Jump to content

Polere bunnstoffet på båten

John A Rørstrand

Recommended Posts

Jeg har nå lagt 2 lag med Jotun Nonstop bunnstoff (selvpolerende). Jeg har aldri gjort det før, så jeg er litt undrende på resultatet. Bunnstoffet er rurt, som et veldig fint sandpapir. Jeg lurte på om jeg skulle polere bunnstoffet, men vet ikke om det er nødvendig, eller om jeg kan ødelegge bunnstoffet hvis jeg gjør det.

På forhånd takk.

Å dekke bunnstoffet med voks hørtes smart ut, da vil det jo ikke komme i kontakt med vann og dermed vare i mange, mange år, bare man vokser jevnlig. Dog; noe groing på nok påregnes ...

Fra spøk til alvor; dette blir litt som å stoffe anodene, det hindrer kontakten med vann og dermed funksjonen.

Prøv heller med litt halv-fint vannslipepapir, men pass på - fort gjort å ta for mye. Eventuelt ta tiden til hjelp, dette vil jo gå av seg selv når båten brukes også.

Hva betyr ordet polere, kan en spørre om. Når det gjelder selvpolerende bunnstoff betyr det i hvert fall ikke at det polerer seg blankt slik en ønsker det ved polering over vannlinjen der en gjerne ønsker å speile seg i gelcoaten. Slikt bunnstoff består av en "maling" med aktive groehindrende midler jevnt fordelt i "malingen". Etter hvert som båten brukes vaskes/poleres/slites overflaten. På denne måten kommer det stadig frem nye aktive komponenter som hindrer groe. Men båten blir ikke glattere under. Dette fortsetter helt til bunnstoffet er borte. Det finnes imidlertid et bunnstoff som kalles hardt bunnstoff som pusses og knikkes glatt som en barnerumpe med fineste slipepapir før sjøsetting. Dette har imidlertid litt andre egenskaper og brukes der den ultimate hastigheten på båten skal oppnåes.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...