Jump to content

Tett i toalett - Plumbo?


Våtbåt

Recommended Posts

Etter en herlig dag på sjøen ble toalettet potte tett i går, dvs jeg får ikke presset ut all skiten. Har manuell pumpe.

Når jeg presser hardt ser jeg at det pipler ut vann og annet ut av pakningene. Jeg tør ikke presse hardere.

Jeg er 100 % sikker på at det mange her med erfaringer på dette - både på godt og vondt, he he.

 

Men, kan man bruke plumbo eller kan man stake fra undersiden, eller demontere?!

 

:puke:

 

 

phone-in-toilet-294x300.jpg

Link to post
Share on other sites

Med mindre du ønsker å etse bort huden på fingrene når du likevel etterpå må demontere for å løse opp proppen så ville jeg ikke brukt Plumbo nei! Demonter, stak opp og monter tilbake! Vanskeligere er det ikke!

 

Dessuten er det kanskje lurt å fjerne Iphonen på bildet først...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Propp er propp. Plumbo er ment å virke aktivt når det legger seg på. Dette forutsetter fall i rør. Svært mange båtdoer har stigning til septik. Mulig staking eller eddik kan virke. Mens du venter kan du jo kose deg med div do-tråder her på BP. Temaet er evig tilbakevendene. Tror i lengen el-kværn og strikse regler for doinnhold er løsningen.

Link to post
Share on other sites

Vel... noen bruker vannslange fra utsiden og det kan jo gå. Det er mulig det går i presse vann inn i luftingen, men om det ikke hjelper, må du ha minst armen under vann der det forhåpentligvis kommer gørr ut når proppen løsner.

vent til havna er tom og for all del.... bruk egen slange på de meterne som kommer i berøring med shiten. (det er ikke alle som gjør det og dette er en slange man fyller ferskvann i båtene med.. grøss...)

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjøp en sånn do-sugekopp (vet ikke hva de heter, men Donald Duck løper ofte rundt med en slik.) Den får du på rørlegger butikker, og suger tilbake en propp ganske greit.

 

Det står en etikett på posen til sugekoppen som anbefaler deg å bruke klær du ikke trenger lenger. Følg dette tipset, og tenk over hva du gjør ;-)

Link to post
Share on other sites

Bare en fordel med vann i pumpen. Men bare en slange rett ut?Da løser du bare slangen fra gjennomføringen og staker løs dritten. Ikke mye som skal til for å løse en propp i en halvmeter med slange. Kanskej den sitter i gjennomføringen? I så fall, stak det ut og steng ventilen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får du denne nedi så får du nok dratt ut proppen:

http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-86037/

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Fra utsiden eller løsne slangen fra pumpa.

Har en gang hatt samme problemer til en septiktank og jeg prøvde alt mulig uten å få løsnet proppen.

Snakket med en rørlegger og jeg fikk en lignede sak og dro ut proppen så lett som bare det.

Han anbefalte ikke plumbo og mente det kunne gjøre større skade hvis du ikke fikk skylt ut plumboen etterpå

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

avløpsåpner finnes i mange varianter. Eg hadde ikkje vert betenkt med å bruke de flytende som er å få kjøpt i dagligvarehandel. Men ofte er det papiret som propper seg. Så om du forsøker igjenn i dag så har det kanskje fått løst seg meir opp ila natta ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tipper du har mye urinstein i slangen, og at det er dette som holder igjen papiret og forårsaker forstopningen. . Da vil det uansett være en fordel å demontere denne, tømme den for dritt og banke på den til urinsteinen løsner. Og siden du ikke har septiktank er det jo bare å ha en liten bøtte klar under slangen når du løsner samt et par filler å tørke opp med. Det er tross alt begrenset hvor mye dritt det kan være i en liten slangestubb! Ta med deg litt verktøy og sett i gang, jeg tipper jobben er unnagjort på en liten halvtime :thumbsup: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville i så fall spandert på meg en ny slangestubb i stedet for å banke ut shit og urinstein av den gamle.

Bildet under, viser hvor stor åpning det var igjen på min septikslange når jeg overtok båten.

(Det var lettere å få kabler og papir gjennom den nye slangen naturlig nok)

 

bilde004.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Plumbo i båt eller hjemme er noe herk, problemet med plumbo er forstening hvis man blander litt feil ogvtetthet blir enda verre.

Etser noe jævlig og, var senest borti det på jobb hos en kunde hvor stigerør til gråvann var tett.

Fikk sprut på meg som resulterte i utslett og stålverktøy som skiftet farge...

Ville heller prøvet med lett vakuum på lufting samtidig som du pumper men ikke så mye vakuum at tanken imploderer .

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i så fall spandert på meg en ny slangestubb i stedet for å banke ut shit og urinstein av den gamle.

Bildet under, viser hvor stor åpning det var igjen på min septikslange når jeg overtok båten.

(Det var lettere å få kabler og papir gjennom den nye slangen naturlig nok)

 

bilde004.jpg

 

RSL

 

Jeg kaster meg på oppfordringen med et bilde av hva jeg overtok....

tett_septikkslange_1.jpg

 

Det er slangen mellom toalett og tank som først blir tett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen saltvann og urin lager denne "steinen". 35% eddik med jevne mellomrom forebygger, spesielt når båten skal ligge lenge. Ellers gjelder så kort avstand mellom toalett og tank som mulig og masse vann slik at det ikke står en blanding av urin og saltvann i slangen.

Selvoppnevnt "drittunge" Lars H. her på BP kan mye om problematikk rundt dette tema, som alle båteiere med toalett blir berørt av før eller senere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tok rev i seilene i dag og skrudde opp slangeklemmer og pumpen. Det var helt tett med papir og da selvfølgelig annet morro. He he.

Måtte pirke inne i pumpa med pekefingeren, var vel som å pirke seg selv langt inn i sin egen ....!

 

Men til slutt fikk jeg alt ut og vasket hele toalettet. Nå funker alt :-)

 

Case closet, ha ha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...