Jump to content

Gammel Wallas tenner ikke.

enter4u

Recommended Posts

Ja nå har jeg klødd med i hodet et par kvelder her. Har en gammel Wallas 1800B(19??-1979) som ikke vil tenne.

Den går på lampeolje og pumpa går som bare det. Når jeg skal tenne sier det bare "poff" og brenner i max 10 sek. Har demontert den helt, og ser at det er byttet pakninger der. Gløderen virker også har mine fingre lagt merke til.

Hva er galt? Har tro på å få den til å virke, men blir oppgitt over slike ting jeg ikke finner ut av :confused:

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Wallas.jpg

......Når jeg skal tenne sier det bare "poff" og brenner i max 10 sek.

Hei enter4u - og takk for sist!

Ut i fra min egen erfaring med en gammel Webasto (diesel), pluss det jeg har lært meg her på baatplassen.no så kan 80% av feilårsaken ved varmeapparater tilskrives for dårlig spenning.

Prøv med et nyladet batteri, koblet direkte til Wallasen, for å unngå spenningstap, og se om det hjelper. Utover det så hadde min Webasto en optisk flamme-sensor i brennkammeret som laget en del krøll hvis det var sotet igjen. Sot på sensoren var det samme som "jeg ser ingen flamme" og da kuttet drivstoffpumpen ut.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei enter4u - og takk for sist!

Ut i fra min egen erfaring med en gammel Webasto (diesel), pluss det jeg har lært meg her på baatplassen.no så kan 80% av feilårsaken ved varmeapparater tilskrives for dårlig spenning.

Prøv med et nyladet batteri, koblet direkte til Wallasen, for å unngå spenningstap, og se om det hjelper. Utover det så hadde min Webasto en optisk flamme-sensor i brennkammeret som laget en del krøll hvis det var sotet igjen. Sot på sensoren var det samme som "jeg ser ingen flamme" og da kuttet drivstoffpumpen ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for sist ja! :cheers:

Men drivstoffpumpen går hele tiden. Da jeg demonterte varmeren og testet gløderen, så ble den jo ildrød. Så glødingen er det ikke feil med. Men jeg kan prøve å rense litt mere for sot. Tok bare litt grovt jeg da.

Joda, gløderen m tilbehør ( pakninger mm ) er nytt. Har selv byttet det. Vifta er også byttet.. ( arbeidsuhell )

Tenke tenke, jeg tror svaret ligger baki på HDD en et sted..

Er kablene til overbelastning / overheating sikringen riktig satt på ? Er denne i funk ? Mener å huske det har vært tull med denne før, forsøk evt. å forbikoble denne. Sitter nære pipeutgangen, rød bryter med to kabelsko på baksiden.

Suzuki

No boat needed..

Ja nå har jeg klødd med i hodet et par kvelder her. Har en gammel Wallas 1800B(19??-1979) som ikke vil tenne.

Den går på lampeolje og pumpa går som bare det. Når jeg skal tenne sier det bare "poff" og brenner i max 10 sek. Har demontert den helt, og ser at det er byttet pakninger der. Gløderen virker også har mine fingre lagt merke til.

Hva er galt? Har tro på å få den til å virke, men blir oppgitt over slike ting jeg ikke finner ut av :confused:

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Wallas.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Har en slik Wallas i garasjen -2400w. Her har pumpen problemer med å løfte brennstoffet opp. Ved å sette tanken høyere og egen lavereliggende retur virker spetakkelet...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Joda, gløderen m tilbehør ( pakninger mm ) er nytt. Har selv byttet det. Vifta er også byttet.. ( arbeidsuhell )

Tenke tenke, jeg tror svaret ligger baki på HDD en et sted..

Er kablene til overbelastning / overheating sikringen riktig satt på ? Er denne i funk ? Mener å huske det har vært tull med denne før, forsøk evt. å forbikoble denne. Sitter nære pipeutgangen, rød bryter med to kabelsko på baksiden.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

HDD? Prøvde nå å gå utenom overheating'en uten hell. Det er et lite hull der jeg har mulighet til å se litt flamme, og den slokker fortsatt fort. Tror jeg må ta ut hele dritten og foreta noe renhold. Evt se på veken.

Har selv hatt en del plunder med min Wallas 2400W, :headbang: der den når spenningen synker under 12.0V er helt umulig å få start på. Når motoren går starter den så lett som bare det. I tillegg har jeg problemer med at den kan finne på å slutte å virke, med etterfølgende sur lukt av parafin i hele båten, og da særlig en kjølig regnværsnatt da det kunne vært godt å få tørket litt klær.....

Den synes også følsom for at slangene ut fra varmeren må ha fritt leide minst en halv meter før man kan ha en bøy på slangen, ellers slår temperatursikringen ut.

Skal ta dette opp med Wallas når jeg besøker båtmessa på Lillestrøm.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Det er min erfaring også. :yesnod:

Det var knøtt umulig å få liv i Eberspracheren på forrige tur.

