Jump to content

Tur-klasse i regatta - hvordan organisere dette?


bjoris

Recommended Posts

Vi kan lese mange steder om problemet med synkende deltakelse i regattaer. I vår lille seilforening opplever vi problemet i enkelte seilaser, mens andre har stor økning (noen få). Det er tydelig at folk nå er mer selektive og ikke deltar i alt som var mer vanlig før.

 

Ett av tiltakene vi prøver for å bedre dette er å børste støv av TUR-klassen og fremheve denne i invitasjonen. Målet er selvsagt å få med de som av forskjellige grunner ikke stiller, til nå har vi ikke lyktes med dette. Vi ser at de nye som kommer til er svært ivrige å ser ikke på jobben med å få målebrev som noe stort hinder. Vi ser at det likevel er mange nye båter i området og har jo lyst til å få dem med, men det er ikke så lett. Det siste vi har snakket om er å ta direkte kontakt med hver enkelt av dem og forhøre oss om det vi driver med er noe de kunne vært interessert i å prøve.

 

Det var jo litt artig å lese om Fredrikstad Seilforening i siste Seilmagasinet som kom i går, de var nettopp en tlf runde denne Oksum hadde tatt, jeg tror på ett slikt tiltak, vi har begynt så smått og det blir iallefall veldig positivt mottatt at vi ringer.

 

Men vi er også litt delt på hvordan vi gjør dette, noen mener vi ikke bør ta tiden og at TURseilereen ikke er interessert i få tiden i avisen f.eks. Noen av oss tror starten er skummel for en fersk seiler med kostbar båt og vi har derfor sagt at de kan starte før eller etter. Vi ser nå at det er delte meninger om dette blandt de aktuell, noen syns det bare blir tull at ikke de deltar på lik linje, dvs at forskjellen bare er at de ikke har LYS-tall og en korrigert tid og dermed at det ikke blir noen plassering, resten bør være som for de øvrige...

 

Det hadde vært interessant å høre erfaringene med TUR-klasse i andre seilforeninger og hvordan dette er organisert og selvsagt hvilke erfaringer enn måtte ha med dette?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

En tanke... Hva om seilforeningen tilbyr potensielle nye deltakere å få med seg en erfaren seiler ombord?. Det kan fungere som et slags regattakurs, og man får sikkert tips til seiltrim og annet. For de erfarne er dette kanskje en fin mulighet å få seilt litt ulike typer båter. Jeg har selv sett nybegynnere med helt ny seilbåt som stilte på onsdagsregatta med friskt mot. De hadde svært lite greie på seiltrim og ble fraseilt så mye at de knapt så de andre båtene. Etter 2 eller 3 ganger ga de seg. Er sikker på at for disse ville en slik ordning vært veldig nyttig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Er sikker på at for disse ville en slik ordning vært veldig nyttig.

Min erfaring er at dette kan hjelpe på rekrutteringen med en erfaren seiler ombord noen turer. Men Lys-tall bør jo innføres for tur-klassen før eller senere og er dette like båter som allerede har lys-tall kan jo dette tas med i betraktningen over plassering inntil de selv får dette ombord. Tur-klasse med guleroten hengende i baugen.

 

En sak jeg har lagt merke til er at onsdags-regattaen hver uke kan bli for hektisk for mange. Del opp slik at noen følger regatta hver 14. dag. Og frafallet har jo også en årsak i at kommer en for langt ned på resultatlista mister en motivasjonen over tid. Standard seil mot proff seil sier jo seg selv på resultatlista.

 

Noe vesentlig er at ikke alle seilere er giret som konkuransemenneske og derved blir frafallet der etter. Også dette med at mange deltager er for giret og alvorlig før regattaen og dette kan gjenspeile over på tur-seilere som ønsker mere moro med seilingen. Ikke fult så alvorlig som OL-klassen :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

I vår "Tirsdagsregatta" er vi tre båter som kjemper om å ikke komme HELT sist, som stiller opp på så å si alle regattaene. Med utblåste Dacronseil og uten spinnaker, har vi ikke nubbsjans mot "kevlargjengen", men vi tre har det minst like artig om ikke artigere enn de som kjemper i toppen.

Dette gjør at andre som kommer til i én og annen regatta ikke blir fraseilt så mye av alle andre, så det er opp til flere som stiller opp når det passer seg slik.

Vi har opp til flere båter blandt de som ikke har målebrev, men i stedet for å putte dem i en TUR-klasse, får de tildelt et LYS-tall som står i stil med like båter.

