mavi Startet 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2005 (redigert) Skal montere en stålplate i båten og må beregne to vinkler først. Noen som kan hjelpe? Beklager stort bilde, men det nekter å endre størrelse. (Bildet jeg lastet opp er 512*384pix. men vises som 1024*768 ihvertfall hos meg) Redigert 7.Februar.2005 av mavi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hvis avstanden fra 90 gr. vinkel til den nederste vinkel du lurer på også er 5 cm. er vinklene 135 gr. (180 - 45) Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Var det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Eller som denne? Sitér dette innlegget Link to post
El Alferez Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hvis avstanden fra 90 gr. vinkel til den nederste vinkel du lurer på også er 5 cm. er vinklene 135 gr. (180 - 45) <{POST_SNAPBACK}> Går det da? Katet i annen pluss katet i annen osv... Nå klarer jeg ikke å lese hva som står på tegningen fra "Sailing Metal", men når min lille hjerne forsøker å anvende sinusregelen, blir vinkelen til høyre 123,56 grader, og den øverste 146,44 grader. Får noen omtrent det samme, eller er jeg på bærtur ? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Prøver på nytt Sitér dette innlegget Link to post
ss Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 180-(cosX=5/6)=180-33.5=146.5gr 180-(siny=5/6=180-56.5=123.5gr Hvis jeg husker forskjellen på sin/cos Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 7.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Prøver på nytt <{POST_SNAPBACK}> Forstår ikke hvorfor folk skal på død og liv oppgi slike vinkler.. Dem er uten noe fornuft. Når eg er på jobb (BLikkenslager ) så blir det feil når slike mål blir gitt.. 130° er mer enn 90° ikke sant.. Så i forhold til en vinkel på 90° er denne vinkelen egentlig 130° - 90° = 40°. Likeså den andre er 50° Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Etter mitt øyemål er begge vinlene større enn 90 grader. Så de oppgitt vinklene er vel ikke så gale. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Forstår ikke hvorfor folk skal på død og liv oppgi slike vinkler.. Dem er uten noe fornuft. Når eg er på jobb (BLikkenslager ) så blir det feil når slike mål blir gitt.. 130° er mer enn 90° ikke sant.. Så i forhold til en vinkel på 90° er denne vinkelen egentlig 130° - 90° = 40°. Likeså den andre er 50° <{POST_SNAPBACK}> Hvis du starter med å kjøre nordover med båten din og lager en trekantsløyfe, vil vinklene i trekanten utgjøre 180°. Peker du da sørover? Nei fordi du har svingt 360°. Derfor blir slike vinkler oppgitt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Gunga Din Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Kan dette stemme? <{POST_SNAPBACK}> Hej Mavi ! jag fikk samma vinkler som deg her ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hanne_V Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hvorfor egentlig gjøre det så vanskelig? Det ser ut til at diagonalen er 6 cm. og høyden er 5. Kan du ikke bare måle 5 cm. opp., kjøre diagonalen ned og kutte der. Ellers er både en katet og hypotenusen oppgitt. (6*6)=(5*5)+(x*x) X = 3,31 cm som er den siste katet. Hvis vi da sier at 3,31 cm + 5 cm. = 8,31 cm. = 100 % = 90 gr. Nedre vinkel vil da være 39,83% av 90 gr. = 35,85 gr. Øvre vinkel vil være 60,16 % av 90 gr. = 54,15 gr. Utvendige vinkler vil da være 180 - 35,85 = 144 gr. nedre, og 180 - 54,15 = 126 gr. øvre. Ble ikke så langt unna sannheten det vel... mvh kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Hvis du starter med å kjøre nordover med båten din og lager en trekantsløyfe, vil vinklene i trekanten utgjøre 180°. Peker du da sørover? Nei fordi du har svingt 360°. Derfor blir slike vinkler oppgitt. <{POST_SNAPBACK}> Nå var jo ikke dette navigasjon heller da. Gå inn på et blikkenslager verksted og oppgi et slikt mål så får du nok noen rare blikk..Ivertfall hos oss.(25 annsatte) Nå er dette bare for å pirke og min mening(ikke sakt at det er rett) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Gå inn på et blikkenslager verksted og oppgi et slikt mål så får du nok noen rare blikk.. Ivertfall hos oss.(25 annsatte) Hei. Vel, nå tror jeg faktisk aldri at jeg har vært innom et blikkenslagerverksted så deres forhold til vinkler vet jeg ikke noe om, heller ikke vet jeg hva en "vannstokk" er. Men skulle jeg sette inn en ny dør inn til salongen i båten, ville jeg nok ikke godta mange gradene feil. Tror slikt er mer synlig enn tilpassingen av f.eks. en takrenne i 3. etg! Forøvrig er vinkel C = 123,6grader, og vinkel D = 146,4grader. Elementær trigonemetri. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
