Ida Marie III Startet 20.August.2012 Del på Facebook Startet 20.August.2012 Har en bekjent i havnen vår, som har en Viksund 27 colombi. For ca 2 år siden byttet han motor fra en BMC til en helt ny Yanmar 37 hk. Problemet er at når turtallet økes over 2000 rpm, oppstår det kraftige vibrasjoner i båten. Har selv vært ombord, og bordet i salongen står og dirrer helt vilt. Motoren ble montert av fag folk fra en av de mange båtprodusentene her på Askøy, og har blitt etterkontrollert av andre som har dette som yrke, ( uten at det er garanti for noe ) Både motor, gear, aksling, hylse, propell er nytt. Og propellen er sjekket for ubalanse av propellservice på Os, ingen ubalanse. Det hører med til historien at han også hadde vibrasjoner med den gamle BMC motoren også, muligens litt mindre.. Akslingen er også blitt klokket for kast. Noen som har en ide om hva som kan være årsak ?? Jeg lurer litt på om det kan være kavitasjon i propellen, vist så er, hvordan kontrollere dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Regner med dette er under fart. Sjekk roret og innfestninger til dette. Ikke at jeg tror det er dette, men greit å sjekke ut enkle ting først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 God ide, vi tar den på land igjen om noen dager, og da gjelder det å ha en del ting å se etter.. Avstand fra propell til ror ? minimum 5 cm eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Avstand vet jeg ikke, bare at columbi har et tungt stålror som kankje kan skape litt leven hvis det ikke er fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Sjekk at ikke gearet tar borti skroget. Det er trangt nedi der, i alle fall hos meg med 70 hk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Hvis problemet også var med den gamle motoren, kan det være selve motorfundamentet/innfesting av dette som lager ugreie? Tviler også på at det har med roret å gjøre hvis ikke vibrasjonene forandrer seg under fart når man dreier på dette. Mange har mindre enn 5 cm klaring selv om dette ikke er å foretrekke. Ellers så kan motorolje ødelegge noen typer gummilabber. Hvor raskt dette kan oppstå vet jeg ikke. Kast i akslingen ser du uten klokke hvis det er litt mye. Er vibrasjonen lik både med inn og utkoblet propell (ved samme omdreining)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Har dere prøvd å ruse motoren uten at akselen går rundt? Er det borte da er det opprettinga av motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Mener bestemt det ikke er vibrasjoner når propell er utkoblet, skal få sjekket opp i det i morgen. Det er blitt målt på flens gear/aksling, flere ganger uten å ha blitt oppdaget noe feil der. Er usikker på om det er blitt støpt nytt fundament, men mener også det ble gjort, sjekker i morgen. Noen meninger ang kavitasjon ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Enn cutless lagret i hylsa helt bak? blei det skiftet sammen med motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Mener jeg har lest om en som hadde vibrasjoner grunnet dårlig fasong på kjølen. Avslutningen og avstanden til propelleren. Han støpte en skarp avslutning og problemet ble borte. Ikke vet jeg men det kan jo være en tanke. Interessant å vite hvilken frekvens det vibrerer med, 1x akselturtall, 3x akselturtall eller en helt annen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Det er nok mye som tyder på at problemet ligger bak med propellen, ved at den står for tett inntil stilken. Eller at det oppstår en eller form for kavitasjon av fks. en kjølesløyfe e.l. Ofte kan dette løses ved at man endrer fasong på stilken foran prop.vingene, former stilken i en slags flyvinge form. Slipe og støpe på en trekantprofil som drar vannet sammen slik at dødrommet bak stilken blir mindre, og derved slagene mot propellvingene blir mindre hver gang de passerer stilken. Og hvis mulig slipper propell lengre bakover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Dette er hvordan det er gjort på et større skip. Akslingen går inne i en "bulb" mens stilken over er avsluttet i en skarp kant. Bra for vannstrømmen. En propell trekker like mye som den skyver. Hver gang ei vinge passerer den flate avslutningen av kjølen, slutter den å trekke og vibrasjoner oppstår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Snakket med eier av Viksunden i dag, og han bekrefter at ristingen er helt fraværende vist propell kobles ut, og motor ruses opp. Cutless lager i hylsen er nytt som alt det andre i forbindelsen med motorskiftet. Også støpt nye motor fester " vanger " etter som mye var råttent der. Begynner også å helle til teorien om at det er skrog utformingen som er noe galt med, og har også hørt snakk om dette med å forandre avsluttningen på stilken. Men samtidig synes jeg dette er rart, etter som det formelig myldrer av disse båtene, tilsynelatende uten dette problemet. Frekvens på risting i forhold til turtall, vet ikke helt om jeg forstod den. Om den øker med turtallet eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Ingar eller Mons her på forumet tror jeg modifiserte en Viksund bak på kjølen. En av dem dukker nok opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Høres meget bra ut, håper på bilder også da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.