Jump to content

Hvilket drivstoff på AQ151B?

LoKi79

Recommended Posts

Googler meg ihjel, og jeg finner det ikke. I dag skal baljen på sjøen for første gang, og jeg vet ikke hvilket drivstoff jeg skal bruke..

Klarer ikke å finne om det er harde ventilseter, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal putte på den.

Føler meg dum som spør, men det er tross alt en motor fra slutten av 80-tallet, så jeg føler jeg bør være sikker før jeg fyller.

jeg kjører ihvertfall 95 blyfri på min, så regner med at du fint kan gjøre det på din også;) motorene våre er ikke sååååå gamle og utdaterte. finner jo samme motor i volvo 740 og 940. mulig ventiler og seter er av annet materiale på båtmotoren, men topp ellers og blokk er ihvertfall likt. vi har langslagsveiv som gir oss 0,2 liter mer sylindervolum da;)

jeg kjører ihvertfall 95 blyfri på min, så regner med at du fint kan gjøre det på din også;) motorene våre er ikke sååååå gamle og utdaterte. finner jo samme motor i volvo 740 og 940. mulig ventiler og seter er av annet materiale på båtmotoren, men topp ellers og blokk er ihvertfall likt. vi har langslagsveiv som gir oss 0,2 liter mer sylindervolum da;)

Jess, men vi har ikke samme topp som en vanlig B23, den er portet og har dermed andre ventiler. Dette får meg til å tro at den har bedre ventilseter, siden den er modifisert, men man vet jo aldri..

151 er en 2.5, ikke 2.3 slik den vanligvis er :)

jeg har nok volvos svar på dette, for jeg har både salgsbrosjyren, brukerhåndboka og verkstedmanualen til min motor. kan sjekke det der senere, men grønn 95 er nok riktig;) finnes vel 2 typer topper til disse motorene etter hva jeg har forstått. vi har den grommeste som heter 531. den trimmerne bruker i bilverdenen;) den sitter på de versjonene av 740 og 940 med lavtrykksturbo eller vanlig turbo tror jeg, men kan hende jeg tar feil

Hjalp ikke med rett drivstoff når batteriene var døde. Det ene ga 12v, og det andre ga 0v.

Fatter ikke at det skal være så jævla vanskelig å være ærlig når man selger noe. Da hadde jeg i hvert fall sluppet å dra den på vannet før jeg fant det ut..

Så da blir det nye batterier, og så bytter jeg pluggene som nå står og bader i bensin samtidig. Får jeg disse på Biltema også?

Fyll 95 blyfri, hvis det pinger på høyt turtall må du ha høyere oktan, verre er det i grunn ikke!

AQ151 bør gå fint på 95, og sikkert også 98 og andre typer bensin, så det er nok ikke noe stress, og den bør vel strengt tatt starte med ett batteri også, men dersom pluggene er fulle av bensin så har vel starteren gått rundt noen runder, så det var vel kanskje ikke så dårlig med strøm allikevel ?

Dersom ikke det er noe annet i veien med pluggene enn at de er våte så trenger du vel strengt tatt ikke bytte de, dra over de med en stålbørste og sjekk åpningen så er de sikkert like fine ?

Fyll 95 blyfri, hvis det pinger på høyt turtall må du ha høyere oktan, verre er det i grunn ikke!

AQ151 bør gå fint på 95, og sikkert også 98 og andre typer bensin, så det er nok ikke noe stress, og den bør vel strengt tatt starte med ett batteri også, men dersom pluggene er fulle av bensin så har vel starteren gått rundt noen runder, så det var vel kanskje ikke så dårlig med strøm allikevel ?

Dersom ikke det er noe annet i veien med pluggene enn at de er våte så trenger du vel strengt tatt ikke bytte de, dra over de med en stålbørste og sjekk åpningen så er de sikkert like fine ?

12 volt er litt lite, mister fort et par hundre rpm på startern. Når den først gikk sur, så var det lite jeg kunne gjøre - og siden jeg ikke hadde med verktøykasse, så kom selvfølgelig Murphy og røska meg litt i pungen.

Med fulladet batteri ville den nok starta..

Kjøper 2 nye batterier, og bytter luftfilter og plugger (om de ikke er usedvanlig bra). Og igjen, får jeg slike slitasjedeler på Biltema? :P

Luftfilter er det ikke på båtmotoren bare flammedempere.beste tennplugger til aq151 NGK Bp7es er min erfaring.

De har vel dem på Mekonomen/Torshov Bilrekvisita? Men flammedempere - sitter ikke slikt på eksos? Aldri hørt om flammedemping på innsug, og det er jo en diger luftfilterboks oppå motoren ^^

Ser det er meldt fint vær i uka igjen, så jeg får se om jeg får fiksa nye batterier i mårra.

Jeg skulle egentlig legge ut eder og galle etter at jeg kjøpte batteri og plugger i går, og den ikke fyrte etter batteribytte. Men jeg tenkte jeg venta til jeg fikk kjøpt meg latmannsarm til pluggene (de satt fast, gitt. Hjalp ikke med T-nøkkel der nei. I know, rookie mistake.)

Så nei, med nytt batteri var det liten forskjell. Jeg fikk den til å fyre et sekund, men så skulle jeg pumpe litt gass, og da daua den med en gang jeg tok av gassen.

Så bytta jeg endelig plugger i dag, og fiksa en C-tech lader som jeg skal ha i båten.

Pluggene var køl svarte, og de to bakerste var våte i tillegg. Med nye plugger, så fyra den øyeblikkelig.

Hyler no vanvittig av det jeg tror er dynamoen, men det gikk seg til etter et minutt eller så.

Så nå vil jeg på vannet, men jeg får ikke muligheten før tidligst torsdag :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...