Jump to content

Ledlys kontra "gammeldags" lyspære - lysstyrke

Stephan

Recommended Posts

Hva er forholdet mellom glødelamper og halogen? Er det slik at en 10W halogen pære gir samme lys som en 20W glødelampe, eller er det ennå bedre forhold for halogen?

Har satt svigermor på saken. I følge henne har utbyttingen av glødelamper med halogen, nesten stoppet opp etter at LED ble "billig". Et mer presist svar føler i løpet av dagen. Bransjen venter forøvrig ytterligere utvikling av LED i varm-hvit, men markedet er begrenset fordi utenom skaninavia etterspørres kaldere lys i resten av verden (særlig i varmere strøk og det er særlig der suget er stort etter energisparende lyskilder).

Her i Comforten har jeg 6 lamper med 10W glødepærer og 2 små lysrørarmatur. Nå har jeg stort sett bare et par av lampene tent samtidig, så her er det definitivt stort potensiale til å spare Watt.

Innredningen i båten er stort sett blanklakket mahogny.

Jeg har lest i en annen tråd at ledlys, ikke gir samme varme fargen/ glansen i mahogny pga fargen lyset inneholder.

Er det flere som har erfaring med dette? eller er det et underordnet problem i forhold til oppsiden med W-besparelsen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...