Jump to content

Kostnader ved å eie seilbåt?

geekus

Recommended Posts

Jeg holder på å spare til seilbåt. For å finne et tak på hvor mye jeg kan gi for båten, er jeg interessert i å vite hvor mye man bør ha å gå på til utgifter utenom selve båtkjøpet. Vedlikeholdskostnader, båtplass, reparasjoner, kostnader i forbindelse med å få båten på land og ut igjen, vinterlagring, pluss alt jeg ikke vet om.

Kostnadsdrivere her antar jeg vil være alder på båten og hvor mye og hardt den er brukt(?). Så er det óg interessant hvor ny båt man bør kjøpe for å unngå en skikkelig smell i løpet av den første tiden. Jeg har jo inntekter, men ikke mer enn til 4-5000 i måneden til uforutsette utgifter.

Jeg håper å kjøpe, og kunne bo i båten et par år fra neste høst kanskje, i forkant av det store målet som er langtur, til Karibien, om ikke lenger! Ekstra utstyr som kreves for langtur vil vel variere med hvor bra utstyrt båt jeg kjøper, men i første omgang er jeg mest interessert i å få et inntrykk av kostnadene ved det å eie båten.

Er takknemlig for alle svar! :smiley:

Redigert av geekus (see edit history)

Har du googlet gamle tråder her inne? Feks denne kommer opp:

https://baatplassen.no/i/topic/18961-kostnader-ved-baat/ som jeg leste en stund tilbake. Jeg har sett litt på disse trådene selv, og sett på hva folk med tilsvarende båt sier, og ser an hvilken landsdel de bor i. Dermed fant jeg et ca-tall for min kategori. Hva angår langtur og utstyr etc, er det mye å lære av langturbloggere. Feks google Tempest sin langtur, de har beskrevet utstyrsnivået på båten svært bra på nettsiden sin. Lykke til med videre research:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...