sveini 95 Startet 19.August.2012 Link til dette innlegget Startet 19.August.2012 HEI Seilbåten skal endelig s opp etter 2 gode sesonger på sjøen. Jeg er TOTALT ny på dette felte.Og det samme er familie og slekninger. Jeg har en Maxi 77 seilbåt. Er det noe spesjelt jeg burde tenke på med jernkjølen? Hvilken type grunning og bunnsmøring burde jeg bruke ( hva fins ) ? og hvor mye trenger jeg sån ca? Når jeg har båten oppe kommer jeg til og bytte Sinkanoden som er på Seildrevet. Samt alle skrogjenomføringen. Båten trenger også en nøye vask både utpå og inni, hva er bra? Skutsiden har også mistet " Glansen" hvordan kan jeg få den tilbake? På forhånd TUSEN Takk :D Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Vanligvis trenger du selvpolerende bunnstoff, fra f.eks. Jotun, SeaJet, Hempel el. Dette påfører du med rulle etter å ha hlytrykkspylt og evt. skrubba vekk groe. 3-4 bokser bør holde i massevis, det er bare dumt å smøre på for tjukkt. Men hvis båten skal opp bare hvert annet år må du nok legge på litt ekstra. Etter to år er det sannsynlig at det er på tide med et nytt strøk, men når det er snakk om selvpolerende er det egentlig ikke behov før alt det gamle er slitt vekk. Er man for ivrig bare bygger det seg opp tjukke lag som til slutt flasser av. Kjølen får samme behandling, medmindre den har problemer med rust. Da må du slipe ned, grunne med vanntett epoxyprimer (sjekk hvor mange lag produsenten anbefaler.), og stoffe på nytt. Det vanlige er to-komponent epoxy-primer, men det fins andre varianter som også er vanntette. Seildrevet - hvis det er VP - har en gummimansjett som også skal skiftes etter 6-7 år, evt. kan man drøye det litt lengre, men det er jo en ting det typisk er greit å ha kontroll på. Oljeskift på drevet er sikkert også lurt etter to år. Pass på å ikke stoffe zink-anoden, da kommer den ikke i kontakt med vannet og effekten forsvinner. Bruk eget drev-stoff til drev og propell. Skroget polerer man vanligvis for å få det blankt og fint. Det kan gjerne vaskes først med et eller annet vaskeprodukt for båter. Noen bruker Zalo. Jif Skurekrem, Hugos og andre som inneholder slipemidler skal man være litt forsiktig med. Jeg pleier å bruke Hempel Yacht Cleaner. Det er vel neppe bedre eller værre enn det meste annet... Jeg har aldri fått noe spesielt fantastisk ut av å bruke polermaskin, så jeg gjør som regel jobben for hånd. Hvis skroget har stygge riper, kan du komme ganske langt med vannsliping (gradvis opp mot 2000 papir), rubbing og så polering. Muligens kan det bli svakt skjoldete, om du pusser deg inn på ren og hvit gelcoat. Hvis ripene er dype må du til med gelcoat-filler, spesielt om du ser inn på glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.