Skarpnes Mjøsa Startet 20.August.2012 Del på Facebook Startet 20.August.2012 Har en Skarpnes 9100 med en Volvo Penta QAD 41. Motor starter lett og går fint på tomgang, når jeg skal øke farten å få båten i plan klarer ikke motoren dette. Det begynner å ryke voldsomt og motoren stopper. Må da stå i 15 minutter før den starter igjen. Går igjen fint på tomgang. er det Turboen som er problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) Svart røyk er jo ofte at motoren får mer diesel enn den klarer å forbrenne eller ikke får nok luft. Turbo, kompressor, luftfilter er kjente syndere. Du har jo ikke kompressor, så da står luftfilter, turbo og lufttilgang igjen. Sjekket luftfilter? mvh Bavaria32sport Redigert 20.August.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skarpnes Mjøsa Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Nei har ikke det. Røyken som kommer er ikke svart men grå/hvit. Hadde litt samme problemet i fjor men da begynte det ikke å ryke. Da kom turtallet sigende sakte og vi fikk etter hvert båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Lekk Intercooler? Sitér dette innlegget Link to post
partyliquid Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Har du sjekket fargen på oljen? Sitér dette innlegget Er det ikke jul snart ? Blogg Link to post
dieselfan Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Prøv med litt mer info så er det lettere å hjelpe deg... full motorkode og årsmodell :-) så blir det snart fart på den igjen... -kan du tørne motoren på starteren direkte etter at motoren har stoppa ? -hva viser temp måler når motoren stopper ? -er det gjort noen reparasjoner siste åra eller er den ikke tukkla med ? -har den gått i ferskvann hele livet ? -lukter det noe av røyken ? -hvor mange driftstimer siden dieselfilter bytte (forfilter, grovfilter og finfilter) ? -kan du se vann i vannutskiller ? -kan du ruse motoren i fri ? hører du turboen hyle ? -hva er oljetrykket ditt på tomgang med varm motor ? -hender det startmotoren har problemer med å trekke rundt motoren ved oppstart ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Jeg tipper at motoren heter AQAD41 (aquamatic aftercooled diesel) Aquamatic er betegnelsen på VP's motorer med hekkagregat (drev) i motsetning til AD41 som har girkasse og strak aksel. Feilen din er muligens toppakning, turbo, luftfilter eller kanskje aftercooleren. Er det toppakningen så mister du kjølevæske. Luftfilteret kan du trygt ta av og kjøre uten for å teste. Aftercooleren kan du sjekke ved å skru av lokket og inspisere visuellt. Turboen må du måle manifoldtrykket for å sjekke. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) DieselDahl: mener du at toppakning, turbo, luftfilter eller aftercooleren kan tvinge en 40 serie motor til stopp ? Redigert 20.August.2012 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Jeg vet ikke hvor overmotorisert båten til trådstarter er, men jeg prøver å resonnere ift grå/hvit røyk og lite kraft. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Grå/hvit røyk betyr ofte vann såvidt jeg husker. Derfor jeg tenkte lekk intercooler Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 siden den må stå i 15 før den kan startes, betyr det at den varmskjærer seg hver gang? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 ... det var det jeg håpet at det ikke var... som du ser i #6 ref mine 2 første spørsmål... Sitér dette innlegget Link to post
Skarpnes Mjøsa Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Motoren kan tørnes på starteren når den har stoppet. Det er ingen endringer i hverken oljetrykk eller temperatur på motor. Det er ikke gjort noen reperasjoner de siste årene. Toppen ble planslipt i 2004. Den har ikke gått i ferskvann hele livet. Sannsynligvis kun de siste 6 årene. Det er ingen ting som tyder på vann i oljen. Vanlig service hver høst med skifte av filter,olje etc. Motoren starter med en gang og har gjort det bestandig. Motoren kan ruses fint i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Godt mulig dieselpumpen din trenger en overhaling? Hvor mange timer har den gått? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
dieselfan Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Dersom jeg har forstått deg rett så stopper motoren helt når du forøker å komme i plan ? Skjer det samme etter at du fjerner luftfilter, må det være mangel på diesel... sjekk dieseltilførsel, er det av en eller annen grunn for tungt for motoren å suge diesel kan det forklare hvorfor den stopper. Siden du må vente 15 minutter gjetter jeg på at det er tett filter (fordi det slipper igennom liten flow som gjør at du kan starte og ligge på tomgang men ikke gir nok flow til full belastning... Har din motor et 3 mm hull i bunnen av aftercooler ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 (redigert) En annen tanke, ref. Innlegget til dieselfan. Hva hvis luftingen til dieseltanken er tett, da sliter vel motoren med og få nok diesel. En rask ting og prøve er og kjøre med påfyllingslokket av, eller hvertfall løsnet et par tørn. Eller så kan du lage deg en egen tank med en 5 liters kanne koblet rett på dieselpumpen (med en bit slange selvfølgelig). Da eliminerer du tank og filter. Redigert 21.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
sap_2000 Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Jeg tipper at motoren heter AQAD41 (aquamatic aftercooled diesel) Aquamatic er betegnelsen på VP's motorer med hekkagregat (drev) i motsetning til AD41 som har girkasse og strak aksel. AD er en sleng oftest brukt om AQAD 40/ 41 Turbo Aftercooled Marine Diesel = TAMD. AQ = Aquamatic TAMD evt TMD (u intercooler) evt MD (u turbo) er akselversjonene, mens AQAD evt AQD er drevversjonene. Drevutgavene var ikke levert uten turbo i nyere tid. AQD var uten intercooler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 En annen tanke, ref. Innlegget til dieselfan. Hva hvis luftingen til dieseltanken er tett, da sliter vel motoren med og få nok diesel. En rask ting og prøve er og kjøre med påfyllingslokket av, eller hvertfall løsnet et par tørn. Eller så kan du lage deg en egen tank med en 5 liters kanne koblet rett på dieselpumpen (med en bit slange selvfølgelig). Da eliminerer du tank og filter. Kalle74- helt enig, godt poeng, jeg skal skrive det opp på min egen liste også... "spylerdunk-knepet" er også kjekt å ty til, jeg bruker klare PVC slanger både på inn og ut, slik at man ser bevegelse og luftbobbler.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.