Jump to content

Overhaling av Bosch MD type minipump (Dieselpumpe)


lasseman

Recommended Posts

Hei og takk for et flott forum!

 

Jeg har en gammel plastsnekke, en 1981 mod Fevik 21 fot. Motorisert med en Ferymann 3-syl (FK-3) 20 hk diesel. Japansk motorblokk fra Kubota. De tre siste årene har den desverre stått på land grunnet en motorfeil. Nå, eller nærmere bestemt neste sesong, vil jeg ha den sjødyktig igjen. Det jeg har lest på nett er at dette er ganske slitesterke og habile motorer. Jeg er usikker på timene den har gått.

 

Grunnen til landligge er at den sesongen for tre år siden, mistet matetrykket til innsprøtningsdysen på sylinder nr 1, slik at den ikke orket å gå på lavt turtall og stoppet. Jeg var egentlig litt lei hele båten så jeg har ikke gjort noe med den før nå. Ser at det fortsatt er mye båt igjen og velger derfor denne vinteren å legge noen kroner i den i et forsøk på å få den i stand.

 

Har i dag tatt ut dieselpumpen og det var en enkel jobb. Selv om den var noe rusten utvendig ser den ren og fin ut ellers. Pumpen er av typen Bosch MD type minipump laget på lisence i Japan kan det se ut til. Er det noen på forumet her som kan si noe om kostnadene på en slik overhaling? Har ikke ennå begynt å sjekke rundt. Jeg bor i Fredrikstad så noen rundt her har kanskje kompetanse på dette? Kan jeg gjøre noe selv på denne? Ser jo veldig enkel ut. Har funnet verkstedmanuel på hele motoren, men den forklarer minimalt om demontering av injektorpumpene..

 

mvh

lasseman

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hei,

 

Vet ikke om det er noe sælig interesse for dette, men legger ut noen bilder av dieselpumpa til min Nanni 4.220 HE, gjorde den ren samtidig som overhalingen.

Står selvfølgelig i alle service manualer at du ikke skal plukke på den, men greide ikke å bruke 5-6 båtlapper uten et forsøk!!

BTW: Fant ikke noen manual på disse Denso Bosch MD MINI , mens det renner over av CAV DPA;)

 

Bakrunn : kom kun diesel på 2 injektorer.

 

 

bilde

 

bilde

 

Rockerarm/ kontrollstag...eller gassstag...legg merke til tennene med midtpunkt over, viktig at utsparringen i tannhjulet under treffer eksakt i dette sporet.

bilde

 

bilde

 

På toppen av justeringsløpet kan dere se en uthevet tann, denne MÅ være på linje med merket på Rockerarm/ kontrollarmen for pumpen

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Komplett innsats: Plunger/stempel, plunger barrel/sylinder, fjær, og kamrulle

bilde

 

 

bilde

 

 

Kamrulle...alstså ikke kamaksel for ventiler;)

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Delivery valve/ injektorventil:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...