Jump to content

Volvo Penta QAD 41 mangler kraft


Skarpnes Mjøsa

Recommended Posts

Har en Skarpnes 9100 med en Volvo Penta QAD 41. Motor starter lett og går fint på tomgang, når jeg skal øke farten å få båten i plan klarer ikke motoren dette. Det begynner å ryke voldsomt og motoren stopper. Må da stå i 15 minutter før den starter igjen. Går igjen fint på tomgang. er det Turboen som er problemet ?

Link to post

Svart røyk er jo ofte at motoren får mer diesel enn den klarer å forbrenne eller ikke får nok luft. Turbo, kompressor, luftfilter er kjente syndere. Du har jo ikke kompressor, så da står luftfilter, turbo og lufttilgang igjen. Sjekket luftfilter?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Prøv med litt mer info så er det lettere å hjelpe deg... full motorkode og årsmodell :-) så blir det snart fart på den igjen...

 

-kan du tørne motoren på starteren direkte etter at motoren har stoppa ?

-hva viser temp måler når motoren stopper ?

-er det gjort noen reparasjoner siste åra eller er den ikke tukkla med ?

-har den gått i ferskvann hele livet ?

-lukter det noe av røyken ?

-hvor mange driftstimer siden dieselfilter bytte (forfilter, grovfilter og finfilter) ?

-kan du se vann i vannutskiller ?

-kan du ruse motoren i fri ? hører du turboen hyle ?

-hva er oljetrykket ditt på tomgang med varm motor ?

-hender det startmotoren har problemer med å trekke rundt motoren ved oppstart ?

Link to post

Jeg tipper at motoren heter AQAD41 (aquamatic aftercooled diesel) Aquamatic er betegnelsen på VP's motorer med hekkagregat (drev) i motsetning til AD41 som har girkasse og strak aksel. Feilen din er muligens toppakning, turbo, luftfilter eller kanskje aftercooleren. Er det toppakningen så mister du kjølevæske. Luftfilteret kan du trygt ta av og kjøre uten for å teste. Aftercooleren kan du sjekke ved å skru av lokket og inspisere visuellt. Turboen må du måle manifoldtrykket for å sjekke. Lykke til.

Link to post

Motoren kan tørnes på starteren når den har stoppet. Det er ingen endringer i hverken oljetrykk eller temperatur på motor. Det er ikke gjort noen reperasjoner de siste årene. Toppen ble planslipt i 2004. Den har ikke gått i ferskvann hele livet. Sannsynligvis kun de siste 6 årene. Det er ingen ting som tyder på vann i oljen. Vanlig service hver høst med skifte av filter,olje etc. Motoren starter med en gang og har gjort det bestandig. Motoren kan ruses fint i fri.

Link to post

Dersom jeg har forstått deg rett så stopper motoren helt når du forøker å komme i plan ?

 

Skjer det samme etter at du fjerner luftfilter, må det være mangel på diesel... sjekk dieseltilførsel, er det av en eller annen grunn for tungt for motoren å suge diesel kan det forklare hvorfor den stopper.

Siden du må vente 15 minutter gjetter jeg på at det er tett filter (fordi det slipper igennom liten flow som gjør at du kan starte og ligge på tomgang men ikke gir nok flow til full belastning...

 

Har din motor et 3 mm hull i bunnen av aftercooler ?

Link to post

En annen tanke, ref. Innlegget til dieselfan. Hva hvis luftingen til dieseltanken er tett, da sliter vel

motoren med og få nok diesel. En rask ting og prøve er og kjøre med påfyllingslokket av, eller hvertfall

løsnet et par tørn.

Eller så kan du lage deg en egen tank med en 5 liters kanne koblet rett på

dieselpumpen (med en bit slange selvfølgelig). Da eliminerer du tank og filter.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Jeg tipper at motoren heter AQAD41 (aquamatic aftercooled diesel) Aquamatic er betegnelsen på VP's motorer med hekkagregat (drev) i motsetning til AD41 som har girkasse og strak aksel.

AD er en sleng oftest brukt om AQAD 40/ 41

 

Turbo Aftercooled Marine Diesel = TAMD. AQ = Aquamatic

TAMD evt TMD (u intercooler) evt MD (u turbo) er akselversjonene, mens AQAD evt AQD er drevversjonene. Drevutgavene var ikke levert uten turbo i nyere tid. AQD var uten intercooler.

Mvh. SAP

Link to post

En annen tanke, ref. Innlegget til dieselfan. Hva hvis luftingen til dieseltanken er tett, da sliter vel

motoren med og få nok diesel. En rask ting og prøve er og kjøre med påfyllingslokket av, eller hvertfall

løsnet et par tørn.

Eller så kan du lage deg en egen tank med en 5 liters kanne koblet rett på

dieselpumpen (med en bit slange selvfølgelig). Da eliminerer du tank og filter.

Kalle74- helt enig, godt poeng, jeg skal skrive det opp på min egen liste også...

"spylerdunk-knepet" er også kjekt å ty til, jeg bruker klare PVC slanger både på inn og ut, slik at man ser bevegelse og luftbobbler....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...