Jump to content

VP Kad 300 vil ikke over 2500-2700 omd


Bavaria 300 sp

Recommended Posts

Hei,

Jeg har problemer med en Kad 300 motor kan dere hjelpe meg med å finne ut hva det kan være.

Problemet er at når jeg gir gass går motoren problemfritt opp til 2500-2700 omd og så er det stopp!!

Jeg har sjekket det meste og lest på ulike forum for å prøve å løse problemet. Følgende er byttet/sjekket:

Diesel-Dieselfilter- luftfilter - kompressor - intercooler- turbo- turbotrykksmåler(byttet) - edc kontroll er kalibrert - temperaturføler på innsugsmanifoilen (byttet) - ingen falsk luft eller merkbare lekkasjer fra motoren. Det er ingen røyk eller fusking/feilslag på motor. Kompressor kopler seg inn ved ca 1400-1500 omdr men vil ikke kople seg ut. Jeg har lest at denne skal kople seg ut ved 2800-2900 og turboen skal kople seg inn ved 3000, men dette skjer ikke fordi jeg får ikke mer enn 2700!

Jeg har tatt diagnosetest på et Volvo verksted i området og de sier at det ikke ser noen feil foruten at temp føleren som vi byttet viste 83 grader( dette skulle vistnok være for mye så den ble byttet uten at det hjalp noe) Testen viste også at: "Rod position" lå på 74% men de kunne ikke forklare hva det var eller om det var riktig!

Kan dere utifra det jeg har forklart her hjelpe meg med hva det kan være?

Jeg har en mistanke om at det er noe elektronisk som lager problemet.

Rune

Link to post
Share on other sites

Akkurat i dette turtallsområdet kobler kompressor ut og turboen overtar. I luftfilterboksen din er det en ventil som styrer luft til turbo. Om den henger kan den gi trøbbel. Sjekk nr11 på tegningen

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min forrige båt (KAD44) sa også verkstedet at verdiene var normale. Når jeg målte selv, så så jag at det var innen for spec, men bare såvidt. På den byttet jeg turbo, og vips. Power tilbake.

I bokji står det følgende:

KA(M)D44P KA(M)D300-A

1500 r/min 130 kPa 124 kPa

2000 r/min 150 kPa 140 kPa

2500 r/min 160 kPa 148 kPa

3000 r/min 165 kPa 140 kPa

3500 r/min 170 kPa 170 kPa

3800 r/min 180 kPa 176 kPa

3900 r/min – 178 kPa

 

så 140 er vel ok?

Har du kalibrert gasshåndtaket ditt?

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...