maanestraale Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Nå var jo ikke dette navigasjon heller da. Gå inn på et blikkenslager verksted og oppgi et slikt mål så får du nok noen rare blikk.. Ivertfall hos oss.(25 annsatte) Nå er dette bare for å pirke og min mening(ikke sakt at det er rett) <{POST_SNAPBACK}> Jeg ser blikkenslager tendensen her ja, ... men Wellcraft da Vi ikke blikkenslagere forholder oss til de strekene vi ser, la oss ta den øverste vinkelen din, jeg ville helt klart kalt den 102 grd, vinkelen mellom strekene er jo 102 grd, eller andre veien 360 - 102 = 258 grd. Men jeg skjønner hvordan du tenker som blikkenslager, den i utgangspunktet flate platen må knekkes 78 grd, men det for å få 102 grd på vannstokk beslaget, må jo være over 90 grd for å få vannet til å renne Enda lettere ser vi dette på den "nederste" bretten din, den måtte knekkes 135 grd, men vinkelen er jo 45 grd. Beklager kunne ikke dy meg Forøverig enig med Lars H. Mvh Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Ben Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Nå var jo ikke dette navigasjon heller da. Gå inn på et blikkenslager verksted og oppgi et slikt mål så får du nok noen rare blikk.. Ivertfall hos oss.(25 annsatte) Siden det er ganske naturlig for oss ikke fagfolk å regne med vinkler på både 130 eller 140 for den saks skyld, er det like naturlig at vi sier 140 når vinklen er 140. At dere i blikkenslagerfaget bruker en annen beregningsmetode er jo greitt nok, men at man skulle få rare blikk av å oppgi et kurant vinkelmål, virker ikke spesielt betryggende. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Det var igrunnen ikke en navigasjonsoppgave. Snarere en illustrasjon på hvorfor den "indre" vinkelen ikke alltid gir riktig bilde på de faktiske forhold, og at man derfor av og til må oppgi den ytre vinkelen (eller den lange veien) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Siden det er ganske naturlig for oss ikke fagfolk å regne med vinkler på både 130 eller 140 for den saks skyld, er det like naturlig at vi sier 140 når vinklen er 140. At dere i blikkenslagerfaget bruker en annen beregningsmetode er jo greitt nok, men at man skulle få rare blikk av å oppgi et kurant vinkelmål, virker ikke spesielt betryggende. <{POST_SNAPBACK}> Det var for morro da.. ikke ta dette ille opp folkens.. Eg fårstår meget godt hvor dere vill.. Men som noen andre sa.. Kunne ikke dy meg.. Trodde det var en selvfølge at andre så min mening. Godt vi ikke trenger å være enig i alt da. Klarer ikke tenke slik som flertallet her gjør. Eg tenker hele tiden hva knekka (Datastyrt) sier til meg når det gjelder vinkler.. Knekker eg 140° (Eller max 135° på knekka) så blir den mer enn 90° altså en skarp V. Sier ikke at alle må tenke som meg. Kanskje er eg litt enkel eller vanskelig med tanke på dette.. Snikkere rekner vinkler som dere gjør. Men vi kan ikke skrive slike tall inn i dataen for da blir det feil Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Avsluttet2 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Har sansen for den praktiske infalsvinkelen håndtverkere ofte har. Selv om ikke alt er rett etter skolematematikken er det ofte den beste måten å tenke på når en skal utføre arbeidet i praksis. Men om jeg skulle bestilt et arbeid fra en blikkenslager ville jeg sørget for en besiktigelse på forhånd eller en detaljert tegning av arbeidet, ellers ville vi garantert snakket forbi hverandre :-) tj Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Har sansen for den praktiske infalsvinkelen håndtverkere ofte har. Selv om ikke alt er rett etter skolematematikken er det ofte den beste måten å tenke på når en skal utføre arbeidet i praksis. Men om jeg skulle bestilt et arbeid fra en blikkenslager ville jeg sørget for en besiktigelse på forhånd eller en detaljert tegning av arbeidet, ellers ville vi garantert snakket forbi hverandre :-) tj <{POST_SNAPBACK}> Det skjer nesten hver dag med uerfarne. Tenk deg kor vanskeligt det er over telefonen.. Du skal ha deg et lite belsg eller no til båten , med dem måla. Har måttet lage ny mangen ganger eg .. Kanskje min feil og men men. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ben Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Det var for morro da.. ikke ta dette ille opp folkens.. Eg fårstår meget godt hvor dere vill.. Men som noen andre sa.. Kunne ikke dy meg.. Trodde det var en selvfølge at andre så min mening. Knekker eg 140° (Eller max 135° på knekka) så blir den mer enn 90° altså en skarp V. Sier ikke at alle må tenke som meg. Kanskje er eg litt enkel eller vanskelig med tanke på dette. <{POST_SNAPBACK}> Har heller ikke noe problem med å se din måte å regne på Wellcraft. Men hovedpoenget mitt er at fagspråket ofte er vanskelig å forstå for utenforstående(lekfolk). Jeg vil tro at E6 vil få de fleste her til å tenke Europavei 6. For meg er det også en fremkallingsprosess for diasfilm. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2005 Når du har Pytagoras og ikke har en rett vinkel er formelen: c2=a2+b2-ab*cosC Kan hende husker jeg feil, kom hjem fra 50-årslag nyss, finner ikke tastaturet.. Send meg IM hvis problemer, så skal jeg regne ut.... Lett laminert fra Cognac og kaffe... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 Jeg skjønner Wellcraft. Hans utgangspunkt er alltid ei plan plate som skal bukkes. Det som er interessant for han er hvor mange grader han må lese av på bukkemaskina for å få det ønskede resultat. Trolig er han like interessert i en pappmal som grader på vinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 8.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2005 De som skal brekke plata for meg skjønte det ihvertfall. Men la med en skisse på hvordan jeg ville ha det for sikkerhetsskyld. Takker for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.