Ktveiten Startet 17.August.2012 Link til dette innlegget Startet 17.August.2012 Hei godt folk! Som emne tittel sier, lurer jeg på om dere har batterilader på hele tiden? Har nå blitt en av båtboerene, og lurer da litt på dette. Sånn som det er nå, lar jeg batteriladeren være på til batteriene er full oppladet, og skrur den av. Ligger da ett par døgn uten lader, for så å lade opp igjen. Hva tenker dere om dette? Har kontinuerlig tilgang til 220v. Tenker også litt langsiktig, når vinteren trer i kraft. Sover dete med dieselvarmeren på? Luftvarmer. Stoler ikke 100% på 220v'en Eventuelle andre erfaringer med tanke på å bo i båt hele året mottas med stor takk! På forhånd takk! :) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Kommer an på laderen tenker jeg. Jeg har alltid lader på Dieselvarmer vil jeg på det sterkeste advare mot å sove med på. Co forgiftning er for dødelig til det. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Støtter Bittelten. Sørg for en skikkelig lader og kjøp deg en skikkelig elektrisk varmeovn. Kan du heller kjøre dieselvarmer på dagen, har du behov for det. Ville vært forsiktig med dieselvarmer og kaldt ute, dermed stenger du alle lufteglugger, og selv gode Co-varslere kan svikte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Gode ladere stopper selv og lade ved fullt batteri og bare vedlikeholdlader i perioder, dersom du har en eldre/simpel lader. Kan du kjøpe en enkelt timer til stikkontakten på bilteme hvor du kutter strømmen til laderen hver natt, da slipper du å konstant lade batteriene hele tiden og du vil aldri gå tom for strøm eller tenke på det. Diesel varmer er en dårlig ide uten lufting / sove med. Vil anbefale radiator ovner osv istedenfor grillvifter for sikkerhet og effektivitet. Redigert 17.August.2012 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Lader står på nærmest 24/7. Dieselvarmer og vifteovner slås av på natta. Selv på det kaldeste. Har flere frostvakter plassert rundt i båten og en panelovn på 1500w, som opprettholdes en lunk gjennom natta. Med Diselvarmer og 2 vifteovner på full guffe på morgenen tar det ikke mange minuttene før det er behaglig tempratur igjen. Redigert 18.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ktveiten Svart 18.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Takker for gode tips! Har vurdert å montere 10kw vannvarmer, men det er jo dette med pris da. Er jo en vesentlig forskjell i pris her i forhold til luftvarmer. Tenker jo da også på utstyr som trengs. Har en lader som dette http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v Er kanskje ikke av beste sort, men fungerer veldig godt, samt forholdsvis rimelig. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Kaftein ØL Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Det går helt fint å være tilkoplet landstrøm hele tiden hvis du har en nogenlunde grei landstrømslader. Jeg har bodd i båt i 7 år og aldri hatt betenkligheter ved å sove med dieselvarmeren på. Denne har gått i månedsvis i strekk. De fleste båtboere jeg kjenner pleier også å bruke varmeren døgnet rundt når det er behov for det. Du skal ha en forferdelig dårlig vedlikeholdt varmer for å risikere forgiftning. I alle moderne varmere finnes det nok av verneinnretninger som vil stenge varmeren automatisk ved det minste eksoslekkasje. Husk også at eksosslanger til varmer er ferskvare og ryker mye fortere enn du tror. Jeg anbefaler å bytte eksosslangen annethvert år da denne ruster svært fort. Er man vanvittig paranoid så går det an å installere både CO-alarm, gass og mange andre alarmer, men er man så engstelig så tror jeg uansett ikke at en kommer til å trives ombord på fulltid Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 (redigert) Trives usedvanlig godt ombord jeg. Men har gjort mitt valg om det å kjøre dieselvarmer på natta. Kall meg gjerne paranoid, Liker det uansett kaldt når jeg sover og koser meg godt under Thermo dyna. Varmeren er derfor intet savn når jeg ligger i køya- Redigert 18.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Poenget med dieselvarmer er at konsekvensene av en usannsynlig feil er så uendelig store. Man dauer rett og slett. Og ikke tru at vi får deg igang igjen. Hjelper ikke med hjertestarter eller oksygen når blodet ikke fungerer lenger Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Risiko = Sannsynlighet x Konsekvens. Om svaret er = kan være dødelig, er prisen for vannvarmer en liten pris spør du meg... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.