Bavaria 300 sp Startet 18.August.2012 Del på Facebook Startet 18.August.2012 Hei, Jeg har problemer med en Kad 300 motor kan dere hjelpe meg med å finne ut hva det kan være. Problemet er at når jeg gir gass går motoren problemfritt opp til 2500-2700 omd og så er det stopp!! Jeg har sjekket det meste og lest på ulike forum for å prøve å løse problemet. Følgende er byttet/sjekket: Diesel-Dieselfilter- luftfilter - kompressor - intercooler- turbo- turbotrykksmåler(byttet) - edc kontroll er kalibrert - temperaturføler på innsugsmanifoilen (byttet) - ingen falsk luft eller merkbare lekkasjer fra motoren. Det er ingen røyk eller fusking/feilslag på motor. Kompressor kopler seg inn ved ca 1400-1500 omdr men vil ikke kople seg ut. Jeg har lest at denne skal kople seg ut ved 2800-2900 og turboen skal kople seg inn ved 3000, men dette skjer ikke fordi jeg får ikke mer enn 2700! Jeg har tatt diagnosetest på et Volvo verksted i området og de sier at det ikke ser noen feil foruten at temp føleren som vi byttet viste 83 grader( dette skulle vistnok være for mye så den ble byttet uten at det hjalp noe) Testen viste også at: "Rod position" lå på 74% men de kunne ikke forklare hva det var eller om det var riktig! Kan dere utifra det jeg har forklart her hjelpe meg med hva det kan være? Jeg har en mistanke om at det er noe elektronisk som lager problemet. Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Det kan hende at du ikke får gitt full gass grunnet feil spenning til aktuatoren fra EDC. Jeg forstår "rod position" slik at dette er posisjonen til throtle aktuatoren. Det kan være en plugg et sted, dårlig jording eller øyeterminalene på starteren som er irret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 300 sp Svart 18.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2012 Takk for tilbakemelding. Har du noen ide om hvor dette kan sitte? Aktuatoren hva er dette og hvor sitter den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Aktuatoren er en del av dieselpumpen og jeg tviler på at det er den som er problemet. Jeg ville konsentrert meg om EDC-systemet og særlig koblingene, flere har hatt problemer som skyldes spenningstilførsel eller dårlig kontakt f.eks. I gass-spakens potmeter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 (redigert) Akkurat i dette turtallsområdet kobler kompressor ut og turboen overtar. I luftfilterboksen din er det en ventil som styrer luft til turbo. Om den henger kan den gi trøbbel. Sjekk nr11 på tegningen http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-5093.aspx Redigert 18.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 300 sp Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Takker for tilbakemelding, luftfilter kanal/spjeld er sjekket og i orden. Skal prøve diesel Dahl sin teori den høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Du sier at turbotrykket er målt. Hva er det ved 1800 og ved 2700 rpm? Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 300 sp Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Hei Bavaria 32 Jeg er ikke helt sikker på hva han sa men sier 140 deg noe? Verkstedet sa ihvertfall at verdiene var normale. Uten at jeg er helt sikker på det;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 På min forrige båt (KAD44) sa også verkstedet at verdiene var normale. Når jeg målte selv, så så jag at det var innen for spec, men bare såvidt. På den byttet jeg turbo, og vips. Power tilbake. I bokji står det følgende: KA(M)D44P KA(M)D300-A 1500 r/min 130 kPa 124 kPa 2000 r/min 150 kPa 140 kPa 2500 r/min 160 kPa 148 kPa 3000 r/min 165 kPa 140 kPa 3500 r/min 170 kPa 170 kPa 3800 r/min 180 kPa 176 kPa 3900 r/min – 178 kPa så 140 er vel ok? Har du kalibrert gasshåndtaket ditt? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 300 sp Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei Bavaria 32 sport! Takker for super tilbakemelding mht turbo. Ja, gasshåndtaket har jeg kalibrert 2 ganger:) Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 22.August.2012 Del på Facebook Svart 22.August.2012 Du kan prøve og måle potmeteret som sitter på gass-spaken din. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 300 sp Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 Hei Kalle! Tusen takk for tips. Jeg gir tilbakemelding når det er utført Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.