Jump to content

Vurderer båt med Volvo TAMD30, hva bør sjekkes?


klikk

Recommended Posts

Ser på en båt med Volvo Penta TAMD30 som har gått 2000 timer og er fra 1984. er dette greie motorer?

 

Motor ser ut til å gå greit, rundt 3800 omdreininger på full gass. Ikke noe å si på gangen eller kraften. Ryker ikke med varm motor. Har ikke prøvd den når motor er helt kald, men i følge selger ryker den litt da, er dette normalt? Har lest endel om problemer med varmeveksler. Er det andre feil som er vanlige på disse motorene og som bør sjekkes?

Link to post

Det er vel sammen med TAMD40, de beste maskinene Volvo Penta har laget. De begynner å bli gamle, men om de er godt vedlikeholdt er det ikke så farlig. Sjekk nøye for rust under og ellers at den er godt lakkert. Turbo bør ha vært byttet et par ganger underveis. Og nb.. Varmeveksler får du ikke tak i ny lenger. Starter og dynamo bør også være av nyere dato, men disse er enkle å erstatte for en rimeligere penge. Sjekk for lekkasje ved impellerhus og i feste til turbo. Eksosbendet er nok byttet på denne, men sjekk når sist! Dysene bør nok sjekkes om den ryker ved kaldkjøring! Koster noen kroner å bytte. Ellers må du beregne 30 sekunder med gløding før kaldstart. Det er viktig for ren start, så alle sylindere starter på samme runden. Ellers, en glimrende maskin å skru på, selv for en hobbymekaniker !

Link to post

Takk for info! At ikke varmeveksler kan skaffes ny lenger er jo ikke noe særlig. Det vil si at motor ikke kan fikses når denne ryker, og ettersom jeg har forstått så er varmeveksleren et svakt punkt på disse motorene. Da er det kanskje en ide å istedet se etter båter med nyere eller andre typer motorer?

Link to post

Jeg har samme motor i min båt, og får også 3800 omdr. Du burde sjekke glødepluggene med et tang ampermeter. De skal trekke rundt 100 ampere med kald motor. Hvis du måler ca 75 ampere er en plugg sannsynligvis gåen, og det vil reparere ryking med kald motor. Jeg bytta mine i fjor. Det viste seg med denne målingen at bare 1 av mine virket. Nå har jeg ingen røyk ved oppstart. Du burde også kjøre motor på full maskin i 1o min. for å følge med temp. se til at denne ikke stiger for høyt. Sjekk med et firma som heter radiatorservice om de kan reparere varmeveksleren hvis det begynner å lekke. Min motor har gått 2650 timer. og er fra 1985. En volvo mekaniker sa også at dette er en god motor, men de er ikke nye lenger, så jeg ville tatt med i regnestykket et motorbytte.

Link to post

Det finnes flere TAMD30 og TAMD40 som har bygget om varmeveksleren til en nyere uoriginal type, så det finnes repmulighet for den også. Du har 2 varmevekslere i denne maskinen forresten. Det sitter en i intercooleren (manifolden) også. Noen minutter på full guffe vil vise om kjøling er i orden. Det beste med disse maskinene er at det ikke er noe nevneverdig av elektronikk som kan skape trøbbel etter så mange år.

Link to post

Dette høres jo bra ut. Det er kanskje ikke gangtimene som er den avgjørende faktoren her, men heller vedlikehold og bruk. Problemet er jo at det vet man lite om når man kjøper brukt.

 

Å planlegge motorbytte før båten er kjøpt er uaktuelt. En ny motor koster... 100k+? Det synes jeg ikke det er verdt å putte inn i en snart 30 år gammel båt. Da vurderer jeg nok heller å spytte i mer penger og kjøpe en nyere båt med en gang.

 

Dere sier at TAMD30 er en av de beste Volvo har laget. Er de bedre eller dårligere enn Ford, BMC og Perkins motorer med tilsvarende størrelse/effekt/alder?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...