Jump to content

Sandstø 21 med 4.3 Mercruiser/Apha One. Vekt og forbruk?


Sølve

Recommended Posts

Som ny medlem prøver jeg meg med noen spørsmål :

 

Noen som kan hjelpe meg med sannsynlig vekt på båten min ?

Båten er en Sandstø 21 som er levert som halvfabrikat. Ren båt uten motor veier ca 610kg.

Det er montert inn en 4,3ltr mercruiser bensin og et AlphaOne drev.

 

Når vi først er i gang med tipping - vil noen anslå bensinforbruket ved marsjfart. Jeg har bare hatt båten et halvår og har ikke fått anledning ( eller turt.. ) å måle.

Toppfart er ca 43knop ved 4800o/min, marsjer på ca 3100o/min.

 

Er takknemlig for flere opplysninger omkring båttypen som jeg ikke kjenner mye til.

Her er bilde av båten :

 

Bilde

 

 

Flere bilder er utlagt i erfaringsdatabasen i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at riggen (motor og drev) veier ca 400 kg, og da veien hele suppedassen ca et tonn + -

Du finner sikkert nøyaktige opplysninger om vekt på Mercruisers hjemmeside.

 

Bensinforbruk? Et sted mellom 25 og 30 liter i timen på marsfart kanskje?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Dersom forbruket er under 30ltr/t er jeg fornøyd. :smiley:

 

Motoren på båten er saltvannskjølt, med de ulemper som det fører med seg.

Er det noen som har bygd om denne motortypen til ferskvannskjøling ?

Vil gjerne ha prisantyding, forslag til leverandører og synspunkt på om dette er nødvendig.

Det er realtivt god plass til varmeveksler mm i mottorrommet.

Link to post
Share on other sites

Er takknemlig for flere opplysninger omkring båttypen som jeg ikke kjenner mye til.

Båten ble produsert av et firma som het Aga Maritim. Vet ikke om dette eksisterer fremdeles. Mener båtene het Candy en periode også.

 

Redigert:

http://www.boat.no er følgende firma oppgitt som forhandler:

 

Motorhuset Rovik AS 4033 STAVANGER 51 63 63 63

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom forbruket er under 30ltr/t er jeg fornøyd. :smiley:

 

Motoren på båten er saltvannskjølt, med de ulemper som det fører med seg.

Er det noen som har bygd om denne motortypen til ferskvannskjøling ?

Vil gjerne ha prisantyding, forslag til leverandører og synspunkt på om dette er nødvendig.

Det er realtivt god plass til varmeveksler mm i mottorrommet.

Ser at det vil koste deg mellom 5og 10000 avhengig av model og type motor..

 

Glemte linken eg skulle gi deg..

 

http://www.go2marine.com/main.jsp

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Er ny her og poster mitt første spm.

 

Har kjøpt en sandstø 21 med 115 mercury (1997 mod). Motoren er en to takter, 2 sylyndre brukes på lav fart og 4 på høyere fart(kommer et lite rykk når man gir på, kjenner at de to siste kobler opp)

 

Han jeg kjøpte båten av har så og si ikke brukt den, og den ser faktisk helt ubrukt ut også :-) så det var lite info om forbruk etc.

 

Jeg lurer på hva forbruket vil ligge på? (maks fart er 40 knop og marsfart 30 knop ble det sagt)

Noen som vet om denne båttypen, hvem som lager de etc.

 

Ellers så skal jeg vel finne ut av ting etterhvert, men noe må man gjøre i påvente av sesongen :-)

 

Takker for svar.

 

Mvh

Ivar

Redigert av Frisnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til dette forum :smiley:

 

Hei er litt info jeg fant om båten din når jeg søkte på www.boat.no:

 

Sandstø 21:

Type: Daycruiser

Materiale: Plast

Største motor: 225 HK

I produksjon: Nei

Lengde: 630 cm

Lengde: 21 fot

Bredde: 215 cm

Vekt ca: 600 kg

 

Du har kanskje ikke noe nytte av dette men tenke jeg kunne kopiere det inn allikevel.

 

 

Forbruk vet jeg ikke så mye om. Dette avhenger jo litt av hvordan du kjører, hvilken propell du har osv. Men en _veldig_ grov utregning for 2 taktere er at du han dele antall hk på 2. Altså 115 delt på 2 = 57,5. Kanskje 55 liter i timen på fullt ca? Men uansett hva den bruker på fullt så bruker den selvsagt mye mindre på marsjfart. Akkurat dette området er det nok andre som har erfaring på.

 

Ellers så vet jeg ikke så mye om denne båttypen, men jeg har en venn som har kjøpt en akkurat lik båt bare med 90 hk Mariner. Så hvis det er noe spesielt du lurer på kan jeg alltids forhøre meg.

 

 

Med vennlig hilsen

Anders

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

har et lite spm til når det gjelder båttypen. Det er eletrisk lesne på båten men hvor kommer det vann inn lurer jeg på. Om det kommer vann inn i kupeen (om det er det man kaller det :-) )

så må jeg rett og slett øse det ut.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan borre to hull bakerst i kupeen. Under sofa bak er det batteri og stuerom, men det er her vannet samler seg også om det kommer inn noe(da båten er litt baktung).

Om jeg borer to hull bak her, vil da vannet renne ned til der lensen er??? Dumt spørsmål men jeg er helt rådløs her.

 

Og Anders kan du sjekke med han kameraten din hvordan løsningen er i hans båt?

 

Takker.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Du skulle nesten hatt noen bilder, men neste gang jeg er i båthavnen så kan jeg sjekke hvordan det ser ut i hannes Sandstø ja.

 

Skjønner egentlig ikke helt hva du mener, men har du egne lukkede rum under baksetet til batteri og stuerom? Og de samler det seg vann i?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16820/17_1064035352.jpg

 

Hei...

 

Jeg har Sandstø 21 selv. Og for og begynne med problemet ditt med vann i benken bak er det bare og borre hull. Dette er jo rett ut i motorrommet. Bare se at det ikke ligger kabler rett bak der du skal borre....

 

Jeg hadde også vært interressert i flere bilder av båten din for jeg skal til og renovere min litt i vinter. (1993modell) Og er på utkikk etter litt forskjellige løsninger for og finne det perfekte for min båt.. Jeg har selv en L-formet benk bak og ett lite skap med vask og det er montert en stor vanntank i bakre del av dørk rommet. VEEEELDIG praktisk :drink: Ellers er det montert 3.0 Liter 135hk mercruiser (toppakning røk på siste turen)(noen som har noen tips til rep,ting og tenke på ???)

Båten er jo meget linjelekker og går greit i sjøen, selv sliter jeg med litt for tynt skrog så jeg føler jeg får mye slag og risting i båten i motsjø... Noen som har tilsvarende opplevelser. Lurer på og forsterke i hvertfall baugen og bak mot styreposition i vinter...Men dette var vel ett generelt problem for sandstø på alle modeller på tidlig 90 tall......

 

Er ute etter mest mulig info og tips og bilder av forksjellige planløsninger...... M

Redigert av Trond K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei. Er ny på dette forumet. Har sittet å sett litt på div båter den siste tiden. Har kommet frem til at Sandstø 21 er en båt som kan passe til meg. Fine linjer, samt at denne båten kan man få til en fornuftig pris. Noen som har erfaringer med dette skroget? Er det noen årsmodeller man bør holde seg unna? Leste en plass her om problem med tynt skrog. Antar at skroget ikke er dobbelt?

Hvordan er denne båten i litt røff sjø? Hvilen motor passer best til denne båten? Erfaringer?

Takker for alle svar

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...