpapir. Jeg lurte på om jeg skulle polere bunnstoffet, men vet ikke om det er nødvendig, eller om jeg kan ødelegge bunnstoffet hvis jeg gjør det. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Til slettere det er , til bedre er det. Men å smøre noe voks eller slik utenpå vil sikkert dempe effekten av groehindring og selvpolering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Det er vel bare å prøve et lite felt med polermaskin og se hvordan det går. Jeg kan nesten garantere at det sannsynligvis blir med forsøket! Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Voks forsvinner rimelig fort. Har prøvd. Bedre med berre bunnsmøring. Kvifor polerer noko som er sjølvpolerande?? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Du har sikkert brukt malerulle med for mye hår,derfor blir malingen nuppete. En tynn skumplastrulle er det beste. Gjorde samme tabbe og gikk over med fint sandpapir/vannslipepapir og stoffet på nytt. Redigert 17.August.2012 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Riktig, malerulle med korte hår. Og så er det heller ikke nødvendig å stoffe båten hvert år (allikevel om bunnstofffabrikkantene anbefaler det ....). Sjekk anoder og bunnstoff i løpet av et år. Er anodene under grensen, skiftes de.Er det på bunnstoff, så holder det for det det er ment for. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Å dekke bunnstoffet med voks hørtes smart ut, da vil det jo ikke komme i kontakt med vann og dermed vare i mange, mange år, bare man vokser jevnlig. Dog; noe groing på nok påregnes ... Fra spøk til alvor; dette blir litt som å stoffe anodene, det hindrer kontakten med vann og dermed funksjonen. Prøv heller med litt halv-fint vannslipepapir, men pass på - fort gjort å ta for mye. Eventuelt ta tiden til hjelp, dette vil jo gå av seg selv når båten brukes også. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Å polere på selvpolerende bunnstoff, høres ut som en forferdelig (og unødvendig) grisejobb. Sett båten på vannet og bruk den, så poleres stoffet av seg selv!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Hva betyr ordet polere, kan en spørre om. Når det gjelder selvpolerende bunnstoff betyr det i hvert fall ikke at det polerer seg blankt slik en ønsker det ved polering over vannlinjen der en gjerne ønsker å speile seg i gelcoaten. Slikt bunnstoff består av en "maling" med aktive groehindrende midler jevnt fordelt i "malingen". Etter hvert som båten brukes vaskes/poleres/slites overflaten. På denne måten kommer det stadig frem nye aktive komponenter som hindrer groe. Men båten blir ikke glattere under. Dette fortsetter helt til bunnstoffet er borte. Det finnes imidlertid et bunnstoff som kalles hardt bunnstoff som pusses og knikkes glatt som en barnerumpe med fineste slipepapir før sjøsetting. Dette har imidlertid litt andre egenskaper og brukes der den ultimate hastigheten på båten skal oppnåes. Lars H. Redigert 18.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.