LoKi79 Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 Googler meg ihjel, og jeg finner det ikke. I dag skal baljen på sjøen for første gang, og jeg vet ikke hvilket drivstoff jeg skal bruke.. Klarer ikke å finne om det er harde ventilseter, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal putte på den. Føler meg dum som spør, men det er tross alt en motor fra slutten av 80-tallet, så jeg føler jeg bør være sikker før jeg fyller. Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg er rimelig sikker på at aq151b går på diesel, men vent litt så kan det være at tomzern kommer og bekrefter dette ! Ward Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Nei, det er bensinmotor :P (Ellers er tennpluggene bare for show! ;D) Redigert 19.August.2012 av LoKi79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ward Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Hmm så de nå... Uff morgenkaffen er ikke drukket enda... Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 jeg kjører ihvertfall 95 blyfri på min, så regner med at du fint kan gjøre det på din også;) motorene våre er ikke sååååå gamle og utdaterte. finner jo samme motor i volvo 740 og 940. mulig ventiler og seter er av annet materiale på båtmotoren, men topp ellers og blokk er ihvertfall likt. vi har langslagsveiv som gir oss 0,2 liter mer sylindervolum da;) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 tulla du Ward? :P Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 jeg kjører ihvertfall 95 blyfri på min, så regner med at du fint kan gjøre det på din også;) motorene våre er ikke sååååå gamle og utdaterte. finner jo samme motor i volvo 740 og 940. mulig ventiler og seter er av annet materiale på båtmotoren, men topp ellers og blokk er ihvertfall likt. vi har langslagsveiv som gir oss 0,2 liter mer sylindervolum da;) Jess, men vi har ikke samme topp som en vanlig B23, den er portet og har dermed andre ventiler. Dette får meg til å tro at den har bedre ventilseter, siden den er modifisert, men man vet jo aldri.. 151 er en 2.5, ikke 2.3 slik den vanligvis er :) Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Men da kjører jeg på med 95 da. Har halv tank, så jeg trenger strengt tatt ikke fylle i dag, men det hadde vært fint å ha fullt med suppe på første turen. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 jeg har nok volvos svar på dette, for jeg har både salgsbrosjyren, brukerhåndboka og verkstedmanualen til min motor. kan sjekke det der senere, men grønn 95 er nok riktig;) finnes vel 2 typer topper til disse motorene etter hva jeg har forstått. vi har den grommeste som heter 531. den trimmerne bruker i bilverdenen;) den sitter på de versjonene av 740 og 940 med lavtrykksturbo eller vanlig turbo tror jeg, men kan hende jeg tar feil Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Ward Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Ja jeg tulla .. blanda visst to motorer i slengen .. haha. my bad.. Du har vell AQ151A du tomzern :P Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Hjalp ikke med rett drivstoff når batteriene var døde. Det ene ga 12v, og det andre ga 0v. Fatter ikke at det skal være så jævla vanskelig å være ærlig når man selger noe. Da hadde jeg i hvert fall sluppet å dra den på vannet før jeg fant det ut.. Så da blir det nye batterier, og så bytter jeg pluggene som nå står og bader i bensin samtidig. Får jeg disse på Biltema også? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Fatter heller ikke at det skal være så jævla vanskelig å sjekke de mest elementære tingene FØR en sjøsetter. Og aller helst starte opp på land så får en ingen overraskelser. Det krever intet annet en vann og ei balje. Landkrabber og båt altså Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Forstår spøken din, jeg er bare ikke i humør til å le. Er så lei av selgere som juger at jeg vil spy. Han hadde kjørt den varm før jeg henta den, så den gikk når jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Fyll 95 blyfri, hvis det pinger på høyt turtall må du ha høyere oktan, verre er det i grunn ikke! AQ151 bør gå fint på 95, og sikkert også 98 og andre typer bensin, så det er nok ikke noe stress, og den bør vel strengt tatt starte med ett batteri også, men dersom pluggene er fulle av bensin så har vel starteren gått rundt noen runder, så det var vel kanskje ikke så dårlig med strøm allikevel ? Dersom ikke det er noe annet i veien med pluggene enn at de er våte så trenger du vel strengt tatt ikke bytte de, dra over de med en stålbørste og sjekk åpningen så er de sikkert like fine ? Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Fyll 95 blyfri, hvis det pinger på høyt turtall må du ha høyere oktan, verre er det i grunn ikke! AQ151 bør gå fint på 95, og sikkert også 98 og andre typer bensin, så det er nok ikke noe stress, og den bør vel strengt tatt starte med ett batteri også, men dersom pluggene er fulle av bensin så har vel starteren gått rundt noen runder, så det var vel kanskje ikke så dårlig med strøm allikevel ? Dersom ikke det er noe annet i veien med pluggene enn at de er våte så trenger du vel strengt tatt ikke bytte de, dra over de med en stålbørste og sjekk åpningen så er de sikkert like fine ? 12 volt er litt lite, mister fort et par hundre rpm på startern. Når den først gikk sur, så var det lite jeg kunne gjøre - og siden jeg ikke hadde med verktøykasse, så kom selvfølgelig Murphy og røska meg litt i pungen. Med fulladet batteri ville den nok starta.. Kjøper 2 nye batterier, og bytter luftfilter og plugger (om de ikke er usedvanlig bra). Og igjen, får jeg slike slitasjedeler på Biltema? :P Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Luftfilter er det ikke på båtmotoren bare flammedempere.beste tennplugger til aq151 NGK Bp7es er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Luftfilter er det ikke på båtmotoren bare flammedempere.beste tennplugger til aq151 NGK Bp7es er min erfaring. De har vel dem på Mekonomen/Torshov Bilrekvisita? Men flammedempere - sitter ikke slikt på eksos? Aldri hørt om flammedemping på innsug, og det er jo en diger luftfilterboks oppå motoren ^^ Ser det er meldt fint vær i uka igjen, så jeg får se om jeg får fiksa nye batterier i mårra. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Flammedempere er oppe på forgasserene under plastdekslet,de er laget av metallnetting og kan eventuelt vaskes rene,Mekonomen har Ngk bp 7es,98blyfri funker best i forhold til ettertenning. På Båtplassen.no under dokumentarkiv motor finner du servicemanual til motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Da stikker jeg på Torshov i mårra og napper ut et slikt: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274010042 Så har jeg i hvert fall strøm nok. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 har du fått start nå og prøvd den? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Sjekket håndboka. Står minimum 91 blyfri, så 95 er definitivt safe å bruke;) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
LoKi79 Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Jeg skulle egentlig legge ut eder og galle etter at jeg kjøpte batteri og plugger i går, og den ikke fyrte etter batteribytte. Men jeg tenkte jeg venta til jeg fikk kjøpt meg latmannsarm til pluggene (de satt fast, gitt. Hjalp ikke med T-nøkkel der nei. I know, rookie mistake.) Så nei, med nytt batteri var det liten forskjell. Jeg fikk den til å fyre et sekund, men så skulle jeg pumpe litt gass, og da daua den med en gang jeg tok av gassen. Så bytta jeg endelig plugger i dag, og fiksa en C-tech lader som jeg skal ha i båten. Pluggene var køl svarte, og de to bakerste var våte i tillegg. Med nye plugger, så fyra den øyeblikkelig. Hyler no vanvittig av det jeg tror er dynamoen, men det gikk seg til etter et minutt eller så. Så nå vil jeg på vannet, men jeg får ikke muligheten før tidligst torsdag :( Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Takk Tomzern, da vet jeg hva jeg skal slenge på. Det viktige er at ventilsetene ikke er old school, alt annet hører man på tenninga :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.