Jump to content

Vibrasjoner Viksund 27 colombi, hva kan det være årsak ?


Ida Marie III

Recommended Posts

Har en bekjent i havnen vår, som har en Viksund 27 colombi. For ca 2 år siden byttet han motor fra en BMC til en helt ny Yanmar 37 hk. Problemet er at når turtallet økes over 2000 rpm, oppstår det kraftige vibrasjoner i båten. Har selv vært ombord, og bordet i salongen står og dirrer helt vilt. Motoren ble montert av fag folk fra en av de mange båtprodusentene her på Askøy, og har blitt etterkontrollert av andre som har dette som yrke, ( uten at det er garanti for noe ) Både motor, gear, aksling, hylse, propell er nytt. Og propellen er sjekket for ubalanse av propellservice på Os, ingen ubalanse. Det hører med til historien at han også hadde vibrasjoner med den gamle BMC motoren også, muligens litt mindre.. Akslingen er også blitt klokket for kast. Noen som har en ide om hva som kan være årsak ?? Jeg lurer litt på om det kan være kavitasjon i propellen, vist så er, hvordan kontrollere dette ?

Link to post
Share on other sites

Hvis problemet også var med den gamle motoren, kan det være selve motorfundamentet/innfesting av dette som lager ugreie?

Tviler også på at det har med roret å gjøre hvis ikke vibrasjonene forandrer seg under fart når man dreier på dette.

Mange har mindre enn 5 cm klaring selv om dette ikke er å foretrekke.

Ellers så kan motorolje ødelegge noen typer gummilabber. Hvor raskt dette kan oppstå vet jeg ikke.

Kast i akslingen ser du uten klokke hvis det er litt mye.

Er vibrasjonen lik både med inn og utkoblet propell (ved samme omdreining)?

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt det ikke er vibrasjoner når propell er utkoblet, skal få sjekket opp i det i morgen. Det er blitt målt på flens gear/aksling, flere ganger uten å ha blitt oppdaget noe feil der. Er usikker på om det er blitt støpt nytt fundament, men mener også det ble gjort, sjekker i morgen.

Noen meninger ang kavitasjon ??

Link to post
Share on other sites

Mener jeg har lest om en som hadde vibrasjoner grunnet dårlig fasong på kjølen. Avslutningen og avstanden til propelleren. Han støpte en skarp avslutning og problemet ble borte. Ikke vet jeg men det kan jo være en tanke. Interessant å vite hvilken frekvens det vibrerer med, 1x akselturtall, 3x akselturtall eller en helt annen?

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye som tyder på at problemet ligger bak med propellen, ved at den står for tett inntil stilken. Eller at det oppstår en eller form for kavitasjon av fks. en kjølesløyfe e.l. Ofte kan dette løses ved at man endrer fasong på stilken foran prop.vingene, former stilken i en slags flyvinge form. Slipe og støpe på en trekantprofil som drar vannet sammen slik at dødrommet bak stilken blir mindre, og derved slagene mot propellvingene blir mindre hver gang de passerer stilken. Og hvis mulig slipper propell lengre bakover.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

propell01.jpg

 

Dette er hvordan det er gjort på et større skip.

Akslingen går inne i en "bulb" mens stilken over er avsluttet i en skarp kant.

Bra for vannstrømmen.

En propell trekker like mye som den skyver. Hver gang ei vinge passerer den flate avslutningen av kjølen, slutter den å trekke og vibrasjoner oppstår.

Link to post
Share on other sites

Snakket med eier av Viksunden i dag, og han bekrefter at ristingen er helt fraværende vist propell kobles ut, og motor ruses opp.

Cutless lager i hylsen er nytt som alt det andre i forbindelsen med motorskiftet. Også støpt nye motor fester " vanger " etter som mye var råttent der. Begynner også å helle til teorien om at det er skrog utformingen som er noe galt med, og har også hørt snakk om dette med å forandre avsluttningen på stilken. Men samtidig synes jeg dette er rart, etter som det formelig myldrer av disse båtene, tilsynelatende uten dette problemet. Frekvens på risting i forhold til turtall, vet ikke helt om jeg forstod den. Om den øker med turtallet eller ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...