Vi skulle også gjerne hatt med oss fler og da kanskje spesielt i Dacrongjengen, men det virker som det er tidsklemma og mannskap som mangler hos de jeg snakker med om dette.

hos oss er det som sagt ikke noe krav til hverken LYS-brev eller medlemsskap i seilforeningen for å være med og det gjør at det av og til kommer båter fra andre seilforeninger og seiler enkeltregattaer. Det koster 80,- pr regatta og det er egentlig nok å vise seilnummer før start for å være med, (beløpet blir etterfakturert etter endt sesong og det er makspris på 800,-)

Det er like spennende hver gang å se hvor mange som stiller opp. Vær og vind spiller inn på deltakelsen selvfølgelig,

 

Jeg tror bestemt at den gode stemningen blant de som ikke hevder seg i toppen, bidrar til å trekke til seg nybegynnere,

MEN som sagt, mange har masse annet å bedrive og mannskap som stiller opp hver tir/ons er ikke en selvfølge. Jeg seilte de to første sesongene alene og hadde bare med meg mannskap ved to anledninger. Det er ikke gitt at andre fristes av å seile alene når madammen har alt annet å bedrive.

(Sette spribom alene uten autopilot i 9-11 sm, var veldig god trening. Jeg lærte alle måtene det ikke skal gjøres på)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Vi ser hos oss også at det er tirsdagseilasane som fenger, mindre alvor og selvsagt lettere å avse en kveld enn en hel helg. Hos oss kjøres ikke LYS bevis i tirsdagsseilasene, det tror jeg drar noen båter med som ellers ikke ville deltatt, spørsmålet er om vi ikke burde kjørt samme prinsippet i de lokale regattaene våre. Alle båtene som er med vet vi LYS tallet til gjennom std LYS uansett. Dette er nok ikke i tråd med retningslinjene fra Seilforbundet, men noe må gjøres for at ikke de lokale småregattaene skal forsvinne, det er jo veldig synd i såfall for oss som bor slik at det er langt til de større regattaene...

 

Kanskje skulle det vært slik at std båter med dacron seil og uten spinnaker/gennaker kunne delta uten LYS bevis i alle regattaer i Norge for å øke interessen, det er jo nærmest meningsløst å kløyve opp i riggen, tape ta av seil og måle etc på slike båter. Det koster for 3-4000 kroner å få målet en båt med seilnr i seilene etc. Noe annet er når nytt kjøpes inn, da er en ofte ute etter optimalisering og da må det måles mener jeg. Ser jo i større regattaer at seilnr er viktig for å skille båtene fra hverandre, men hos oss med 5-10 båter er ikke det noe problem...

 

 

 

 

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Som skrevet innledningsvis tror jeg vi lever i en hverdag med så mange tilbud at en må jobbe for å "selge" sin aktivitet og hos oss med så få båter, kanskje 50 seilbåter er det jo ikke allverdens jobb å ringe rundt til disse for å informere og prøve å få dem med. Det kan være det som skal til for å vippe dem ned fra gjerdet

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Tenkte jeg skulle svare på denne selv om min erfaring er fra USAs tredje største småbåtområde.

 

Her har vi også lokale og mindre seriøse regattaer, men hvor veldig mange deltar (sist lørdag kveld var vi minst 50, kanskje nærmere 75 båter). Selv seiler jeg en J105 med mannskap på 7, litt forskjellig hver gang. Bruker alltid de gamle seilene på "tur-regattaen". Det er to klasser, med og uten spinnaker. Race coursen (hva nå det kalles på norsk) er den samme hver gang, men seiles med klokken-mot klokken annenhver gang. Hver båt får utdelt starttid basert på LYS-tall. Dermed vinner båten som krysser målstreken først hhv. med og uten spinnaker.

 

Sist lørdag seilte en Melges 24 med profft mannskap mot en gammel single handed Albin Vega (hvis jeg ikke tar feil) og flere treskuter.

 

Jeg tror det er flere faktorer som gjør at denne regattaen er populær. Ingen krav til måling, du får tildelt et. ca. LYS-tall basert på andre lignende båter. Færre båter rundt deg på startstreken (selv om det er relativt trangt rundt oss). Båten som krysser målstreken først må registere rekkefølgen på resterende båter (noen ganger blir du liggende å duppe lenge). Det er en serie, hvor man må delta på et visst antall før en teller i sammendraget. Det at de raskeste mannskapene/båtene lar "race"-seilene hvile jevner ut feltet og gjør det mer avslappet. Og, kanskje det viktigste. Premien for sammenlagtseieren er "en flaske med Rum".

Link to post

Vi gjorde nettopp som dere i dag, tok tirsdagseilasen etter Gundermetoden, kjempegøy. Det å ha noen å jakte på og samtidig ha ett engstelig blikk bakover etter de raskere båtene gir en helt annen spenning. En får lite start trening, men hos oss som mange steder løyer vinden alltid på kvelden og dermed favoriseres raske båter om en har felles start. Dette fristet til gjentakelse og blir enda bedre når folk er litt mer drillet, ble litt kluss med tidene for noen i dag samtidig løyet vinden til 1-2 knop så løpet ble for langt ifht maksimaltiden, vi tar oss selv i mål ble vi enig om, det er så oversiktlig hos oss. Også en fordelmifht vanlig start der første båt må ta i mål, og det er samme båt HVER gang hos oss. De vant i dag og var nok glad de slapp å vent på oss andre da syndefloden satte inn som aldri før;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...