Viste seg at forbruks batteriet sannsynligvis er gått fløyten, for da jeg skulle feilsøke, og startet på det andre batteriet, kom den med en gang.

Startet mao IKKE på forbruksbatteriet, SELV om motoren gikk, fordi spenningen ble for lav. :headbang: (Det ble en kald hjemtur :cryin: )

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser du har fått mange bra tips. Jeg kan bare prøve å synse litt videre. Er ikke selve brenneren til varmeren ganske lik brenneren på kokeapparatet? I så fall er det viktig at veken blir dynket med parafin når den har blitt skiftet ut. Ellers blir det problemer. Dette gjelder ihvertfall på kokeren. Den flommer over, og vil ikke tenne. Først etter mange forsøk vil den virke ok. Det er også viktig at det er fri flyt på returen. M.a.o. den må ha rett løp ned i tanken. Og tanken bør heller ikke stå for langt unna varmeren.

Det er noen få viktige punkter i.f.m. installasjon av en Wallas, og følger en dem vil den stort sett virke upåklagelig i mange år. Min varmer, W 2400, har gått uten feilslag i over 10 år. Og den blir brukt med ujevne mellomrom. Enkelte sesonger her den nesten aldri vært brukt, andre år har den gått en del. Har aldri gjort noe med den, bare fyller lampeolje og trykker på knappen.

Hadde problemer med min Wallas Ceramic 100 som også går på lampeolje. Forsåvidt de samme ting som skjedde med den. Vifta slutta plutselig å gå med påfølgende osing i hele båten, og dritten slokna. Det viste seg at problemet var irr på koblinger til varmesensoren som starter vifta som transporterer ut overskuddsvarme. Skift alle kabelsko med ordentlig redskap. Kanskje kan dårlig kontakt være problemet.

Halvor

Nå har jeg vært ute med hele sulamitten. Veka ser fin ut. Justerte gløderen litt nermere veka uten resultat :headbang:  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Glemte å nevne problemer en kammerat hadde som ligner eksakt på ditt problem. Ba ham sjekke at viften som forsyner brennkammeret med luft virket (dette er en egen vifte).

Ved sjekk av denn viste det seg at viften satt fast, løsnet og litt olje, apparatet ble som nytt.

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg hadde problemer med en Wallas Ceramic 100 kokeapparat. Vifta sluttet å gå med det resultat at hele båten oset ned. Brenneren ble overopphetet og slukket. Jeg fant etterhvert ut at det var irret i kontaktene til varmesensoren slik at det ikke ble kontakt. Sjekk alle overføringer og bytt kabelsko med ordentlig redskap. Kanskje det er dårlig kontakt et sted.

Halvor

Heisan! Trodde denne hadde en tilførselsvifte men skal ikke banne på det..Plundra også med med min Wallas2400 i høst,bytta veke,rensa,skrudde ju neim it..kasta til slutt inn håndkleet.og leverte hele dri...til hansen og arntsen på stathelle..fikk tlf..allerede neste dag at alt var ok..der var det vifta som tilfører luft til brennkammeret+ han hadde justert og bytta noen kabelsko 900kr og varmeren er som ny.starter og varmer veldig bra..Ps.varmeren hadde samme symptonene som din..

Forøverig fant jeg denne hos maritim velg Wallas og type..lykke til

http://www.maritim.no/0verkt/index.asp

Heisan! Trodde denne hadde en tilførselsvifte men skal ikke banne på det..Plundra også med med min Wallas2400 i høst,bytta veke,rensa,skrudde ju neim it..kasta til slutt inn håndkleet.og leverte hele dri...til hansen og arntsen på stathelle..fikk tlf..allerede neste dag at alt var ok..der var det vifta som tilfører luft til brennkammeret+ han hadde justert og bytta noen kabelsko 900kr og varmeren er som ny.starter og varmer veldig bra..Ps.varmeren hadde samme symptonene som din..

Forøverig fant jeg denne hos maritim velg Wallas og type..lykke til

http://www.maritim.no/0verkt/index.asp

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er en gammel utgave av Wallas 1800. Ikke sånn hi-tec man får kjøpt nytt i dag :lol:

• 2 uker senere...

Fikk du fyr til slutt ? Artig å høre om den starter opp, særlig etter all den jobben jeg hadde på den i fjor eller forfjor vinter..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Eh! Lurer litt på drivstoffet jeg bruker da. Lampe-parafin. Er det riktig? Ellers så brenner den helt til jeg har sluppet gløde-knappen. Brenner ikke mere enn 10 sek. Fortsatt :headbang:

Kan jeg bruke noe som brenner lettere? Skal det være veke nedover i røret der gløderen sitter på toppen? Det gjør det nemlig ikke. Den filten som ligger på toppen er våt da :confused::confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...