lasseman Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 Hei og takk for et flott forum! Jeg har en gammel plastsnekke, en 1981 mod Fevik 21 fot. Motorisert med en Ferymann 3-syl (FK-3) 20 hk diesel. Japansk motorblokk fra Kubota. De tre siste årene har den desverre stått på land grunnet en motorfeil. Nå, eller nærmere bestemt neste sesong, vil jeg ha den sjødyktig igjen. Det jeg har lest på nett er at dette er ganske slitesterke og habile motorer. Jeg er usikker på timene den har gått. Grunnen til landligge er at den sesongen for tre år siden, mistet matetrykket til innsprøtningsdysen på sylinder nr 1, slik at den ikke orket å gå på lavt turtall og stoppet. Jeg var egentlig litt lei hele båten så jeg har ikke gjort noe med den før nå. Ser at det fortsatt er mye båt igjen og velger derfor denne vinteren å legge noen kroner i den i et forsøk på å få den i stand. Har i dag tatt ut dieselpumpen og det var en enkel jobb. Selv om den var noe rusten utvendig ser den ren og fin ut ellers. Pumpen er av typen Bosch MD type minipump laget på lisence i Japan kan det se ut til. Er det noen på forumet her som kan si noe om kostnadene på en slik overhaling? Har ikke ennå begynt å sjekke rundt. Jeg bor i Fredrikstad så noen rundt her har kanskje kompetanse på dette? Kan jeg gjøre noe selv på denne? Ser jo veldig enkel ut. Har funnet verkstedmanuel på hele motoren, men den forklarer minimalt om demontering av injektorpumpene.. mvh lasseman Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 (redigert) Hei, overhaling av ei slik pumpe vil nok komme på mellom 6000 og 10000kr. Men da har du pumpe i mange år, om du kjører på rein diesel, og har eit godt dieselfilter med vannutskiller. :D Redigert 3.Oktober.2012 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
biozide Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Hei, Vet ikke om det er noe sælig interesse for dette, men legger ut noen bilder av dieselpumpa til min Nanni 4.220 HE, gjorde den ren samtidig som overhalingen. Står selvfølgelig i alle service manualer at du ikke skal plukke på den, men greide ikke å bruke 5-6 båtlapper uten et forsøk!! BTW: Fant ikke noen manual på disse Denso Bosch MD MINI , mens det renner over av CAV DPA;) Bakrunn : kom kun diesel på 2 injektorer. Rockerarm/ kontrollstag...eller gassstag...legg merke til tennene med midtpunkt over, viktig at utsparringen i tannhjulet under treffer eksakt i dette sporet. På toppen av justeringsløpet kan dere se en uthevet tann, denne MÅ være på linje med merket på Rockerarm/ kontrollarmen for pumpen Komplett innsats: Plunger/stempel, plunger barrel/sylinder, fjær, og kamrulle Kamrulle...alstså ikke kamaksel for ventiler;) Delivery valve/ injektorventil: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.