Jump to content

Ledlys kontra "gammeldags" lyspære - lysstyrke

Stephan

Recommended Posts

Jeg har et par vegglampetter med gammeldagse lyspærer 15 watt/12 volt som hovedsakelig brukes som leselys om kvelden. Jeg vil gjerne bytte dem ut med ledlys, men finner ikke ut om jeg får mindre, større eller samme lysmengde ved slik utskifting. Lysevnen oppgis med ulike enheter i de to systemene, i noen tilfeller står det bare "godt lys", men hva er det? Så nå spør jeg om erfaringer med ledlampetter kontra vanlige lyspærer. Jeg ser at Maritim har slike lampetter, med lysstyrken fremgår ikke, og ekspeditørene kunne ikke gi noe forståelig svar annet enn at de var "bra".

Noen som vil dele med seg av erfaringer?

Stephan

Siden sommeren er på hell, og du muligens ikke trenger de asap? www.dealextreme.com, søk på "" smd led g4", litt andre priser, kan en si... men nokså treg levering. har sånn smd/led på hytta, som har noe av samme problematikken, smd gir ca like ok lys som en 10W, men trekker vel rundt 1,3-1,5 W... hjelper på vinteren med solcelle og korte dager... (smd står for surface mounted diode, alså også en diode det også... omtrent som light emitting diode).

K

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

............ Du skal ha noe som heter varm hvit. Der finnes en tabell e.l. som forteller om lysmengde tilsvarende det du har idag og det du ønsker i varmhvit

Når du handler LED så se etter lysets temperatur-verdi som måles i Kelvin.

Her en link til tabell-verdiene:

http://arctic-led.no/subdet13.htm:

En verdi på ca. 2700 Kelvin tilsvarer en gammeldags glødepære!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takk for forslag. Kelvin-verdien er ikke så viktig. (Til akvariebruk har jeg dagslysrør med 6000 Kelvin.) Det avgjørende er å få tilstrekkelig sterkt lys til at man leser ubesværet - ikke "koselys". I den oppgitte linken fant jeg ikke noe brukbart for 12 volt, og det ser ut til å være delte meninger om hvorvidt lysstyrken på ledllamper er større eller mindre enn fra konvensjonelle pærer.

Jeg får forske videre.

Stephan

smd står for surface mounted diode, alså også en diode det også... omtrent som light emitting diode

SMD = Surface Mounted Device. Utviklet av IBM på 60 tallet for å gjøre montasje av elektronikk mer kompakt og pålitelig. Komponenter ble loddet direkte på kretskortet uten bruk av ledninger for tilkobling.

Mye betegnelser rundt lys. Lumen, Candela, Lux, RA-index, Kelvin.

Rent generellt, lysutbytte måles i Lumen. 60 W glødepære er 800 Lumen sånn omtrent. Og ligger Kelvinverdien rundt 2700 slipper man dette blå lyset som man ofte ser fra LED devicer.

Fremdeles mye varierende kvalitet på LED. Her gjelder det å heve blikket. Levetiden på LED gjør det sannsynlig at du kommer til å bytte pærene bare en gang så lenge du overhode har båten. Du kan trygt kjøpe litt dyre kvalitets-LED.

Bruker selv LED på 2 og 3 w. De gir bedre styrke enn 20 w som ble byttet ut. For deg vil du få et forbruk på en femtedel eller lavere.

Slutter meg absolutt til synspunktet om å skaffe så varmt lys som mulig. Blå og billig LED er ikke tingen i en båtlugar.

Blå og billig LED er ikke tingen i en båtlugar.

En distraksjon:

Blå LED var den desidert dyreste fargen for noen år siden. De andre fargene hadde felles basiskomponenter i LED, men ikke blå. De var grisedyre helt til VW/Audi fant ut at blå instrumentbelysning måtte prøves. Da økte produksjonen av blå LED i Kina såpass at prisene sank på andre markeder også. Hobby campingvogner kjører blå-LED i barskap ennå. Mulig VAG fortsatt har blå instrumenter, for alt jeg vet?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg har xenonlys på 4500 :) når det er fortalt, oppfatter jeg nesten selgers spørsmål om forskjellen på 10w led vs 10w halogen/glød, men mulig jeg tar feil.

Selv om det er besvart før, føler jeg for å legge til at du har ca 1-1.5w led for å tilsvare 10w av det gamle slaget. Altså sparer du ca 9 w per lys ved å bytte til led når vi snakker om 10w pære. Det som også kan være greit å huske er at at en gammeldags 10w pære fikk man igjen en del varme, det får man ikke mye av når man bruker led. Med unntak av meget kraftige led-lys, er det enormt lite varmeutvikling.

Det som også kan være greit å huske er at at en gammeldags 10w pære fikk man igjen en del varme, det får man ikke mye av når man bruker led.

Nåja. 10w glødepære gir rimelig beskjedent med varme. Ellers er normalt motivasjonen for bytte til LED i båt å spare strøm. I den grad glødepæren bidrar med varme, gjør den det hele tiden når den er i bruk - også når man ikke trenger det. Ergo; unødvendig ødsling med en knapp resurs.

I forrige båten min monterte eg led i lanternene. Det virket inn på vhf, slik at eg måtte justere støydemping mykje meir. Nokon erfaring med det ? Kanskje det var mine pærer som hadde dårlig kvalitet? (mekk) Eller vil mindre pærer i cabinlys kanskje ikkje lage støy ?

Jøss! Rakk ikke å bytte i lanternene i sommer, men ikke noe problem i kabin. Avstand fra VHF-antenna til nærmeste LED-lanterne?

Mange av disse LED pærene som er bygget opp av en haug små ekelt LED's, har også litt elektronikk innebygget. Og det kan fort skape støy dersom det ikke er gjort ordentlig. Typiske pærer som støyer er slike som går like godt på 12volt som 24volt. Da er det innebygget switch power elektronikk som er kjente støykilder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siden sommeren er på hell, og du muligens ikke trenger de asap? www.dealextreme.com, søk på "" smd led g4", litt andre priser, kan en si... men nokså treg levering.

Takk for tipset, sandman1, nå har jeg sannelig min hatt tatt deg på ordet og bestilt noen pærer fra nevnte nettsted. Det blir spennende å se hvordan dette blir seende ut :pray: Jeg har ingen erfaring fra smd/led-lamper så dette kan bli spennende!

dealextremebestilling.png

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Bruker selv LED på 2 og 3 w. De gir bedre styrke enn 20 w som ble byttet ut. For deg vil du få et forbruk på en femtedel eller lavere.

Hva er forholdet mellom glødelamper og halogen? Er det slik at en 10W halogen pære gir samme lys som en 20W glødelampe, eller er det ennå bedre forhold for halogen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...